Optimera inkomst och skatter när man går över till egen konsult

Jobbar idag som IT konsult och vill starta eget. Har kunder redo men har inte gjort “hoppet” än.
Sitter och funderar på hur jag bäst optimerar min inkomst samt skatter som egen konsult.

Min tanke är att starta ett eget AB och detta är mina beräkningar.

• Ta ut lön upp till taket för statlig skatt: ~500,000
  • Ge mig själv en utdelning på ca ~177,000 och betala 20% skatt på detta.

Men efter detta finns det en hel del pengar kvar i bolaget.
Vad gör jag med dem? Hur optimerar jag allt detta bäst?

Vill gärna höra från någon i liknande situation och få höra vad ni gör.

Vad finns det för andra tips/tricks man bör tänka på när man optimerar sin inkomst/kapital med ett eget AB?

Om det finns pengar över efter lön och max utdelning skulle jag rekommendera:

1. Öppna en tjänstepension, med fördel hos Avanza
  2. Öppna en kapitalförsäkring i bolagets namn, med fördel hos Avanza
4 gillningar

Gör precis detta. Som timdebiterande konsult är det ju svårt att få hävstång om man inte ska anställa någon så pengarna är ju bäst att plocka ut till så låg beskattning som möjligt.

När du har ägt aktierna i ditt bolag över ett årsskifte så kan du under nästa år ta ut utdelning upp till schablon till lite mindre än 37% skatt så länge resultatet medger det (bolagsskatt + stalig inkomstskatt på kapital om 30% på 2/3). När du sedan har kört ytterligare ett år så kan du använda ca 50% av din utbetalda lön som underlag vilket blir lite mer än schablonbeloppet om du tar ut lön till strax under brytpunkten.

3:12 är tacksamt för politiker att problematisera så lika bra att ta ut de utdelningar som man kan. Det som inte tas ut sparas och räknas upp, men skattesatsen kan ju öka i framtiden.

För att förbereda bolaget på en dipp i fakturering så kan du också använda p-fonder när du har maxat utdelning, lön och en rimlig tjänstepension.

3 gillningar

Kul att du funderar på att starta eget :+1: Osäker på hur insatt du är i ekonomi. Min erfarenhet är att många som är på väg att starta upp inte är riktigt insatt i matematiken/skatter. Så här kommer ett räkneexempel som hjälp. (Förhoppningsvis har du redan koll på det men i så fall kanske det hjälper någon annan)

Intäkt ca 1.120”
Lönekostnad upp till brytpunkt ca -536”
Arbetsgivaravgift på lön (31,42%) -168”
Pensionsavsättning (normalt =4,5%) -24”
Löneskatt pensionsavsättning (24,26%) -6”
Övriga företagskostnader -50”
Resultat före skatt 337”
Bolagsskatt (2021=20,6%) -70”
Resultat efter bolagsskatt (=ökning EK) 268”
Utdelning året efter 3:12 huvudregel (1/2 av lönekostnader) -268”
Skatt på utdelning (20%) -54”

Det här kan man säga är en ”grundsetup” utifrån det du beskriver vad du vill göra. Observera att dagens 3:12 regler alltså ger dig möjlighet ta mer utdelning än ”schablonen”.

Har du då högre intäkter än drygt 1,1 miljoner så kan du t ex öka på pensionsavsättningarna om du vill koppla de till dig som privatperson. (Du kan avsätta upp till 35% av lönen. Så dit kan du stoppa ytterligare 200” kr/år inkl kostnaden för löneskatt)

Vill du istället, eller dessutom spara pengarna i bolaget? Då blir det ett överskott/vinst i slutet av året som belastas med bolagsskatt. Det som då blir kvar kan du sen stoppa in i en företagsägd Kapitalförsäkring och sen investera de på valfritt sätt.

Sen finns det vissa ”små” skattefria förmåner du kan använda men i det här sammanhanget är det att anse som småpengar.

Lycka till!

6 gillningar

Tack så mycket för alla svar!
Uppskattar all hjälp jag kan få :slight_smile:.

Det är skönt att veta att jag inte är helt ute och cyklar med min research och hur jag bör optimera detta!

