Jag har ett företag tillsammans med 2 andra delägare. Vi äger bolaget med lika stora andelar privat men ämnar äga bolaget via 3 holdingbolag på sikt. Vilka fördelar ser ni med att äga bolaget via holdingbolag vs privat? Har det någon inverkan på utdelningsutrymmet?
Har för mig att lönebaserat utdelningsutrymme har du om lönen betalas ut i bolag du äger privat alltså holdingbolaget så det kan bli en nersida om ni vill ta lön i det gemensama.
Med var sitt holdingbolag får ni ju var och en ett helt utdelningsutrymme på 183k, idag delar ni ju på ett. Har ni 20 anställda så är det nog bättre att äga privat map utdelningsutrymmet enligt huvudregeln.
Blir ju lite mer pappersarbete dock.
En annan fördel är ju att ni kan göra lite som ni vill i sitt eget bolag. Så att ens val inte påverkar de andra.
Tack för svar! Det jag inte hänger med på är ju att utdelningsutrymmet i vårt gemensamma bolag (när vi äger via tre holdingbolag) ökar från 183k till 183x3 bara för att vi äger via Holding? Jag hänger med på att jag privat i mitt holdingbolag har ett utrymme på 183000 men då måste väl pengarna komma från annat håll än från vårt gemensamma eller?
Såvitt jag förstår det så blir utdelning i två led 1) från driftbolaget till de tre holdingbolagen (dvs < driftbolagets vinst / 3) och sedan
2) från ditt holdingbolag till dig själv
Exakt hur skatten fungerar i de här situationerna vet jag inte.
Hmm… vi borde få in en redovisningskonsult i forumet. Ska be min göra ett konto.
Grundregeln är att utdelning från onoterat bolag till annat onoterat bolag är skattefri. Sedan borde din K10, dvs. utdelningsutrymme, baseras på schablon i ditt holdingbolag. Men jag vågar inte svära på det…
Schablonbeloppet för lågbeskattad utdelning i fåmansbolag på 183 tkr för ett bolag fördelas på antal aktier man äger. Äger du alla själv får du hela 183 tkr (som med holding) äger ni som nu 1/3 var får ni dela på detta.
Nackdelen med att ha varsitt holdingbolag istället för att äga gemensamt, är dock att ni inte få underlag för utdelning baserat på huvudregeln - alltså underlag för lågbeskattad utdelning baserat på löner i verksamhetsbolaget i era holdingbolag. Det fungerar bara om lönerna är i ägarbolaget, eller om verksamhetsbolaget är ett dotterbolag (äger >50%).
Har ni anställda i bolaget, och/eller själva tar lön runt gränsen för statlig skatt, ger detta ett större underlag än schablonen. Det kräver dock ett eget löneuttag för ägarna på en viss nivå (beroende på totala löner upp till ett tak).
Så frågan beror på till viss del på löner i bolaget och hur mycket vinst ni väntas göra. Det är ju också mer admin med extra bolag.
Utdelning till holdingbolaget från verksamhetsbolaget är skattefri, så det påverkar inte skatten. Även vinst vid en försäljning av verksamhetsbolaget blir skattefri i holding.
Ert gemensamma verksamhetsbolag kommer dela ut pengar till era holdingbolag, där kommer ni ta ut er utdelning…
Ni kommer inte vinna något på detta då ni i era holdingbolag inte har någon lön och då bara får dela ut enligt schablonregeln va 180’.
Behåller ni det som det är idag så får ni ta utdelning enligt huvudregeln, dvs dela ut hälften av företagets totala årslön för alla i bolaget på tre pers, dvs minst 270’ kr per person (om ni är tre pers som alla tar 45’ i lön per månad)…
Man kan få både lönebaserad utdelning och schablonutdelning men då krävs det tre bolag så länge ni har ett gemensamt bolag.