Som många har jag läst mycket och skrivit lite, men hoppas att få lite kloka råd.
Efter att ha avslutat en anställning med avgångsvederlag bestämde jag mig för att ta steget att starta eget som managementkonsult, något jag länge drömt om. Samtidigt får jag under en begränsad tid ett avgångsvederlag från min tidigare arbetsgivare, vilket innebär att jag redan når över den statliga brytpunkten i inkomst.
Starten som egen har gått över förväntan och mitt aktiebolag har snabbt byggt upp en stark kassa. Det är förstås positivt – men jag funderar nu på hur jag smartast hanterar pengarna i bolaget utan att behöva skatta dubbelt (först bolagsskatt, sedan full skatt vid uttag som lön när jag redan är över brytpunkten).
Som jag förstår det kommer vinsten i bolaget att beskattas med bolagsskatt, och om jag senare tar ut pengarna som lön så slår marginalskatten till. Det känns som att jag riskerar att “straffas” onödigt skattemässigt – detta är tänkt att vara buffert och lön om jag inte har några uppdrag framåt.
Jag driver bolaget ensam och har i dagsläget inga anställda.
Tankar jag själv haft:
Hitta relevanta avdragsgilla utgifter (men svårt som konsult utan större investeringar).
Periodiseringsfond? Har inte koll på vad som faktiskt är möjligt.
Investera i andra bolag (men är väl inte avdragsgillt?).
Anställa? Men det är svårt att motivera om personen inte tillför direkt intäkt – och om de gör det, återstår ändå problemet.
Hur hade ni tänkt i min situation? Vad finns det för smarta sätt att planera uttag eller disposition av överskottet?
Jag är särskilt nyfiken på om någon har:
Konkreta upplägg (t.ex. utdelning via 3:12, holdingbolag, pensionsavsättningar?)
Erfarenheter av att kombinera avgångsvederlag och eget bolag
Något jag inte tänkt på alls?
Jag är tacksam för alla tankar, förslag och exempel!
I ditt läge hade jag sparat pengarna i bolaget. Det är alltid skönt att ha en rejäl buffert. Du kan bli sjuk, det kan bli mer lågkonjunktur, du får kanske en förändrad familjesituation och vill gå ner i arbetstid. Ta en längre semester ibland. Eller gå i pension tidigare än 67. Det finns många potentiella hål att stoppa i. Om/när när du har en rejäl buffert som räcker i 6-12 månader kan det vara läge att investera överskottet i en kapitalförsäkring (skatt som ISK).
Tack för bra inspel. Tänker också att jag ska ha en rejäl buffert. Turligt nog har jag redan kommit upp i en buffert på ca 12-16mån (beroende på lön jag tar ut så klart).
Jag kommer att behöva ta ut lön från och med årsskiftet, då kommer jag också att ha behövt betala vinstskatt för de pengarna jag sedan ska ta lön av, positivt problem men likväl känns det som att det borde finnas smartare sätt?
Jag hade liknande behov när jag började mitt företag. Egentligen ingen skillnad än mot att driva företaget normalt förutom att du får en massa lön ”gratis”från ditt förra ställe.
Jag gjorde så här.
lön upp till brytpunkt på årsbasis (räkna ihop summan du får från din tidigare arbetsgivare och dra av från total, betala resten som lön )
byggde buffert för ett par månaders kostnader
Startade en kapitalförsäkring där jag satte in överskott på börsen, vad för typ av investeringar som passar din riskprofil är upp till dig.
Periodiseringsfonder max varje år för att skjuta på skatt framåt då jag planerar att sluta jobba och kan dra av dem då.
Bra inspel och stämmer ganska väl med hur jag tänkt hittills men utan periodiseringsfond då, om jag förstått det rätt så är det ett sätt ty skjuta på vinstskatten till ett år där man har lägre vinst?
Allt överskott som vid bokslut i slutändan beskattas med bolagsskatt tillförs till ”Eget kapital” i balansräkningen. Det egna kapitalet vill du i princip bara plocka ut som lågbeskattad utdelning i framtiden, allt annat blir dåligt (ta lön, köpa grejor gör, buffert vid sämre tider osv.)
Vill du ha som buffert vid sämre tider, ev köpa grejor, ta som lön osv så vill du göra det med ”obeskattade” medel via t ex att använda tidigare avsatta medel till P-fond. Så utifrån de tankarna sätt av max till P-fond (25% av resultatet vid AB) vid bokslutet så får det bli din buffert.
Tack för kloka tankar, det är precis så jag resonerar.
”Utmaningen” är att Jag kommer att göra ca 3msek i vinst första året och får redan en inkomst över brytpunkten (från tidigare arbetsgivare).
25% i fond är ju en del men jag brottas rejält med resterande del, kanske bara är att inse verklighet och beskatta?
Beroende på situation med uppdrag kommer jag troligen nödgas ta lön från detta kapital nästa år vid något tillfälle
Det finns ett knep till. Ge dig själv 2 mån ”semester” per år. Du skriver alltså in det i ditt anställningskontrakt mellan dig och ditt företag. Då kan den kommande kostnaden (som är rent fiktiv) dras i innevarande skatteår och minska din bolagsskatt.
Du kan även bokföra tantiem. Det är en slags bonus. På så vis kan du skjuta en stor del av beskattningen av din lön in i nästa år. Det blir en slags bokföring av bonus du med säkerhet vet att du kommer betald in nästa år.
Föreslår starkt att du rådgör med vettig bokföringsbyrå så allt blir rätt.
Väldigt intressanta tips! Tack!
Ska gräva vidare i dessa. När det gäller Tantiem och beskattning in i nästa år, menar då då min löneskatt som privatperson eller vinstskatten i bolaget?