@Skogstomten
Du nämnde “små” skattefria förmåner.
Antar att det är sånt som friskvårdsbidrag, “julklapp för 450kr” osv? Finns det någon bra resurs för att få en överblick på vad alla dessa småsaker är?

Tänker även på sådana saker som att jobba hemifrån. Kommer antagligen jobba remote merparten av tiden och kan jag då “optimera” mitt kontor hemma och göra avdrag för sånt? El, internet osv.
Är ju ju inga stora pengar direkt. Men många bäckar små som man säger!

Du har julgåvan som du nämnde men i år har Coronagåvan dubblats till 2 000 kr. Den missade säkert många förra året. Förmånsbil är ju något annat man kan fundera på om man har utrymme för det.

Efter tips här på forumet har jag även börjat ta läsk, fika och frukostfralla på företaget som går in under enklare förtäring. Dubbelkollade med en redovisningskonsult och han gav tummen upp.

3 gillningar

”Småsakerna” finns ofta sammanställt som ekonomiska tips på olika hemsidor osv. Exakt sånt som du skriver om. Dock ganska detaljreglerat/styrt.

Kontor hemma finns olika regler omkring (Är en av de saker Skatteverket har mycket åsikter om. Samma med bil, mat och kläder =dvs sånt som alla har nytta av privat)

Enklast/bäst är om du har ett separat tydligt avgränsat kontorsrum som BARA används till det. (Inte kombinerat gästrum/hobbyrum :wink:) Sen kan ditt AB hyra det rummet av dig till marknadsmässig kvm hyra som du ska kunna styrka. Sen ska intäkten tas upp från första kronan privat. (Tyvärr inget schablonavdrag när du hyr ut till ditt eget AB) Det ska egentligen också finnas ett korrekt hyreskontrakt med en ritning som tydligt visar hyrt rum. ”Ett hörn i lägenheten med skrivbord” har t ex svårt att uppfylla kraven.

Brukar inte medges så stort avdrag för driftskostnader om du tänker bredband, värme, parkering osv. Det ska tex INTE vara ok att hyra 10kvm av husets 100kvm och därigenom tänka att företaget ska stå för 1/10-del av driftskostnaderna. Brukar pratas om endast ”extrakostnader” som uppstår vilket i sammanhanget brukar vara väldigt lågt. Har du däremot en separat friggebod på tomten intedd som kontor med separat elmätning osv är det lättare hävda extrakostnader för t ex el.

Bredband, telefon osv anses man ändå behöva privat så det är i så fall extrakostnader för högre kapacitet. Mobil är ok om du har abbonnemang med fast månadskostnad oavsett samtalstrafik (antagligen även surf)

Kollar/söker du på Skatteverkets hemsida så står det ofta ganska tydligt exakt vad som gäller. Där de ofta ger exempel på både vad som är ok och vad som inte är ok.

Kom ihåg att bara för att ”vissa gjort så under många år” inte automatiskt innebär att det är ok enligt regelverket. Det är inte förrän Skatteverket ställer en fråga eller gör en revision som det verkligen blir granskat om du följer regelverket.

2 gillningar

Samma här, och det blir snabbt pengar av det faktiskt. T.ex jag dricker funktionsdrycker vilket jag aldrig skulle betala för privat :slight_smile:

Gäller att omsätta pengarna skattefritt så mycket det går samtidigt som man håller sig innanför reglerna.

1 gillning

Ett tips är att titta på att använda naturaförmån istället för friskvårdsbidrag. Friskvård är ett maxbelopp men naturaförmån har inte det. T.ex massage, gym och liknande. Alla anställda ska vara “tvingade” att använda samma facilitet i princip.

2 gillningar

Kan någon förklara varför man väljer att ta ut lön upp till statlig skatt? Undantaget moraliska aspekter och att det är coolt att betala skatt. Rimligen borde man optimera sin inkomst genom att betala så lite skatt som möjligt. Det innebär såklart att pensionen blir knaper, men du har istället byggt upp en egen buffert.
Ser det som en dålig affär att betala extra mycket skatt för att få bättre pension. Du låser in dina pengar på mycket lång tid med krångliga uttagsvillkor, förvaltaren fördelar ut stora delar av dina besparingar, förvaltaren har egna förvaltningskostnader, en stor politisk risk tillkommer i form av att förvaltaren riskerar att dela ut mer av dina påengar än överenskommet, du kan inte fullt ut påverka hur du vill att pengarna ska investeras.
Ser inte hur alternativet att spara pengarna i bolaget och bygga sin egen pension kan vara sämre ur ett optimeringsperspektiv.

