Anställa pensionär

Hej,

jag har admin behov i mitt AB och jag fick tanken på att anställa min förälder för att göra detta. Min förälder är pensionerad nu och är kvalificerad. Det jag tänker är att anställa på 20% till skälig lön, 30k heltid verkar det vara för admin, så 6k i månaden.

Tänker jag rätt att detta borde både bli en billig och en väldigt fördelaktig anställning för mig då jag bara betalar arbetsgivaravgift på 10,21%, hen får mer pensionsinbetalningar än vad hen betalar i skatt samt att jag kan tillgodoräkna mig det utökade löneutrymmet när jag räknar ut utdelningen enligt huvudreglen?

Om allt detta stämmer så verkar det vara väldigt många fördelar att anställa i denna formen.

1 gillning

Jag är säkert dum men detta förstår jag inte:
“hen får mer pensionsinbetalningar än vad hen betalar i skatt”

Pensionärer betalar ca 10% arbetsgivaravgift. Av dessa 10% går 18,5% till pension. Dvs 185% av arbetsgivaravgiften går till pension, därmed negativskatt. Sen betalas givetvis löneskatt så lite skatt får staten.

2 gillningar

Kul. Nu lärde jag mig något nytt. :slight_smile: Tack!
( Får ringa sonen och höra om han behöver hjälp? )

1 gillning

Hur kan 18,5% av något bli 185% av samma något? :slight_smile:

1 gillning

18,5%/10%=185% ganska enkel matte faktiskt.
0,185/0,1=1,85

Nu räknar du fel. 10% av något betyder multiplikation med 0,1.

18,5% av något lär knappast kunna vara mer än 100% av något och därmed inte heller 185% av det. Jag tror att du blandar ihop att 18,5% av inkomsten går till pension samtidigt som 10% går till arbetsgivaravgift (för dessa pensionärer). Dvs du har typ rätt men skriver fel - pensionsavsättningen motsvarar 185% av arbetsgivaravgiften. Eller så är jag för trött och borde varken räkna eller kommentera just nu :slight_smile:

1 gillning

Gjorde en snabb uträkning vad det hade kostat mig samt vad pensionärs löntagare får ut samt hur det påverkar min möjliga utdelning enligt huvudregeln.

Som jag får det till så får min förälder en pensions boost till relativt liten kostnad för mitt företag, samtidigt som jag kan få ut 36k mer från mitt AB till 20% skatt . Räknar jag fel någonstans här?

image

Hur du väljer att formulera det har ingen betydelse.

Normalt sätt är delen 18,5% av 31,42%. Dvs 59% av arbetsgivar avgiften går till pension.

Delen i detta fallet är 18,5% och hela är 10% vilket ger 185% vilket borde vara omöjligt men eftersom staten skjuter till mer än du betalar så funkar det och är matematiskt korrekt.

Det verkar stämma ganska bra. Gissar att skatten på lön kommer vara lägre så kanske något bättre till och med.

1 gillning

Nej. 10,21% av arbetsgivaravgiften går till pension. 7% betalas av individen via skattsedeln/deklarationen.

1 gillning

Ja, har jag påstått något annat? Hur som så får man lägre skatt som pensionär än annars.

Hur man väljer att formulera sig har dock en viss betydelse på ett textbaserat diskussionsforum. Det är väl 18,5% av inkomsten (upp till ett tak) som avsätts till den egna pensionen medan arbetsgivaravgiften bland annat går till att finansiera pensionssystemet om jag minns rätt. Oavsett är det helt klart lönsamt att arbeta som pensionär.

Sett till att vi har några av Sveriges vassaste pensionsexperter på forumet och jag tyvärr inte tillhör den skaran själv så väljer jag dock att lämna över frågan till dessa nu väl medveten om att jag kan ha fel :slight_smile:

Smickrare där :wink:

Ni räknar iaf bättre än hur ni uttrycker det i text. Det är ju tur det. :sweat_smile::+1:

Om du samtidigt har vinst i bolaget, vilket verkar troligt med tanke på utdelningsplaner och utrymme betala för admin, så minskas din vinstskatt i bolaget också med totala lönekostnaden för ditt ftg. Kan va värt att räkna in i kalkylen.

Utan gåvoskatt ser ett sånt här exempel ut att kunna bli lurigt/fördelaktigt om det ges en present på 10 000kr vid jul från föräldern till barnet eller hur stoppar skv det? Att man slipper hög skatt genom att ge lite lön till förälder som kommer som gåva privat tillbaka några månader senare?!

Nej, det är rätt att skatten minskas men den minskningen är en del av kostnaden dvs de ingår i de 72000kr som var i exemplet.

Han får en kostnad på nästan 80tkr i ovan exempel. Allt annat lika så kommer det minska vinstskatten med ca 16tkr.
Eller hur menar du att det redan är inräknat?

Du har en vinst på 100 000kr från början.
Skatten är då 20 600kr.
Kvar är 79 400kr.

Med en extra kostnad på 40 000kr så har du istället 60 000kr vinst.
Skatten är då 12 360kr
Kvar är 47 640kr

40 000kr (kostnaden) + 12 360kr (skatten) + 47 640kr (vinsten) = 100 000kr det finns inget mer.
Därför måste de 8 240kr mindre skatt vara en del av de 40 000kr som va kostnaden.