Jag har precis startat ett aktiebolag som konsult. Efter att ha läst på en hel del, så finns det fortfarande delar som gnager, där jag inte får rätt på vad som gäller avseende Bolagsskatt och att ta ut lön från företaget. Jag har förstått att bolagsskatt är skatt på vinsten som företaget gör (cirka 20%) och att lön beskattas i form av soc arbavgifter (cirka 32%) och preliminär skatt enligt korrekt skattetabell. Utifrån ovan kunskap får jag ändå inte rätt på hur jag ska tänka kring skatteplanering i företaget.
Låt säga att jag fakturerar intäkter för 50 000 kr exkl moms 2022. Dessa 50 000 kr är oskattade pengar som ligger på företagets bankkonto. Om jag inte rör dessa pengar kommer de att räknas som företagets vinst och bolagsbeskattas på 20% om jag har förstått det rätt. Här uppstår min förvirring…
Hur får jag ut dessa pengar från företaget? Genom utdelning eller lön… Men om jag tar det som lön blir det ju arb avgift och preliminär skatt enligt tabell på pengar som redan är skattade med 20%. Det låter helt förfärligt. Utdelning är fair game, men har förstått att det är regler som styr hur mycket utdelning man kan ta ut som framförallt beror på mängden lön jag utbetalat under året.
Jag har en fast anställning utöver mitt företag där jag har brutto cirka 40 000 kr, så cirka 5000 kr kvar till statlig skatt. Är det helt enkelt mest fördelaktigt att minska bolagskatten så mycket som möjligt genom utbetalning av så mycket lön som möjligt (innan det blir statlig skatt), friskvårdsbidrag 5000 kr osv osv. Helt enkelt vill jag ha tips och råd på hur jag ska förvalta/hantera pengarna som hamnar på bolagets bankkonto.
Ja, det är svårt att få ut pengar på ett enkelt sätt. I ditt fall så ta ut lön från anställningen och ditt bolag tills du når statligt skatt. Sen ta så mycket du kan som utdelning.
Utöver det, försök använda bolagets pengar så mycket som möjligt för övriga saker, friskvård, personalvård, mobiltelefoni, datorer, etc.
Dessutom kan du lägga en del av vinsten i periodiseringfond. Detta innebär att du skjuter upp skatten till ett annat år (men måste återföras inom 6 år). Då kan du t.ex planera lite längre semester från din arbetsgivare något år som du täcker upp med pengar från periodiseringsfonden.
Man måste tyvärr vara lite kreativ eftersom Svenskarna gillar ogärna folk som får det lite bättre än dem själva. Well, det gäller inte de som får leva på bidrag utan att lyfta ett finger, för det är ju synd om dem.
Ja, schablonregeln används när lönesummeregeln inte är tillämplig. Hade du haft en ansenlig lönekostnad under året hade du kunnat dela ut avsevärt mer till den lägre skattesatsen.
Pengar du dragit in under året är inte skattade ännu. För dessa tar du ut lön upp till skiktgränsen runt 46k*12. Det blir en kostnad under samma år och sänker därmed vinsten med samma belopp (lön+arbavg).
Pengar du har kvar vid årets slut blir vinstskattade så småningom. Av sådana pengar kan du egentligen bara räkna med att de är 0,794*summan, tills skatten för detta skall in (0,206). För sådana pengar, som vinstskattats, skall du inte ta lön (om man inte är 66+ år) utan istället ta som utdelning. Det kan du dock inte göra förrän efter bokslutet då du vet vad vinsten blev förra året.
Dessutom lät det som att ditt bolag är startat i år och i sånt fall kan du inte ta ut någon utdelning alls. Du får utdelningsutrymme 1 jan varje år. 187k i shablon eller hälften av utbetalad lön föregående år
Ja, visst är det för jäkligt med alla skatter men det är Sverige.
Har du intäkter på 50000kr och inga kostnader så blir ditt resultat 50000kr före skatt. Det skattar du ca 20% på.
Kvar som är eget kapital i bolaget är 40k.
Dessa kan du ta som utdelning och skatta 20%. Det blir 32k till dig personligen.
Väljer du att ta det som lön så är det mycket riktigt sociala avgifter på 32%. Kvar till lön är då 37k som du skattar på med kommunal skatt och eventuellt statlig skatt.
Av de sociala så är en del pension. Så länge du ligger under statlig skatt så kan det finnas skäl att ta det som lön. Men det ska deklareras och skötas.
Oavsett så ska du göra K10i privata deklarationen för utdelningsutrymmet har du kvar till framtiden.