Blir inte klok på hur 3:12 reglerna ändras

Vi är 5 personer som är olika involverade i 3 olika företag, jag blir inte klok på hur vi gör smartast utdelningar efter årsskiftet. Någon klick här inne kanske kan ge tips hur jag ska tänka.

Om personerna nämns som A, B, C, D och E

Och företagen som 1,2 och 3

Företag 1 ägs 50/50 av A och B. Där tar A, B och C tar ut lika mycket lön varje månad. Ibland utdelning till A och B om utrymme finns.

Företag 2 ägs 50/50 av D och E där de tar ut lön och utdelning

Företag 3 ägs 25/25/25/25 av A, B, C och D. Där tar de ut utdelning och vissa år en mindre lön.

Hur kan vi göra så det blir så bra som möjligt?

Herregud vilken soppa :joy: det är nog bäst att försöka komma överens med personerna du driver bolaget med och faktiskt anstränga er så det blir rättvist, kan lätt börja skava sånt här..

En snabb tanke, varför inte bara dela ut lika mycket per aktie? De som är berättigade att få utdelning kommer ju då få lika mycket? Eller vad är målet, är detta alltså tänkt som någon form av koncern eller?

Då kan man väl starta ett skalföretag som äger alla bolag där ni äger aktier, så får ni ju dra nytta av alla andra bolags vinster också? Jag fattar inte riktigt upplägget :joy:

Jag hade nog hyrt in en ekonomiresurs som jobbar med dessa frågor, då det är så pass komplext, vilket kanske blir en vinst, ifall utdelningarna blir högre än om ni ska lösa detta själva, vem vet.

2 gillningar

En helt annan fråga, är chatgpt pro faktiskt värt det? Jag har plus.

Verkar som utdraget från Chat GPT räknar på dagens regler?

Om jag förstår upplägget rätt skulle jag säga att alla skulle skattemässigt få en bättre situation om de skaffar varsitt holdingbolag. Sen är frågan hur mycket utdelningsutrymmet som varje person behöver. Dvs hur mycket vinster skapar bolagen. Handlar det om mindre summor kanske ett mindre utdelningsutrymme räcker och man slipper den extra administration ett holdingbolag genererar.

Företag 1&2 kommer kunna generera löneunderlag till sina ägare även via holdingbolag då de har ett 50% ägande.

Att alla äger var sitt holding skulle även genererat högre utdelningsutrymme tidigare men det verkar inte funnits behov så kanske inte säkert man måste ändra Upplägget?

En fördel med att alla har varsitt holdingbolag är att var och en kan bestämma hur mycket man vill skattas fram och ni kan maxa utdelning från bolag 1,2,3 mot vad likviditeten tillåter dvs.

De nya 3:12 reglerna blir bra mycket sämre för mig och min kompanjon. Har verkligen en borgerlig regering kommit på dessa regler ?

1 gillning

Hört att det blir typ samma som i år om man är 100% själv. Stämmer det?

Mer eller mindre ja. Golvet höjs med ca 100k så tar du inte ut tillräckligt med lön får du mer annars är det i stort samma. (Detta gäller då vid ett bolag med eget ägande till 100%)

Vad menas med otillräckligt i lön? Tar till brytpunkten nu.

Det fungerar typ som tidigare att tar man tillräckligt med lön blir utdelningen baserad på halva lönen. Men så i ditt fall blir det samma. Men tar man ingen lön får man ta ca 300k framåt medan de var ca 200k förut.

1 gillning

Beror på hur mycket du använder det och till vad. I mitt fall, där jag använder det flera gånger om dagen privat och professionellt, så är det helt klart värt det!

I princip ja.

Om du äger ett AB, jobbar själv i det utan anställda, tar lön upp till brytpunkt:ish så blir utdelningen samma:ish.

Om du har mindre verksamhet än så blir reglerna en förbättring. Om du har mer verksamhet än så blir reglerna en försämring, i vissa fall en kraftig försämring.

Känns spontant som precis tvärt om mot vad man borde vilja om man vill uppmuntra företagande mer. Men jag gissar att många politiker har ett litet AB vid sidan om sin politikertjänst, som de inte vill ta ut lön ur p g a statlig inkomstskatt. Det är enda rimliga förklaring jag kan komma på till varför reglerna blivit så här.

Ni kommer garanterat behöva skapa var sitt holdingbolag, som i sin tur äger de olika bolagens aktier. Men det här är såpass komplext att risken finns att ni får en försämring av utdelningsmöjlighet trots det, beroende på hur stora löner ni faktiskt tar ut och hur löneunderlag kan beräknas och lyftas uppåt i bolagsstrukturen, och det kan jag inte. Har ni någon bra ekonomiresurs att fråga? Annars är det nog läge att hyra in någon.