Här har jag räknat på det:

Utdelningsutrymmet vill man i dagsläget alltid använda. I dagsläget ~177k som ger 142k netto. Du betalar 38% i skatt på en netto-omsatt krona.
Ta sedan ut så mycket i lön som du behöver för att få din vardag att fundera.
Marginalskatten ser ut ungefär såhär, se bifogad länk:
Marginalskatt i Sverige och internationellt - Ekonomifakta
0<lön<65k - 30% i skatt på tjänst och arbetsgivaravgift
65k<lön<150k - 40% i skatt på tjänst och arbetsgivaravgift
150k<lön<520k - 46% i skatt på tjänst och arbetsgivaravgift

Det vill säga, om du kan leva ditt liv som du vill på 200k per år, så behöver du inte ta ut mer än 65k i lön. Då har du fått in ungefär 200k och betalat 100k i skatt. Allt överskott investeras i bolaget.
Nedsidan blir såklart att din pension, sjuklön och liknande blir väldigt låg.

1 gillning

Väldigt riskabelt att göra som du skriver. Någon gång kommer man behöva sjukpenning, föräldrapenning, pension etc.

Att bara öka eget kapital i bolaget är ju inte så enkelt heller att få ut pengarna om man inte tänker en 5:25 exit.

Man behöver så klart inte ta ut lön till brytpunkten, men det är en rimlig nivå för många med intäkter kring miljonen.

Om du tar lön upp till brytpunkten för statlig skatt och sedan utdelning enligt huvudregeln betalar man 41,5 % i skatt på varje netto-omsatt krona. Men… Du får fler pensionsrätter så den effektiva skatten blir mindre. Om jag räknar rätt blir det då istället 35 % i skatt på varje netto-omsatt krona justerat för pensionsskatt.

Mitt underlag:

Omsättning: 1 049 079 kr

Lönekostnader: 705 988 kr
Bruttolön: 537 200 kr
Nettolön: 394 908 kr (31,39 % i min kommun)

Result före skatt: 343 080 kr
Resultat efter skatt: 273 100 kr

Bruttoutdelning: 273 100 kr (räknat på aktiekapital på 50k kr)
Nettoutdelning: 218 480 kr

Nettolön + nettoutdelning: 613 388 kr
Skatt per netto-omsatt krona: 41,5 %

Pensionsrätterna är 18,5 % av den pensionsgrundande inkomsten.

4 gillningar

Hej

Lycka till med starta eget planerna, orkade inte läsa allt som stod här men en sak som går att göra med rådande skatteregler är att när företaget skall läggas ner, kan du efter att det legat vilande 5 år ta ut alla pengarna som finns kvar med endast 25% skatt… Så med 100k överskott per år, ha kvar dem i bolaget, investera dem och sen 20 år senare ta ut alla pengaran till 25% skatt kan vara en ok deal mot att ta ut dem som lön nu…

1 gillning

Detta var en av de bättre förklaringar jag sett. Så stort tack! :slight_smile:
Jag har försökt sätta ihop siffrorna i en kalkyl och fått ut detta nedan. Vore intressant och höra lite feedback om jag missat något och förstått det korrekt?

