Om jag som pensionär har ett aktiebolag som kan gå med några hundra tusen i vinst per år och har ett stort sparat utdelningsutrymme med den lägre vinst/utdelningsskatten (på drygt 20% har jag för mig) är det mer fördelaktigt att ta ut vinst på detta sätt än att ta ut lön som motsvarar vinsten i bolaget?
Som pensionär har jag ju även lägre arbetsgivaravgifter, (det är väl runt 11%?)
Någon som grottat ner i detta ämne förut och har koll på hur man som pensionär ska tänka när man har ett litet AB som man jobbar lite extra i och som går med ett positivt resultat.
Om jag inte har helt fel så tror jag kapitalskatten på utdelning i slutändan är 20% oavsett belopp,
medan du på en lön får betala arbetsgivaravgift (lägre som pensionär i o f sig) samt skatt. Därför tror jag att utdelning via schablonregeln (183 700 kr per år för 2021) är det man ska sikta på i det scenario du nämner, m a o inte lön. Jag får dock erkänna att jag kan ha missat något här, så någon annan får gärna hojta till om jag är ute och cyklar.
Om du har utrymme kvar utöver utdelningen enligt schablonregeln så kommer frågan om det är lönsamt att ta ut lite som lön, eller om det är bättre att lägga bolaget i träda enligt 5:25-reglerna. Kortfattat innebär detta att du lämnar bolaget passivt (ingen verksamhet får bedrivas = ingen lön) och efter 5 år får du plocka ut all ack. vinst endast med kapitalskatt. Om jag har förstått det rätt så är det okej att lyfta utdelning under dessa 5 åren, men jag har även förstått att det är många fällor man kan hamna i här (som jag sa innan - bolaget måste vara passivt och man får heller inte starta ett annat företag som gör samma/liknande sak). Rekommenderar dig att kontakta någon expert på detta området, men det kanske finns fler i detta forumet med bättre kunskaper gällande detta som kan fylla på?
Jag är själv mycket intresserad av räkneexempel på allt detta då jag ser mitt företag som en del av min pensionsstrategi. Dessutom vill jag även slänga in en sista boll gällande något som jag inte har koll på - eventuella fördelar/nackdelar med generationsskifte? Låta arvingar ta över ett företag som genererar utdelning istället för skatt och arv på vanligt sätt?
@MissKittenPaw Ledsen om jag gav fler följdfrågor än svar
Glöm inte bolagsskatten som ska betalas innan utdelning medan lönekostnader är avdragsgilla. Så det blir inte så stor skillnad som det låter, framförallt inte som pensionär. Vilket som faktiskt blir bäst i slutändan har jag dock inte räknat på.
Jag blev nyfiken på detta och gav mig på en räkneövning. I vänstra kolumnen framgår vilken vinst som krävs för att ta ut utdelning via schablonregeln (183 700 kr per år för 2021). Jag utgick sedan från det man får i handen efter kapitalskatt, och räknade baklänges för att få fram hur mycket vinst man måste ta ut för att ta ut det som lön - både som icke-pensionär samt pensionär. Något jag missat, eller kan jag ha hamnat rätt? Då jag har en bit kvar till pension så får jag erkänna att jag inte riktigt har koll på avdrag/skattesatser där. Skatt som jobbade fick jag fram genom att använda: Räkna ut din skatt - Ekonomifakta
Jag tror det ser rätt ut. Så så länge man är pensionär och därmed inte bryr sig om pensionsinbetalningar och SGI (väl?) blir utdelning bäst som du säger. Sen kan det förstås finnas andra anĺedningar till att vilja ha en bra lön på papperet, till exempel vid låneansökningar eller annat där jag förstått att det är svårt att få banken att ta hänsyn till utdelningar. Men det känns som en annan fråga.
Det är lönsammare att ta ut lön än utdelning om du är över 65 och har obeskattade reserver eller intäkter, då:
Bolaget bara betalar 10,21% i arbetsgivaravgift (varav allt går till din pension), dvs du kan betala ut ett högre belopp för samma lönekostnad för bolaget.
Du har ett förhöjt jobbskatteavdrag
Du tjänar in nya pensionsrätter
Summa sumarum så blir det negativ skatt för dig som privatperson, då du får mer skatt tillbaka än du betalar in.
Detta och annan smart planering hanterar jag i min kurs Ta kontroll över din pension för företagare. Ta kontroll över Din Pension som företagare! (pensionsguiden.nu)