Jag har en liten fundering nu när jag äntligen kommit igång med mitt eget företag och skickat iväg första fakturan
Lånet på huset ökades med 700 tusen sommaren 2021. Bundet på 5 år eftersom räntan var snuskigt låg och lade in det i indexfonder.
Nu funderar jag på om det istället är bättre att låna ut de 700 tusenlapparna till företaget, investera dem i samma indexfonder i en KF och betala ränta till mig själv.
Jag har 1 miljon bostadslån som faktiskt är på huset, som omförhandlas i sommar. Då tänkte jag ha kort bindningstid.
Vilken är den maximala räntan jag får ta ut från lån till företaget? Och får jag låna ut pengar till företaget bara för att göra investeringar i värdepapper?
Vad jag förstår kan jag kvitta skatten för räntan jag tar ut av företagslånet mot räntan som betalas på huslånet.
Vilken ränta kommer godtas om Skatteverket gör en revision? Är 8% rimligt?
Jag funderar på att maximera framtida utdelningar, men “låna ut” dem direkt till företagets KF och kvitta så mycket som möjligt mot räntan på mina privata lån. Speciellt om nu räntan ska gå upp mot mer normala nivåer.
Kanske ska nämna att tanken inte är att använda avkastningen från fonderna till att betala räntan. Det är för att optimera skatter på utbetalningar från Konsultverksamhet.
Välkommen till världen av företagande och 3:12-regler! Den första tumregeln du bör ha med dig är att det generellt inte är tillåtet med upplägg där du undviker normal beskattning, även om det finns visst manöverutrymme i marginalen.
Klipper här in en av de många texter som finns om du googlar ”låna ut pengar till aktiebolag”:
Räntan måste vara marknadsmässig. Det är därmed inte möjligt att låna ut pengar och kringgå olika skatteregler genom att sätta en väldigt hög ränta som bolaget betalar tillbaka till delägaren. Tar man ut en ränta som är högre än vad som är marknadsmässigt kommer Skatteverket att kräva beskattning av den del som inte är marknadsmässig, som regel bör den delen ses som inkomst av tjänst. Det finns inget givet svar på vad som är en marknadsmässig nivå på räntan, här får en mer ingående analys göras om det blir aktuellt, men en ofta nämnd tumregel är statslåneräntan plus 1-3 procentenheter.
Och precis vad ska vara vinningen med detta upplägg hade du tänkt?
-Spaning: Generellt borde nya entreprenörer i allmänhet och kanske här i synnerhet fokusera mer på att dra in pengar och mindre på att fundera ut “smarta” upplägg för att undvika skatt, om det nu är vad som var tanken här? Oftast är det någon som redan har fått samma smarta idé och oftast har skatteverket redan skjutit samma idé i sank. Ang frågan, du får låna ut pengar men inte till den räntan. Rimlig ränta är förmodligen kring 0.
Rimlig ränta är nog 4-5%, samma som uppräkningen för kapitalkostnad man får göra när man exempelvis hyr ut ett ägt boende.
Oavsett, detta upplägget kommer bara kosta dig pengar och du har 0 vinning av detta.
Stoppa pengarna i en privat ISK/KF istället så slipper du betala skatt på ränteutdelningen.
Vad tror du tanken med upplägget är @AHaddock?
Som jag skrev så drar jag in pengar i företaget. Jag vill sen minimera min absolut högsta utgift genom livet vilket är skattetrycket om du inte fattade det.
Jag kan också söka men 0 kr i ränta låter inte speciellt rimligt. Isåfall får du gärna sätta mig i kontakt med den långivaren för jag vill låna så många miljoner de tillåter och investera de pengarna.
Tumregeln för vilken ränta man får ta ut är vad man hade kunnat få av annan aktör - rätt vanligt är staltslåneräntan + 1 - 3% alternativt tex samma ränta som ALMI eller annan aktör. Tricket är att kunna motivera med externt underlag.
Sedan tror jag som andra skriver att fråga sig motiveringen, det är sällan värt att göra den typen av transaktion är min upplevelse.
