Jobbskatteavdrag | Hur tar jag bäst lön från mitt AB?

Har eget AB och sitter och funderar på vilken lön man ska ta ut för att betala procentuellt så lite skatt som möjligt.
Har någon koll på vilken årslön som resulterar i lägst skatt inkluderat med det nya jobbskatteavdraget?

Alternativ 1, aktieutdelning:

• Vinst = 100 kr
  • Vinstskatt = 80 kr kvar i bolaget
  • Utdelningsskatt = ~64 kr i den privata fickan

Alternativ 2, lägsta möjliga lön med så låg skatt som möjligt:

• Bolaget har tillgång till 100 kr.
  • Arbetsgivaravgift är alltid 31,42 kr.

Så, vilken lön ska man ta ut om man är 33 år gammal och bor i tex Täby kommun och vill betala så låg total procentuell skatt efter alla avdrag som möjligt?

1 gillning

Det beror på om du ser till procenten eller kronor. För jobbskatteavdraget kan du kika här: Jobbskatteavdraget

Kolla svaret i detalj här.

Du kan se varenda detalj om man anger att man vill se “hur vi räknat”
Man kan ange rätt kommun och alla andra detaljer som medlem i kyrkan etc.

Det verkar som nettolönen ökar mest procentuellt vid en årslön på 100 000 kr.

Tar jag ut en årslön från mitt AB på 150 000 kr så kostar det i skatt 19 150 kr + 47 130 kr i arbetsgivaravgifter. Totalt blir det 66 280 kr vilket är 44,2% i total skatt (66 280/150 000).
Dvs, det är inte lönsamt att ta ut en lön på 150 000 kr brutto då det blir cirka 8% mer skatt än om jag tar ut aktieutdelning (vinstskatt + utdelningsskatt).
Tänker jag korrekt?

Du tjänar även ca 28 500 kronor i allmän pension som du bör ta med i kalkylen.

2 gillningar

Nu räknade du lite fel, du får ju räkna med vad du tar ut ur bolaget för att jämföra korrekt med utdelningsalternativet. 150.000 +47.130=197130kr
Procent i skatt blir 66280/197130=33,5% i skatt, dvs bättre än att ta utdelning vid lön på enbart 150.000kr/år.

Meddela gärna var sweetspot går vid…

2 gillningar

Att kommentera pensionsrätter till dig Monica är som att predika för påven, men: man bör rimligtvis räkna med någon sorts alternativ avkastning och politisk risk med allmänna pensionen? Hur ser du på det.

Bra fråga! Rent krasst så är utvecklingen på inkomstpensionen i stort sett obefintlig eftersom den bara räknas upp med inkomstindex. Premiepensionen har ju vanlig börsutveckling så den är det inget konstigt med.
I just detta alternativet är lön bättre än utdelning eftersom det är 1) lägre total skatt/avgift, 2) ger pensionsrätter.

Den allmänna pensionen är just “pensionsrätter”, dvs det är inte givet att det är den summan vi kommer att få i slutändan, men jag har svårt att tro att det kommer att ske någon större ändring av beräkningen. Sen är ju talesättet “bättre en fågel i handen än tio i skogen”. Jag ser hellre till att ta hem det jag kan tidigt, än att eventuellt hinna få pensionen sen (vem vet hur länge man lever).

Skatten på utdelning är 36,5%, så vid låga löner, tex i detta fall är lön definitivt bättre (i alla fall om man inte har andra tjänsteinkomster samtigigt).

3 gillningar

Har någon räknat ut vad sweet spot är?
Dvs, var går den högsta gränsen där lön är likvärdig med aktieutdelning?
(Inkluderat med löneskatt, arbetsgivaravgifter, bolagsskatt och utdelningsskatt).

Hur funkar det med SGI och liknande när man har AB. Antar att den är baserad på lönen man tar ut, det räcker inte med den ägda firmans intjäning? I så fall är ju det argumentet också vettigt för att plocka ut lön (ungefär) upp till brytpunkten för statlig skatt.

Yes, den är baserad på din förvärvsinkomst (lön).

1 gillning

Årets viktigaste tabell:
Om du tar ut en lön på upp till 250 000 kr per år, betalar du lika mycket – eller mindre – i total skatt jämfört med aktieutdelning från ditt egna aktiebolag.
250 000 kr/år är den “sweet spot” där lön faktiskt kan vara mer förmånligt än aktieutdelning!

1 gillning

Räknade lite kvickt på om man tog en lön ungefär upp till brytpunkten (50 000 kr/mån).
Skillnaden var att man betalade cirka 4,73% eller 37 331 kr mer i jämförelse med aktieutdelning.

För mig överraskande låg skillnad procentuellt.

Och med hänsyn taget till SGI samt pensionsrätt blir det uppenbart att man i princip alltid bör ta lön upp till brytpunkt innan utdelning.

2 gillningar

Vilken brytpunkt syftar du på? 51200 kr i år? Satt just och försökte bestämma mig om det var värt att ta upp till den summan eller stanna på 49 875… Tack på förhand!

Här är vad jag min vän chat gpt kom fram till!

:pushpin: Sammanfattning: Optimal lön för ägare av AB (2025)

Syfte Rekommenderad lön (månadsvis)
För att få högsta utdelningsutrymme (huvudregeln) ~40 250 kr/mån
Maximal allmän pension ~51 200 kr/mån
Undvik statlig inkomstskatt < 49 875 kr/mån

Ibland ger inte vänner rätta svar när man frågar saker.

Med brytpunkt menar jag den inkomst när man börjar betala statlig skatt om 20%. Gräns för statlig inkomstskatt är 643100 kr 2025. Detta innebär en månadslön på 53591 kr.

Klipp från Skatteverket;

1 gillning

Haha sant! Ska ta mig ett snack med min vän :wink:

Tusen tack för hjälpen!

Hur har du kommit fram till summan för inkomstskatt här (41 247)?

Finns inget enkelt svar på den frågan, som vanligt det beror på.