Kolla med skattemyndigheten om du kan få räkna avgångsvederlaget utspritt på de senaste 5 åren. ( om det spelar roll )
Jag känner en person som fick ett avgångsvederlag när filialkontor där hen arbetade lades ned. Vederlagets storlek hade i alla fall indirekt koppling till anställningens längd.
Det var inget problem att få avgångsvederlaget utspritt på de senaste 5 åren skattemässigt om jag minns rätt. Vad jag minns reviderade dom hens deklarationer 5 år tillbaka och räknade ut en lägre skatt på avgångsvederlaget pga det. ( hände mer än 10 år sedan ) . Bingo.
Ring skatteverket. Se till att få tag i en handläggare som kan frågan.
Jag menar att du med tantiem redan i nuvarande år kan dra av sociala avgifter som händer i nästa år. Lönen skattar du på nästa år, bolaget skattar på det i detta år.
Jag arbetade tidigare på Skatteverket (18 år) men är numera verksam med skatt på den “mörka sidan” som mina tidigare SKV:kollegor brukar säga
Hur som haver. Jag fick inte ihop hela bilden riktigt med vilka inkomster som betalas ut i avgångsvederlag. Mitt generella förslag är därför att inte ta ut mer lön ur ditt AB än att du sammantaget med avgångsvederlaget hamnar på en inkomst under 643 100 kr under 2025.
Sedan så kan det vara så att avgångsvederlaget räknas som så kallad ackumulerad inkomst. Det kan i så fall beroende på omständigheterna i ditt fall vara så att du kan undvika statlig skatt även om dina löneinkomster hamnar över brytpunkten för statlig skatt. Detta kallas för att man gör en särskild skatteberäkning. Jag går inte närmare in på bestämmelserna kring detta nu för jag vet inte med säkerhet om det är intressant/aktuellt i din situation.
Du nämner samtidigt att du funderar på avsättning till periodiseringsfond eller liknande i ditt AB. Detta handlar ju i så fall snarare om att minska skatt i AB på kort sikt och inte skatt på din löneinkomst. Detta är inte något jag rekommenderar generellt i en pågående konsultverksamhet. Det blir bara att du skjuter beskattningen framåt. Men har du tänkt dig att göra lite investeringar på sikt, så kan det vara en poäng.
Tantiem kan i vissa fall vara ett sätt att få kostnaden i bolaget år 1 men beskattningen av inkomsten hos den anställde år 2. Men som jag förstår på förutsättningarna, så verkar det inte vara någon större skillnad på din inkomstsituation nästa år? Det blir i så fall lite samma resonemang här som med avsättning till periodiseringsfond.
Så kanske ta smällen och betala lite bolagsskatt på vinsten inte är så dumt. Det blir ju pengar som du kan dela ut så småningom till 20 % skatt
Under tiden du får avgångsvederlag så tar du inte ut lön från ditt AB. Låt pengarna byggas upp.
När avgångsvederlaget är slut så tar du lön upp till brytpunkt från ABt.
Pengar som blir kvar som vinst i bolaget så kan du sätta av 30% av vinsten i periodiseringsfond (om jag kommer ihåg siffran rätt). P-fonden måste tas tillbaka det 6e året men fram tills dess är den skattefri (ingen bolagsskatt). En kudde om du får brist på uppdrag framöver.
Kvarvarande vinst bolagsskattas och det kapitalet används bäst för att tas ut som utdelning. Bygger du upp ett rejält kapital så kan du ha det som en pengamaskin och ta ut utdelning i pension/FIRE.
Lägger du bolaget vilande under några år tex om du tar en anställning igen framöver så bygger du upp ”utdelnings utrymme” i din K10a i samband med deklarationen varje år. Då kan du ta ut en större summa som utdelning senare med 20% skatt. Man spar utdelningen år från år.
Ligger ABt vilande i fem år så kan man använda 5/25 reglerna dvs efter fem år så likvideras bolaget med 25% skatt. Fortfarande ganska fördelaktigt.
Kapital som inte behövs för likviditet i bolaget placerar du fördelaktigt i en företagsägd KF i tex indexfonder på Avanza, Nordnet eller liknande.
Det är alltså inget större problem att ha mycket pengar i bolaget. Finns många sätt att ta ut det. Enda att undvika är att ta ut bolagsskattade pengar som lön. Och såklart att gärna undvika statlig inkomstskatt.
Det låter onekligen intressant, dock jag har legat över brytpunkten för statlig skatt de senaste 5åren. Jag antar upplägget är att man sprider ut avgångsvederlaget över de senaste 5åren för att kunna nyttja delen upp till statlig skatt för föregående år? Eller finns det någon annan vinkel här som jag kan kolla på?
Väldigt kloka ord - och diu har rätt, ordet problem är väl inte helt rätt här, möjlighet kanske?
Jag har landat i det upplägg du beskriver, dvs att jag beskattar vinsten och tar utdelning år för år. Använder P-fond så långt det är möjligt och investerar överskott i KF.
Ett annat tips är att kolla upp reglerna kring tjänstepension. Det är många som är negativa kring tjänstepension, men i ditt fall där det kanske inte finns så mycket incitament för att betala ut mer lön, kan det vara värt att räkna på möjligheterna till pensionsavsättningar istället.
Det kan också vara en idé att räkna på andra kostader som tex möjlighet att ha förmånsbil eller tjänstebil samt eventuellt teckna olika försäkringar (tex sjukvårdsförsäkring, livs, olycksfall osv), och kanske kan du även göra investeringar som behövs i framtiden redan nu. Kanske någon utbildning, konferens, inspirationsresa, eller utrustning som behövs?
Såklart även maxa utdelningen från början
Lycka till!