Jo vi är med på detta. Men uppläget du vill göra är rätt meningslöst, det handlar om väldigt lite pengar i sammanhanget som du skulle få ut ur bolaget. Nu vet vi iofs inte vad du gör som konsult, men förutsätter av någon anledning att du är IT konsult och kommer dra in rätt mycket pengar, då gör 2000kr/månad efter skatt varken till eller från
Om du nu vill komma runt skatter och dyl så är ett bättre alternativ isåfall på sikt att låta ditt AB köpa ditt hus - För pengarna innan du betalat skatt på utdelning. Då får du loss flera miljoner istället för några få tusenlappar per år, men får välja på att antingen betala en hyra eller bli förmånsbeskattad för boendet såklart, men detta bör motsvara dina vanliga kostnader ändå.
Detta är naturligtvis ingen lysande patentlösning. Utan att presentera en siffra som underlag för mitt påstående menar jag att det faktum att varenda skatterådgivare inte äger sitt boende via ett bolag är bevis nog.
Om du har upparbetade vinster i bolaget du inte kan få ut pga att du redan tar lön till skattetaket och tar utdelning till gränsvärdet varje år för 20% skatt och har tillräckligt med pengar över för att casha din bostad för att få ut pengar ser jag inte hur detta skulle vara negativt.
Du får loss en helsikes massa pengar privat som du kan använda istället för att ha dom upplåsta oanvändbara i bolaget.
Skatterådgivarna kanske inte har tillräckligt med pengar helt enkelt.
Absolut skulle det kunna finnas vissa situationer då det finns vissa vinningar med upplägget men jag hävdar fortfarande att det inte är ett alternativ att presentera som lösning till alla enmans IT-konsulter man stöter på.
Försöker bara komma med någon form av idé att slippa lite skatt efter att ha slått ner TS plan om att låna ut pengar för att tjäna på att betala ränta till sig själv.
Lånar tråden lite, jag har idag en bil på företagsleasing hos DNB just nu är räntan 7,95%.
Då borde väl jag kunna låna ut privat för 7.95% till företaget för att lösa leasingen hos DNB?
Sen är frågan om jag får dra halva momsen när jag löser hela restleasingen på en gång?
Någon här som har gjort det här, låter ju intressant då många efter några år har pengar i bolaget?
Svårigheten är väl vad man ska sätta för hyra till sig själv då för att det inte ska förmånsbeskattas.
Vi köpte ut lägenheten från allmännyttan som fortfarande har kvar fyra av fem hus på gården, kan man då ta samma hyra som dem så vore det en lysande affär nu när räntorna farit iväg. Ska hyran motsvara vad det kostar att bankfinansiera plus brf-avgift så är det ju knapp vinst.
Tror att bara mjölka ränta inte är tillåtet, utan företaget ska vara i behov av pengarna. Sedan som någon skriver här över ska räntan vara skälig. Går alltså inte att ta hutlöst.
Förövrigt tjänar du nog inget på det om du är själv i bolaget, då Får du ju jobba in räntan också, så då kvittar det lite.
Beroende på företag kan det också vara en risk att ha pengar i bolaget istället för privat. Speciellt om du belånat bostaden privat.
Själv är mitt bolag väldigt kapitaltungt, där mycket kan hända så jag tar ut så mycket jag kan och investerar privat.
Skulle ej heller belåna huset och stoppa i ett företag.
Som egenkonsult hade jag förmodligen inte sett den risken, så allt är ju lite beroende på vilket sorts bolag man bedriver.
Storlek, anställda, lån osv.
Jag har ingen erfarenhet av detta än, men tänker göra det om ett par år.
Dock har jag inga planer på att köpa boendet helt kontant utan låna på företaget, men ta ut en marknadsmässig hyra från mig själv.
Dels för att få loss pengar privat, men också för att när jag använder bolagets pengar får jag 20% extra köpkraft istället för att ta pengarna som utdelning.
På sikt kommer jag vilja köpa flera fastigheter för uthyrning, kommer mest troligt köpa en lägenhet med äganderätt som jag själv kommer flytta in i först, men kommer försöka hyra ut den relativt omgående.
Har just nu detta upplägget men med en bostadsrätt, och där finns ju en styrelse som lägger sig i om man vill hyra ut för mycket, inte hållbart i längden