Investera företagets pengar

Jag driver ett konsultföretag där jag bygger webbsidor och applikationer till företag. Jag sitter hemma i mitt kontor och har därför väldigt få kostnader. Jag sålde just en del av verksamheten vilket gjorde att jag fick ca 150.000kr in på företagskontot. Istället för att ta utdelning så funderar jag på att öppna en kapitalförsäkring via bolaget. Jag tänker mig att jag startar med att sätta in 100.000 kr och fördelar det enligt råd från bland annat dig. Jag har möjlighet att, varje månad, skjuta in 20.000 kr av företagets pengar i denna kapitalförsäkring. Detta ger mig en ganska ordentlig ränta-på-ränta-effekt.

Jag har läst en del gällande att investera företagets pengar. Det de flesta kommer fram till att det är “på ett ut” att ta utdelning och investera privat gentemot att investera företagets pengar, skatta för dessa och sedan ta utdelning. Vad som inte nämns är att all investering kanske inte är för privat bruk, utan för att återinvestera i andra saker via företaget.

I min lilla, ganska okunniga, värld känns detta som en ganska vettig plan. Jag kan, om jag fortsätter i samma takt, få en ganska bra utdelning av avkastningen om 10-15 år. Hur låter detta enligt dig? Är det något jag missar i mitt sätt att tänka?

Jag tycker att man ska ta ut pengarna och investera privat, för då har du kontroll på ett bättre sätt enligt mig.

Hej!
Jag investerar mina pengar bara i firman. Det “är en ny spelplan” som Robert Kiyosaki förklarar det i “Rich dad poor dad”.
På denna spelplan, har du mycket mera möjligheter än om du sparar/investerar privat.
Driver också konsultfirma men inom bygg i norge, och sedan jag starta så har jag använt mig av all överskott varje månad till att investera iht principen “betalar mig själv först” också här citat från samma bok.
Lycka till.

Jag investerar också genom att sätta in företagets överskott. Sen ifall det är bra eller dåligt återstår att se men jag ser inga nackdelar än så länge :slight_smile: Dock gäller detta såklart när du äger företaget till 100% dvs du har full kontroll över företaget. Har man aktieföretag (det enda vettiga företagsformen enligt mig) så är ju möjligheten till bla aktieutdelning ganska trevligt.

Hej, jag har ett enmansföretag (AB) och lägger min lön på brytgränsen och tänker göra en schablonutdelning. Vad jag förstår så betyder det i skatt 170k x 22% skatt och sen 20% skatt på den summan eller tänker jag fel?
De pengarna som jag sen inte kan göra utdelning på funderar jag på att lägga i en KF (efter att de skattats 22%) i bolagets regi, är inte det möjligt?

Hej. Jag är ingen “expert” eller revisor men detta är min tolkning av vad som sker i mitt företag.
Först ska bolagsskatt (nu 22%) betalas på allt. Sen så kan du antingen:

1. Aktieutdelning ytterligare 20% skatt enligt K10 blankett. Schablonutdelning ~170ksek för 2019.
  2. Placera i KF.
    Det finns inget som säger att du inte kan göra bägge.

Ifall du vill ha 170ksek i utdelning så måste du ha minst 218ksek i vinst (218*0.78=170ksek).
Maxar du detta uttaget så får du ut 136ksek och måste betala 34ksek (20%) i skatt.
Företaget måste betala totalt 34ksek+ 48ksek (218-170)=82ksek i skatt.

Går företaget bra så ta ut så du ligger under skiktgränsen, maxa aktieutdelningen och placera resten i ett KF.

Min personliga taktik går ut på att ta ut lite i lön för att göra stor vinst i företaget i början. Initialt så kommer jag “straffas” med mycket skatt på vinsten (22%). När dom väl är skattade så sätts dom in på KF och kommer förhoppningsvis generera en årlig aktieutdelning där jag “bara” behöver betala 20% skatt. Är på 3e året med denna taktiken och det verkat fungera för mig nu i alla fall (låga levnadskostnader).