Tjänstepension 15% över 7.5 IBB på bolag utan kollektivavtal

Jag har precis fått ett jobberbjudande från ett relativt nytt bolag som inte har något kollektivavtal. De erbjuder en premie för tjänstepension på 5,5% till 7,5 IBB och 15% över 7,5 IBB. De har också möjlighet till löneväxling (har dock inte fått information ännu om hur mycket de matchar, om det är 6% eller mindre).

I nuläget har jag ett fast erbjudande på 10% för tjänstepension (eftersom det inte finns något kollektivavtal på mitt nuvarande företag), men jag får inte möjlighet till löneväxling.

Rent praktiskt innebär detta att om jag skulle få samma lön som jag har nu, skulle jag få cirka 1500 kr/månad mindre i tjänstepension om jag inte löneväxlar och cirka 1350 kr/månad mindre om jag väljer löneväxling.

Även om jag skulle få en löneökning på 10% på det nya jobbet jämfört med vad jag har nu, skulle jag få cirka 250 kr/månad mindre i tjänstepension (med löneväxling; cirka 750 kr/månad mindre utan löneväxling).

När jag läser på webben verkar det vara vanligt för bolag med kollektivavtal att erbjuda mellan 4,5% och 6% för tjänstepension upp till 7,5 IBB, och mellan 30% och 31,5% över 7,5 IBB.

Jag har kanske det “för bra” nu med premie för tjänstepension på 10% (vilket är fördelaktigt tills man har en lön på cirka 60k, jämfört med en vanlig tjänstepension med kollektivavtal), så jag bör inte jämföra det med vad jag skulle få på det nya bolaget. Men jag undrar ändå om en premie för tjänstepension på 15% över 7,5 IBB är “normalt” på marknaden för bolag utan kollektivavtal eller om det låter lite skumt på något sätt?

Just nu ser jag bara nackdelar med detta tjänstepensionserbjudande jämfört med både vad jag har nu och vad man skulle få på ett bolag med kollektivavtal. Men kanske har jag fel bild av vad marknaden brukar erbjuda för bolag utan kollektivavtal.

Tack på förhand för er hjälp och input!

Rätt många bolag försöker spegla ITP1 (dvs 4,5%/30%).
Till exempel hjälper Avanza till med det och har ett avtal man kan ingå med dem.

Det är väl dessutom mer än 4,5. Typ 6 procent för de som har flexpension i sitt avtal

Jo, men just flexpension varierar och är då inte med i det Avanza tagit fram. Inte heller sett det på andra bolag som använder andra leverantörer.
Men ja, du har rätt.

Jo. 15% över 7,5 IBB ger en lägre andel av lönen som pension om lönen är hög. Under 7,5 IBB har de flesta med tjp 17,5+4,5 =22% avsatt. Över 7,5 IBB 30% totalt pga ingen statlig pension där. Ofta har man den höga lönen senare delen av sin karriär dvs inte fel tycker jag att en större procent avsätts för att ge effekt.

1 gillning

Jag tycker att det är jättebra att du har koll på detta. De flesta har ingen koll på tjänstepensionen och blir bara förvirrade över allt det här med basbelopp och procentsatser. Det slutar med att de bara accepterar det.

Räkna på vilken lön som skulle krävas på det nya jobbet för ”break even” (med eller utan löneväxling) och ta med det i löneförhandlingen. Förklara hur du resonerat och säg att du förväntar dig en högre lön om det ska vara värt att byta.

Vi har iirc 4.5/30, +2 för nån flexgrej.

Osäker om det är +2 även på 30, men det är på 4.5.

1 gillning

Har arbetsgivaren någon speciell anledning att erbjuda tjänstepension på 15% över 7.5 IBB? Förutom att de skulle betala mindre pengar varje månad till sina anställda? Varför är det vanligt att erbjuda 30% över 7.5 IBB istället? Det verkar som en stor kostnad för arbetsgivaren, så jag försöker förstå om det finns någon annan fördel för dem att betala en högre summa över 7.5 IBB? Eller har det bara blivit en standard på arbetsmarknaden av någon anledning?

Jag tror att du överanalyserar det hela. Kollektivavtalsanslutna arbetsgivare kör den modell som bestämts centralt eftersom de inte har något annat val. Arbetsgivare som inte är kollektivavtalsanslutna kör en ”liknande” modell så att arbetstagaren ska känna igen sig men ändrar lite på parametrarna så att det blir mer fördelaktigt för dem själva. Det är nog inte konstigare än så.

Tack för ditt svar, jag förstår ditt resonemang. Jag tycker ändå att det är lite weird att erbjudandet är hälften (15% vs 30%) jämfört med vad man brukar få med ett kollektivavtal. Men men, arbetsgivare utan kollektivavtal kan väl erbjuda vad de vill :slight_smile:

När jag gick igenom mina kalkyler insåg jag att jag hade gjort ett fel när jag räknade med löneväxlingen. Om jag skulle behålla min nuvarande lön (52.000kr) och löneväxla 2.000kr av det (så att jag efter avdraget skulle ha en rekommenderad lön på minst 50.000kr), skulle jag hamna på “break even”. Så skulle jag få en löneökning på låt oss säga 5% (54.600kr) skulle jag kunna löneväxla 4.600kr (om arbetsgivaren matchar 0%, 4.876kr om de matchar 6%) som ska direkt till min tjänstepension. Resonerar jag rätt?

Så det känns lite bättre iaf! Jag har aldrig löneväxlat förut, eftersom min nuvarande arbetsgivare inte erbjuder det. Finns det något speciellt man bör tänka på när man gör det? Vad jag vet är att man bör ha en lön efter avdraget på minst 50.000kr för 2023. Finns det något annat viktigt att tänka på?

Sen har jag en annan fråga kring bonus. Kan man löneväxla årsbonus också? Eller finns det speciella regler där? Jag förväntas få en årsbonus på cirka 100.000kr. Är det möjligt/är det klokt att löneväxla hela beloppet? Vilka är fördelarna och nackdelarna med det?

Som sagt så avsätts ingen statlig pension (på 17,5%) till dig över 7.5 IBB . Går i skattehålet istället. (Svårt se det vettiga men effekten blir 10% extra marginalskatt) Dvs det behövs en rejält ökad avsättning till tjp över 7,5 IBB.
Same same som vid lägre löner blir det om arbetsgivaren avsätter ca 17,5 % mer . Ofta har man bara hög lön senare delen av karriären dvs lite högre procent många får verkar vettig om det skall ge effekt under säg 20 år som pensionär.