Nya 3:12 reglerna

Kan någon förklara hur man har gjort matten i denna länk?

Jag syftar på “Ett bolag har 10 mkr i lönesumma, A äger 50 % och B äger 10 %. Regelförändringarna innebär att A:s gränsbelopp minskar från 2,5 mkr till 2,3 mkr, och att B:s gränsbelopp minskar från 500 tkr till 210 tkr.”

När exakt drar man av 640 000 kr och stämmer siffrorna i exemplet? ChatGPT snurrar bara till det när jag försöker där.

Ja, det stämmer. Formeln du behöver förhålla dig till är:
0,5 × (löneunderlag × ägarandel – åtta IBB)
Men därefter får man även ett gränsbelopp på 4 IBB delat med ägarandel. Så om man tar DI’s exempel blir det:

Person A:
0,5 x (10 000 000 x 50% - 644 800) = 2 177 600
2 177 600 + 322 400 * 50% = 2 338 800

Person B:
0,5 x (10 000 000 x 10% - 644 800) = 177 600
177 600 + 322 400 * 10% = 209 840

Du kan läsa mer och se fler exempel på sidan 33 i lagrådsremissen.

Att robbans inlägg ovan.

Om jag tolkar ditt svar lägger du till shablonbeloppet i beräkningen.

Vad jag läser mig till får man väl inte göra det utan använda antigen eller ? Eller har jag missuppfattat saken?

Mvh Glenn

Låter som de nuvarande reglerna. I de nya ska alla ha schablon, och därutöver eventuell lönebaserad utdelning om beloppet blir större än noll.

1 gillning

“Om förslaget implementeras skulle många entreprenörer behöva omstrukturera sitt ägande.

Jag tror att ett nytt holdingbolag ligger bra till för att bli årets julklapp 2025. Detta kan ni ha i åtanke när ni snart ser rubriker om hur entreprenörskapet i landet slår nya rekord med antal nya bolag.”

No shit. :unamused_face:

Om man idag har ett helägt AB som huvudsakligen pysslar med konsulting, men har två mindre poster i onoterade bolag.

Finns det någon uppsida med ett holdingbolag än annan struktur.

Hittills har inkomst tagits till skiktgränsen och därpå följande utdelning.

Om dina småposter inte kan leverera utdelning kommer ditt ägande i dem minska ditt totala utdelningsutrymme. Så i alla fall där du inte garanterat kan ta ut hela tillåtna delen av utdelningsutrymmet från varje bolag du äger behöver du ett holdingbolag.

(Ja. Det är hål i hela huvudet!)

Eller, bara sälj dina två mindre poster aktier till ditt ordinarie AB, om aktieägaravtal m m tillåter det och du inte vill ha det separerat p g a risk att ditt huvud-AB går i konkurs.

Jag skrev otydligt. Mitt AB äger redan småposterna så det är som ett holdingbolag fast med verksamhet i.

Konkursrisken är liten, enda är om jag skulle åka på någon slags stämning, annars kan utgifterna omöjligt överstiga intäkterna.

Så frågan är om det finns någon uppsida att flytta ut verksamheten i separat bolag, under/över/bredvid nuvarande bolag.

Såvitt jag förstår det: Nej.

2 gillningar

Den fördel som kan fås skattemässigt med ett helägt holdingbolag är att kunna nyttja hela grundbeloppet (4xIBB = 322400). Exempel:
Du äger 10% av ett bolag och får då bara lägga 32240 till ditt gränsbelopp. Således är 90% av de 322400 outnyttjade för dig. Om du istället lägger allt i ett holding som i sin tur äger dina 10% så får du nyttja hela grundbeloppet på 322400 (men går då miste om eventuellt löneunderlag i verksamhetsbolaget.

Ett annat alternativ är att äga ett aktiebolag vid sidan om och då får man resterande 90% av grundbeloppet via sitt ägande där.

2 gillningar

Så förhållandena nu är som till vänster.
Jag förstår det inte som någon uppsida, bara med admin och fasta utgifter att lägga om som till höger. Eller lägga om på annat vis.

Det är ju också fina pengar in med alla avgifter till bolagsverket som nyligen höjdes :wink: