Har fast anställning med lön en bit över brytpunkten. Har mycket tack vare Jetmans sammanställning i höstas startat ett AB där jag jobbar ngr v per år som konsult. Har nu jobbat ihop 500 000 sek. Tänker mig att jag troligen kommer jobba ihop i runda slängar denna summa per år.
Tanken är att endast ta ut lågbeskattad utdelning ur företaget. Om jag räknar rätt så efter 25% moms och 20,6% bolagsskatt har jag kvar 300 000 sek.
Jag kan sedan ta en utdelning på 204 325 sek och skatta 20% på detta?
Kvar blir då strax under 100 000 sek. Hade ni satt dessa 100 000 i en kapitalförsäkring? Eller 300 000 sek och sedan ackumulerat utdelningsutrymmet? Eller ngt helt annat?
Överskott + Periodiseringsfond: 338 200 kr Utdelning: 204 325 kr Återstående till buffert och kapitalförsäkring: 133 875 kr
En periodiseringsfond innebär att du kan skjuta på skatten i upp till 6 år till låg ränta . Skulle du exempelvis förlora ditt jobb eller vill satsa helhjärtat på bolaget, kan du återinföra periodiseringsfonderna och kvitta skatten mot lön (eller andra utgifter). Dessutom får du ett högre belopp att investera i KF’en under tiden.
Jag kan lägga till att jag själv driver två bolag, varav jag enbart tar ut lön ur det ena. Det andra bolaget driver jag enligt ovan.
Tror du tänkt tokigt om momsen. 500” ink moms är 400” + moms
OM inga avdragsgilla kostnader finns i bolaget kan man då vid bokslut avsätta 25% i P-fond =100”.
Bolagsskatt på kvarvarande 300” =61,8”
Kvar efter bolagsskatt= 238,2”. EK ökar då med detta efter bokslut och kan delas ut efter det.
För utdelningen som görs under år 2024 kan 204” av de 238,2” delas ut lågbeskattat. (För utdelning som sker under 2025 är det 209,55”kr.) S
Kvar att ”disponera” av AB efter lågbeskattad utdelning skett är då 34,2” (”färdigbolagsskattat”) som ökat på EK samt de 100” som bokföringsmässigt är en obeskattat P-fond.
Så på bolagets fysiska bankkonto finns efter utdelningar och skatteinbetalningar 134,2” som alltså är en blandning av två bokföringsposter. (Ökat EK + O-fond) Plus att det ursprungliga aktiekapitalet/EK även finns utöver det ovan.
Personligen hade jag gjor enligt ovan och tagit ut maxmalt lågbeskattad utdelning. Sen kanske de 134,2 in på t ex KF eller räntebärande konto lite beroende på framtidsplaner/långsiktighet både för företaget och dig personligen.
Obs, ångrar själv att vi inte avsätta maximalt till P-fond under de sista åren med full fart i vårt AB. Är särskilt viktigt/lönsamt när du närmar dig pensionsåldern.