Nettolön inkl. pension

Halloj, hängt här länge men mitt första inlägg:)

Pratade med en polare igår om pension och den höga statliga inkomstskatten, som 2025 beskattar 20% på överstigande 52150 av lönen. Kommunala inkomstskatten är ca 33% där jag bor vilket då är 53% totti på överstigande belopp.

Mitt argument var då att detta inte är så högt om du ser till pensionsavsättningar som ens företag gör , från ett rent brutto till netto perspektiv, om man ser pension som rent sparande till sig själv, som man ändå ”skall” avsätta till dig själv på ett eller annat sätt.

Enl kollektivavtal avsätts 31,5% till tjänstepension på överstigande lön om 50375, 2025. 6% under skiktgräns.

Allmänna pensionen: ca 18% upp till skiktgräns.

Mitt resonemang:
*Nettolön inkl pension under skiktgräns: +6%+18%-33%=-9%
*Nettolön inkl tjänstepension över skiktgräns: +31,5%-33%-20%=-21,5%

Alltså ”försvinner” enbart ca 12,5% mer av din lön rent precentuellt över skiktgräns, inte det vedertagna 20%.

Eller har jag otur när jag tänker?

Jag tror du i alla fall har otur när du förklarar hur du tänker för jag har läst igenom ditt inlägg två gånger och förstår inte vart du vill komma. Kan du utveckla lite mer?

1 gillning

Går att vrida och vända på detta så det passar ens resonemang.

Jag jämför vad jag får netto och vad företaget har för kostnader förenat min anställning. Får helt andra siffror än vad du får :sweat_smile:

Gränsen är (typ) 53600 för 2025.

100 kr ökning i lön under skiktgräns:

67 kr i fickan, 18,5 kr i allmän pension, 6 kr i tjp =91,5.

Över skiktgräns:
47 kr i fickan, 31,5 kr i tjp = 78,5 kr.

Dvs du får ut 16,5% mer när du tjänar under.

Observera att gränsen för allmän pension och statlig skatt inte är exakt samma (men de är generella nära nog för att beräkningarna är ganska korrekta).

Ja, det tycker jag.
Pengarna som går till tjänstepensionen är ett avtal med din arbetsgivare, det har egentligen inget med skatten att göra.

1 gillning

För att komplicera det ytterligare, glöm inte jobbskatteavdraget som ju görs om lite då och då. Runt brytgränsen motsvarar det väl en skattesänkning på runt 8%enheter just nu.

Din uträkning ger:
Under bg: 91,5 kvar, 8,5kr/% som inte går till dig.
Över bg: 78,5 kvar, 21,5kr/% som inte går till dig.

Alltså diff på 13kr/%. Som jag också fick det till isch👍🏻

Hur räknar du? Intressant förstå vart jag går fel isf:)

Sorry, hade en 1 åring runt halsen när jag skrev inlägget…

Det jag är ute efter är att räkna ut ”hur mycket pengar går till mig” rent procentuellt under och över brytgräns. Beakta Främst då lön efter skatt samt pensionsavsättningar=pengar till mig.

Att summera ihop nettolön + pensionsinbetalning gör att du blandar skattade och oskattade pengar. Tänk på att pensionen kommer bli beskattad som lön när den börjar utbetalas till dig, så har du samlat ihop mycket tjänstepension när det är dags att gå i pension är det möjligt att du betalar statlig skatt även när pensionspengarna utbetalas i framtiden.

3 gillningar

Blev en typo, men 16,5% mer får du ut. Du kan inte räkna det som skillnaden från 100 kr. (Tänk såhär, om ena alternativet ger 1 kr och andra ger 2 kr så får man 100% mer, inte 1%).

Dock bör man ha i åtanke att pengar i handen är värt mer än pengar i pensionen, men att pengar i tjänstepension är värt mer än pengar i allmänpensionen och att pensionen inte är skattad.

Större skillnad blir det om man räknar arbetsgivarens perspektiv, som ju betalar mer för att ge någon som tjänar över brytgränsen samma löneökning i kr.

Absolut så, om man då räknat med ”pengar till mig” efter skatt ist, förutsatt att pensionen sedan inte landar över BG:

100 kr Under bg:
60,7+18,50,7-33=15,85/% som inte går till mig.

100kr Över bg:
31,5*0,7-33-20=30,95kr/% som inte går till mig.

Diff: 30,95-15,85=15,1 procentenheter mer i skatt över BG jmf med under BG.

Så kanske är mer rättvist

Absolut, jmf inte % mer eller mindre utan %-enheter då jag jmf med de 20%-enheterna extra över BG jag o min polare pratade om de faktiskt stämmer.

Du når också maxtak på allmänna pensionen, men AGs betalning ökar. Det är i praktiken extra skatt.

1 gillning

Jag räknar med arbetsgivaravgiften, är en skatt direkt kopplad till löneutbetalning.