Vald inkomstbas för kalkyl 800 000 Exkl moms
Utgifter firma
Rörliga kostnader 5 000
Fasta kostnader 5 000
Uttagen lön om AB 483 000
Summa utgifter: 493 000
Egenavgifter / Arbetsgivaravgifter
Ålderspensionsavgift 10.21% 49 314
Sjukförsäkringsavgift 3.55% 17 147
Föräldraförsäkringsavgift 2.60% 12 558
Efterlevandepensionsavgift 0.60% 2 898
Arbetsmarknadsavgift 2.64% 12 751
Arbetsskadeavgift 0.20% 966
Allmän löneavgift 11.62% 56 125
Totalt egenavgifter: 31.42%
Avdrag egenavgifter 0 (Har ej fattat denna)
Totalt egenavgifter: 151 759
Pensionskostnader
Pensionsavsättning [%] 4.5%
Pensionsavsättning [abs] 21 735
Löneskatt pensionavsättning 5 273
Summa pensionskostnader: 27 008
Överskott av näringsverksamhet 128 233
Bolaggskatt 22%
Varav skatt 28 211
Återstående Företagsvinst 100 022
Totalt inbetalt skatter och avgifter 179 970
Tot skatteavdrag / vinst 22.5%
Skatt på lön 166 323
Nettolön exkl utdelning 316 677
Nettolön inkl utdelning 396 695
Timpeng brutto 404
Timpeng Netto inkl utdelning 207

Om vi inte får svar i denna (gamla) tråd får jag starta mig en egen! :stuck_out_tongue:

Bolagsskatten är inte 22%, utan 20.6%. Annars ser det väl korrekt ut, dock är det nog mer värt att maxa lönen upp till brytpunkter (50k i månaden för pension, 51.2k för statlig skatt) istället för utdelning och tjänstepension.

1 gillning

Jag har också tolkat det som att pensionssparande, arbetsgivaravgifter och ev lönekostnad är avdragsgilla. Dvs man kan dra av dom, eller delar av dom, summorna från företagets överskott. På så vis kan man minska den del av pengar som företaget går i vinst med (och således betalar bolagsskatt på).

Tex

• Efter alla årskostnader är där 100k över i företaget.
  • Man kan då göra avdrag med 50k (pensionskostnad tex).
  • Företagets vinst blir 50k (100-50), och man skattar 20,6% på det. (Och sedan ytterligare 20% privat om man tur ut det som utdelning)
  • Kvar i företag blir då 50k som man inte skattat för, men kan behålla som buffert.

Stämmer detta eller är jag helt ute och cyklar?

Nja, pensionskostnaden är en (frivilllig) kostnad som dras under året. När året är slut har du ett resultat.
I detta fall 50 tusen. Du betalar ca 10 i skatt. Kvar är 40 tusen som du kan dela ut eller återinvestera i bolaget (du kan inte dela ut 40 första året då det inte är förenligt med ABL 17 kap 3).

Du är helt ute och cyklar tyvärr :blush: Du har helt rätt i att kostnaderna för de saker du nämner är avdragsgilla. Det är dock avdraget korrekt i beräkningen så ingen justering bör ske där (skatten är lägre men detta är redan kommenterat). Men det du föreslår är att först dra av pensionskostnaderna en gång och sedan dra av dom igen - riktigt så snälla är inte Skatteverket :blush:

Varför inte det? ABL 17 Kap 3 paragrafen säger inget om första året specifikt? Givet att bolaget är lönsamt, har god likviditet, goda intäktsströmmar och till stor del helt rörliga kostnader ser jag inga skäl till varför de inte skulle kunna dela ut år 1. Med ovanstående uppställning och ett längre skrivet avtal rörande intäkter så uppfylls som jag kan se det bolaget alla krav som ställs i ABL 17 Kap, 3 paragrafen.

Däremot behöver du äga bolaget vid ingången av året (bolaget senast bildat den 31/12 därmed) för att ha möjlighet att dela ut till kapitalbeskattning. Men utdelning bör vara möjligt oavsett (givet ovanstående förutsättningar)

Ett verksamhetsår måste vara avslutat och årsredovisningen inlämnad innan man får göra aktieutdelning. Du startar bolaget år 1, tar utdelningen från fritt eget kapital (d.v.s. beskattad vinst som finns i bolaget) från år 1, men det sker under verksamhetsår 2 eftersom det är först då du har lämnat in årsredovisningen och haft årsstämma för år 1 och så rullar det sen på. Det här är anledningen till att man ofta väljer att starta med ett förkortat första år när man startar bolag man vet kommer vara lönsamma från start för då slipper man vänta så länge på att kunna ta ut den första utdelningen.

2 gillningar

Det är nog här jag tänkt annorlunda. För mig innebär utdelning år 1 från resultatet i ÅR för just år 1. Men rent praktiskt betalas ju såklart pengarna ut under år 2 :blush: