Utdelning AB har Ej 20 % skatt?

Hej,
Jag Driver AB och läser och hör överallt att på Utdelning är det “bara” 20 % skatt. Men detta stämmer ju ej?

För att ta utdelning måste jag först bolagskatta pengarna, 20,6% sedan utdelningsskatt på 20 %. Den totala skatten blir ju då ca 36 %, Varför pratar ingen om detta?! :smiley:

Har jag missat något?

MVH,

3 gillningar

Tycker det brukar nämnas i olika diskussioner. Men nej, du har inte missat eller missuppfattat.

2 gillningar

Bolagsskatten betalar bolaget. Samma som med arbetagivaravgifter för anställda.

1 gillning

Ja, i skatt för en själv. Det är ofta i sammanhang där man jämför med andra skattesatser på tex lön.
Det är sällan man talar om "totala skatten för företaget + ägaren) - vilket jag iofs tycker att man borde som företagare ta i beaktande. Vi vill ju ta ut mesta möjliga kronor, till lägsta kostnad/skatt. Jämför man utdelning med tex lön, så är ändå utdelning billigare i ett totalkostnadsperspektiv. Enda undantaget är om du har rätt till det förhöjda jobbskatteavdraget och bolaget bara betalar pensionsavgiften, då blir det mycket mer förmånligt än utdelning.

1 gillning

@AimHigher Bara jag som hänger med fel folk helt enkelt :slight_smile: Så bra, tack :slight_smile:
@emilv Sant, som ensam ägare av mitt AB blir jag kanske förvirrad. Hade jag varit delägare hade jag eventuellt ej brytt mig lika mkt om att bolaget behöver betala Bolagsskatt först.
@Monica Bra svar, och håller med att totalskatten är den som är viktigast egentligen. Samma som Netto lön är det som är det viktigaste(Förutom för pension osv).
Antar att en bolagsstruktur med Holdingbolag i toppen är det ända “lagliga” sätter att evt få ner skatten något… ?

Hur tänker du nu?
Holding bolag är ju ett aktiebolag, samma skatter gäller där.
Skillnaden är vilket bolag som betalar skatter och avgifter och hur pass mycket du kan plocka ut i utdelning.

Obs har ej helt kunskap här utan har bara påbörjat lära mig om detta.
Men tanken var att ha en Holdingbolag i toppen = X
Sedan 2 rörelsebolag under A + B

Bolag A, tjänar pengar, som sedan skickas upp till bolag X.
X tar ut utdelning och evt lön. Pengar som blir över efter detta innan bokslut gör man ett koncernbidrag till bolag B.
Bolag B, affärsplan är att investera i onoterade bolag. ( Sedan är väl långsiktig plan, (om det går bra) att likvidera detta bolag) till förmånlig skatt.

Tar gärna emot synpunkter!

Varför låter du inte bolag A betala lön/utdelning samt bolag X investerar och skita i bolag B?

1 gillning

36% totalt via bolagsskatt och utdelning är ändå bra mycket lägre än de cirka 48% som det blir med 31.4% sociala avgifter och tex 32% kommunalskatt.

Det finns bara en sak som är värre än att betala skatt. Det är att inte betala någon skatt för det innebär att man inte tjänat något. Skatt kommer man inte undan :joy:

1 gillning

Alternativt att man gjort en Runar och har en period med gratis mat och husrum att se fram emot. :joy:

1 gillning

Av de 31 procenten i arbetsgivaravgift. går cirka 10 procent till din pension. Dessutom får ju den fysiska personen jobbskatteavdrag. I verkligheten betalar väldigt många långt under 30 procent i skatt.

Ligger man under brytpunkten för statlig skatt är det ofta meningslöst att bilda ett AB.

1 gillning

Jag rättade åt dig! (ja, en liten del går till dina ppm-fonder men långt ifrån 10% :wink: )

Sant, men det var ett förenklat exempel (my bad att jag inte skrev det). Utdelning är i huvudsak ett alternativ när man går över brytpunkterna dvs ingen mer allmänpensions avsättning och 20% statlig inkomstskatt ovanpå kommunalskatt :slight_smile:

Det finns ju en del andra oerhört relevanta fördelar med AB. Jag gillar t ex att det är en egen juridisk person skild från mig. Struktur och ingen j-a ”leffes rör och plåt”.

Jag skrev ofta, inte alltid…

I min bok är det väldigt få tillfällen där enskild firma är vettigare än ett AB. Har svårt att se någon reell fördel alls faktiskt.

Något lägre skatt om man är under brytpunkten. Mindre formalia. Annars håller jag helt med dig.

1 gillning

Får se om jag förstår det här rätt med hur mycket man kan ta ut i utdelning och hur mycket man får i fickan efter alla skatter. För enkelhetens skull, låt oss säga att ett AB går med vinst 500 000 efter alla kostnader inkl. löner etc.

1. Företaget har en vinst på 500 000 kronor
  2. Enligt förenklingsregeln så kan jag ta utdelning på 195 250 (gäller år 2023) vilket ger 304 750 kronor kvar på företaget
  3. Jag betalar 20,6% bolagsskatt på både vinsten och utdelningen vilket ger 241 971,50 respektive 155 028,50 kvar
  4. Som privatperson betalar jag 20% skatt på utdelningen så då får jag 124 022,80 kronor kvar

Med andra ord: företaget har kvar ett kapital på 241 971,50 kronor och jag som privatperson har fått en nettoutdelning på 124 022,80 kronor. Det innebär att jag betalat en total skatt på 27% av vinsten. Är detta rätt? Förstår vad ni menar med 36% (20,6% x 20%) men det känns mer relevant att räkna på hur stor andel av vinsten som skattas efter utdelning.

Men beloppet du har kvar i bolaget behöver du antagligen ta ut vid något tillfälle och då behöver du skatta på den delen som privatperson.

1 gillning

Ah, just det, tack! Så då kanske 36% är ett mer rättvisande riktmärke. Av de 195 250 kronor som jag kan ta i utdelning får jag 124 022,80 kronor i fickan vilket motsvarar 36%.