Skatt - Sälja aktier i aktiebolag utanför KF

Hej,

Sökt lite i forumet och hittat liknande svar men inte just detta som bör vara en enkelt fråga för er som gjort detta.

Fråga 1.
Jag har ett 100 % ägt aktiebolag med i princip ingen verksamhet där jag köpte enstaka fonder för ca 5 år sedan utanför en KF (tänkte inte i tid). Nu har jag en vinst på x hundra tusen och funderar på likvidera bolaget då jag inte behöver det till något.

Hur kommer beskattning av vinsten i fonderna ske? Jag har förstått att jag betalar helt enkelt skatt på vinsten (30%?) men ska bolaget sedan dessutom betala bolagsskatt på det? Dvs. hur sker beskattningen helt enkelt i bolaget.

Finns det något annat smart man kan göra för att undvika betala skatt på denna vinst? Skapa en kapitalförlust på något sätt?

• Det enda jag kommit på är sälja nu när börsen gått ned något och sedan köpa igen privat.
  • Jag antar att lyfta lön hjälper bara för dra ned bolagsskatten men skulle inte påverka kapitalvinsten? - - Samma sak med pensionsavsättning?
  • Är det möjligt att sälja fonderna privat till mig själv till lägre än marknadspris (jag har privat underskott på kapital)?
  • Låna pengar till bolaget, dra av låneräntan, köpa högriskaktier och hoppas börsen faller för att sedan sälja och köpa tillbaka privat?

Jag antar att det enklaste är bara att betala det man är skylig skattemasen och vara glad.

Skatt för själva likvidationen privat har jag koll på.

Tack för alla svar och tankar.

Ditt aktiebolag skattar på depåvinst som för annan vinst, dvs 20,6%.
Inte skatt i flera led alltså :slight_smile:

Jag avråder från att trixa. Du har ju gjort vinst, skatta o var gla´!

1 gillning

Allvarligt talat. Aktiebolaget skattar dryga 20 procent. Klart lägre än kommunalskatten. Även efter jobbskatteavdraget är skattesatsen lägre än för de flesta låginkomsttagare.

Att låta ett eget bolag sälja aktier till dig till underpris är givetvis ett skattebrott.

Betala skatten och var glad för den vinst som bolaget har gjort.

Har du lön till brytgränsen idag? Annars använd vinsten som lön.

Tack för inputen och tanken är inte att trixa utan bara veta vad som gäller och om någon har speciella tips som är allmänt vedertagna för skatteplanering (ex. ta ut lön till brytpunkt etc).

Ok, dvs. man gör ingen skillnad på kapitalbeskattning? Det finns ju x antal sidor om beskattning av olika typer av aktier som ägs i aktiebolag på skatteverkets hemsida och tycker det inte är helt klart.

"Om aktien inte är en näringsbetingad aktie är den en kapitalplaceringsaktie.

Även om aktierna är kapitaltillgångar ska resultatet vid en försäljning, det vill säga vinsten eller förlusten, beskattas i inkomstslaget näringsverksamhet. Det skattemässiga resultatet beräknas dock enligt reglerna för inkomstslaget kapital."

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2022.3/331536.html

Det påverkar bara beräkningsgrunden men inte skattesatsen som för privatpersoner?

Dvs. helt enkelt försäljningspris - anskaffningsvärde = reavinst => x bolagsskatt 20,6 % och inget annat?

Och det går inte kvitta denna vinst mot t.ex. en lönekostnad då det räknas i annan fålla även om det inte påverkar skattesatsen i sig?

Tack för alla svar.

Ja annan fålla om det finns förluster, tror jag att det är. Vinster kan du “kvitta” mot löneutbetalning+arbetsgivaravgift.
Jag antog även att du ägt vanliga börsaktier eller fonder i din depå. Är det onoterat så är det skattefri vinst, men även inget avdrag vid förlust. Ditt bolag får väl fylla i en K4 för köp o sälj som du skriver, precis som om det vore en privatperson, för att få reda på vinst.

Innan han får ut något privat så är det ju antingen skatt iom arbetsgivaravgift och privat skatt på lön, alternativt först 20,6% för bolaget och sedan skatt på utdelning minst 20%.

Det är lite lurigt med alla dessa olika skatter, men du kan vara lugn för att farbror staten har täppt till alla stora kryphål.

Jag tycker också att det är överdrivet att säga att småföretagare betalar jättelite i skatt.
Nu gäller det säkert inte dig, Nestor, men jag tycker det låter lite som en sliten jargong som man kan höra från en som inte vet, men har hört. Alternativt så vet man och tycker att det är en för stor skillnad ändå.

Jämfört med lön skiljer det “bästa” alternativet utdelning jmfört med lön så här:
Du behåller vid utdelning (om en massa villkor är uppfyllda och bara till en viss gräns):
0,794 * 0,8 = 0,6352
Vid löneutbetalning behåller du (vid 25% löneskatt (jag har tex det med lite jobbskatteavdrag, och får dessutom ökad pension, men glöm inte att bolaget måste betala arbetgivaravgift på 31,42%):
1/1,3142 * 0,75 = 0,5706893928
Så med den allra elakaste jämförelsen är det:
0,6352 / 0,5706893928 = 1,113039787
Dvs 11% mindre kvar från lön

Ok, tack. Jag har inga andra förluster att kvitto mot i dagsläget i bolag så det blir alltså:

Omsättning: 0
Kostnader: 0
Reavinst: 150 000 kr
Årets resultat: 150 000 kr
Skatt 20,6 % = 30 900 kr

Korrekt?

Och om jag skulle ta ut lön så blir det.

Kostnader (lön och soc. avg.): 150 000
Årets resultat: 0
Skatt 20,6 % = 0 kr.

Beskattningen sker hos mig personligen istället som skatt på lönen (+arb. avg).

Korrekt?

Det gäller vanliga fonder på Avanza så du antog helt rätt.

Min skattesituation privat för att ta ut pengarna via t.ex. utdelning/lön/likvidation har jag koll på så det är bara skatten inom bolaget som jag betalat tidigare för värdepapper.

Tack för inputen.

När du skriver
Omsättning 0
Reavinst 150k
Och sedan lön 150k
så blir jag lite orolig.

Tänk på att det är det år du säljer dina fonder som reavinsten uppstår. Du kan inte ta ut lön året efter och kvitta mot reavinsten från det förra. Då är utdelning att föredra, för annars blir det ju en dubbelbeskattning, som du vill undvika.
Men det hade du säkert koll på :slight_smile:

Hej,

Givetvis allt samma år, dvs. uppställningen avsåg bolagets intäkter/kostnader och hur man kommer fram till årets resultat men egentligen spelar det ingen roll då lönevarianten inte är förmånlig för mig kom jag på häromdagen.

Dvs. det viktiga är att nedan stämmer i bolagets beskattning.

Kostnader: 0
Årets resultat: 150 000 kr

• Skatt 20,6 % = 30 900 kr
    => balanserat resultat/utdelning etc

Ja det ser bra ut.
Sedan gör du utdelning med det som är kvar.
Normalt gör du det på årsstämman året efter att reavinsten uppstått eftersom det är först då som helåret läggs till handlingarna och ökar det fria egna kapitalet med 150-30 ish

Har du annan lön under brytgränsen är lön bättre (pga förmånerna) än utdelning, men det vet du säkert.