Har läst här ett tag och lärt mig en del. Men har nu tagit tillfället i akt för att ställa några frågor för att få vägledning.
Jag är anställd på ett bolag och har 57 kkr/månaden, samtidigt har jag en egen sidoverksamhet där jag konsultar några gamla arbetsgivare för att underhålla lite saker jag utvecklat och svara på frågor. Jag får in cirka 15 kkr/mån på bolaget.
De kostnaderna jag har på bolaget är följande;
Redovisning/bokföring ca 3 kkr/år
Mjukvara/licenser ca 2 kkr/år
Telefon/dator ca 5 kkr/år
Försäkring 2kkr/år
Övriga förbrukningsinventarier ca 2kkr/år (köper saker som jag kan använda både privat och inom bolaget)
Summerat; intäkter 180 kkr/år, kostnader 12 kkr/år vilket ger en vinst på 168 kkr/år.
Har inte riktigt greppat 3:12 reglerna, jag tar inte ut någon lön alls, då jag redan skattar statligt vore det väl en dålig deal?
Har jag fattat rätt att jag först ska betala vinstskatt på 20,6 % (34,6 kkr) och sedan ytterligare 20 % för att ta resten som utdelning dvs (33,6kkr)?
Får jag då 168 - 34,6 - 33,6 = 99,8 kkr skattat och färdigt på mitt privata konto?
Låter som du har ett sjukt bra upplägg. Är arbetsgivaren ok med detta är det bara köra. En korrekt uträkning på vad som är bolagsskatt och vad som ligger till grund för 3:12 beräkning har du fått tidigare i tråden av Skogen.
Med din nuvarande omsättning ser du ut att kunna använda förenklingsregeln rörande 3:12 där du för 2022 har schablonbeloppet 187 550kr får tas ut till 20 procent skatt. Detta höjs till 195 250kr för 2023. Det du dock bör ha med dig att ha en konsult som hjälper dig med inkomstdeklarationen alternativt att du läser på själv. Den del av schablonen du inte plockar ut i utdelning sparas nämligen och räknas upp varje år. Därmed kommer du kunna bygga ett ganska stort belopp i din K10 (skatteblanketten för 3:12 beräkning) om du en dag expanderar verksamheten. Därmed viktigt att få detta belopp korrekt direkt. Skatteverket är här bra då de rullar detta automatiskt numera (har jag för mig iaf) men du bör hålla koll på detta då om du missar det riskerar att tappa beloppet.
Du har rätt i att ingen lön bör plockas från bolaget om du skattemässigt vill hantera detta på mest förmånliga sätt för dig själv. Allt ska ut som utdelning! Du sänker då din skatt på pengarna från ca 50% ner till 20% (med undantag från bolagsskatten).
Se upp lite med att ta ut saker som kan användas privat i verksamheten. Vid en granskning av Skatteverket (högst osannolikt sett till storleken på ditt bolag) kan de tycka att du ska förmånsbeskattas för detta. Alla fördelar man generellt får från en arbetsgivare/sitt bolag = förmånsskatt. Du bör därmed kunna argumentera för att detta bara används inom bolaget. Kan du inte det = risk. Telefon är nog ett av få undantag från denna regel.
Eftersom du redan tjänar över brytpunkten för statlig skatt skulle jag också välja att ta ut pengarna som utdelning. Nedan lite tankar som du inte alls frågat om
Hade du inte tjänat över gränsen är valet inte lika självklart:
Tar du ut allt som lön tar du ju bort bolagsskatten men får istället arbetsgivaravgiften. En betydande del av den går dock till din pension. Detta missar många när man jämför skattetrycket mellan utdelning och lön i eget bolag.
Tar du lön ökar du ditt framtida utdelningsutrymme när du kommer över gränsen till att istället räkna på huvudregeln/lönebaserat utdelningsutrymme.
Att ta lön istället för utdelning har ju fördelar mot kreditgivare, exempelvis när man ska teckna bolån.
För de flesta som ligger under gränsen för statlig skatt brukar en mix och lön och utdelning i praktiken vara bäst.
Drömmen vore förstås att istället kunna fakturera din arbetsgivare en summa som efter avgifter och skatt motsvarar din nuvarande lön. Då får du maximal effekt på ditt utdelningsutrymme enligt ovan och kan skifta ännu mer löneskattad inkomst till utdelning.
Tack för tipsen. Mitt mål har aldrig varit att vara egenföretagare och jag hoppas kunna avveckla detta inom 2-3 år, tar ju ändå tid som skulle kunna gå till träning, umgås med familj och annat. Så framtida utdelningsutrymmen m.m. är inte alls intressant för mig.