Liten fråga om ägande av företag och investering däri.
Jag har möjlighet att bli delägare i ett företag. Omsättningen 5-10 miljoner om året. Företaget kommer att behöva kapital inom snar framtid för vidareutveckling av produkt, delvis genom lån, delvis genom kapitaltillskott från delägare.
Nu till frågan. Vad är att föredra, att via ett separat företag som jag startar gå in som delägare, eller att som privatperson bli delägare? Jag tänker på aspekter så som risker/möjligheter att belåna det egna bolaget för investering i det delägda bolaget, fördelar/nackdelar kring hanteringen av utdelning från det delägda bolaget, hantering av kapital/förtjänst vid försäljning av andel i det delägda bolaget etc.
Jag kommer att ha kvar anställning och inkomst fr nuvarande arbetsgivare (som inte alls har någon koppling till det delägda bolaget). Har idag inkomst över brytpunkt för statlig skatt.
Hoppas frågan gick att förstå.
Tack på förhand för förhoppningsvis upplysande svar och kloka synpunkter!
Hur stor andel kommer du äga? Finns nån gräns (5%?) därdu då kan tillgodogöra dig K10 utrymmet privat vill jag minnas. Det brukar i sådana fall vara mest gynnsamt. Annars brukar fördelarna tillskrivas:
Via bolag: du får in utdelningar eller köpeskilling vid exit skattefritt till ditt bolag. Krävs 51% ägande för att få utdelningautrymmet till ditt bolag. Behöver du inte pengarna och vill fortsätta investera brukar detta vara bra. Vill du dock få ut pengarna härifrån är det dyrare och faller ofta under 3:12 (upp till ~180k till 20%, därutöver som inkomst av tjänst (+50%) upp till ca 6m och sen lägre skatt igen)
Privat: inkomst av kapital, du bränner av skatten direkt, men till 100% kapitalbeskattning. Fördel om du vill använda pengarna i närtid. Finns även en schablonregel som är väldigt gynnsam om bolaget skulle bli stort och börsnoteras nån dag.
Vid tveksamheter brukar det alltid vara bra att lägga investeringen på kroppen (privat), då du har rätt att överlåta aktierna till bolaget sen under marknadsvärde men aldrig åt andra hållet.
Disclaimer: jag är inte skattejurist, har bara investerat lite själv.
Du ska äga via eget bolag all utdelning in i bolaget är skattefri sen kan du välja själv hur, när och till vilken skatt du plockar ut det.
En sak du definitivt bör tänka på är också om du någon gång säljer vidare din andel och hur detta beskattas. Äger du aktierna privat kan vinsten som överstiger ditt sparade utdelningsutrymme vid en försäljning beskattas som inkomst av tjänst i fåmansbolag och skatten blir hög speciellt om du ligger över brytpunkten. Äger du aktierna via bolag blir vinsten skattefri in i bolaget och beskattning sker först när du väljer att plocka utdelning ur ditt eget ägarbolag som du kan välja när du gör.
Ägande via bolag ger större valfrihet och fler möjligheter och oftast lägre skatt .
Har du dessutom ett eget helägt bolag får du räkna 100% utdelningsutrymme varje år istället för 20-30% så du kommer att kunna plocka ut mer lågbeskattad utdelning om du äger via eget bolag.
Blir beskattning på utdelning 20% upp till utdelningsutrymmet och därutöver som inkomst av tjänst oavsett om du äger privat eller via eget bolag när vi pratar fåmansbolag.
I sista ledet ska alltid utdelningen beskattas privat, äger du via bolag är det utdelningen från det bolaget (som du äger privat) som beskattas. Fördelen med att äga via bolag blir att du själv kan bestämma när och hur det ska delas ut samt att du kan tillgodoräkna dig hela utdelningsschablonen varje år. Du kan buffra pengar skattefritt i ägarbolaget och sen dela ut i den takt du vill, ägarbolaget är en sparbössa.
Verkar klart vara att föredra att äga vi eget bolag.
Dock en fråga, det som nämns av Kajan kring att man måste äga minst 51% för att få utdelningsutrymme till eget bolag, hur ser du på det? Som jag nämnde kommer troligen min andel ligga mellan 20-30%, dvs under 51%
Om du bortser från utdelningar (låter ju lite osannolikt med tanke på att dom behöver finansiering), och är ute efter en potentiell exit så är det mer fördelaktigt att äga det på kroppen så länge du inte ska återinvestera vinsten i nya bolag. Fördelen med att äga det på kroppen är också att du alltid kan ändra dig och flytta över till ett bolag, men du kan inte gå åt andra hållet.
Nja är det verkligen så? Rör det sig om fåmansbolag beskattas väl all reavinst utöver sparat utdelningsutrymme som inkomst av tjänst?
Varför skulle det vara fördelaktigt att äga privat, är nyfiken då detta är nytt för mig.
Ägarbolaget äger du ändå slutändan privat men kan använda detta som sparbössa för att undvika onödig skatt. Men visst så länge du inte tar utdelning spelar det inte så stor roll och det går som du skriver att lägga aktierna i ett bolag om det skulle behövas, men så fort det blir nån vinst i bolaget eller försäljning så bör det ligga i bolag om man inte har stort utdelningsutrymme sparat vilket tar tid med 20-30% ägande.
Ska förtydliga: Det är skattemässigt fördelaktigt om du ses som icke-kvalificerad ägare. Dvs om du inte är en betydande ägare. (Då beskattas vinsten med 25% rakt av.) Så det beror ju på vilken roll och vilken ägarandel TS kommer ha vid exit och när det sker.
Men man kan som sagt alltid starta på kroppen och flytta över det till bolag senare
Det här med att det är bra att äga i bolag beror verkligen på. Räknar du med några 100k per år så visst, du kan dela ut det lågbeskattat. Är det 5-10 MSEK så är det dyrt då skatten är progressiv för småbolagsägare. Pratar vi stora belopp, 40-50m är det bra med bolag. Att sitta fast med 10-12m i bolag som man vill använda är inte kul.
Tar du skatten privat så är det inte progressivt, allt är kapitlbeskattning.
Hej,
Är lite i samma sits. Vi är 4st som ska starta bolag låt kalla huvudbolag ab (fördelning 20%, 20%, 30%, 30%). Visst är det då bäst att alla äger via sina privata aktiebolag?
Då kan man dela ut vinst till sina privata aktiebolag från huvudbolag ab.
Sen har man väl som vanligt sitt aktieutdelningsutrymme på sitt privata bolag som tickar som vanligt med ca 180tkr/år?
Bäst ur vilket perspektiv? Går ni den vägen kommer ingen av er att kunna beräkna utdelning enligt huvudregeln, alltså lönebaserat utdelningsutrymme, på verksamhetsbolaget löner.