Hjälp, har ingen tjänstepension

Hej!

Jag signade nyligen på ett nytt jobb som jag börjar på efter sommaren. Är genuint nöjd med lön, arbetsuppgifter och utvecklingsmöjligheter. Men en sak skaver lite: arbetsgivaren gör inga avsättningar till tjänstepension.

När jag tog upp det fick jag förklaringen att det diskuterats internt men att de prioriterar medarbetarnas “frihet” dvs. att få ut allt som lön direkt och själv bestämma vad man gör med pengarna. Jag förstår poängen, och det finns ett visst värde i likviditet och flexibilitet. Men rent skattemässigt är det ett dåligt upplägg, åtminstone för den som ändå tänker långsiktigt spara.

Min förståelse är att tjänstepension är klart fördelaktig skattemässigt för den som börjar närma sig gränsen för statlig inkomstskatt. Pengarna avsätts före skatt, arbetsgivaravgiften är lägre och skatten när man väl går i pension är ca 30%. Alternativet att spara motsvarande summa på ISK efter skatt kostar helt enkelt mer. Jag förstår det dock som att IPS kan vara ett okej alternativ för mig som inte har tjänstepension, har jag fel?

Min egentliga fråga är: har någon här erfarenhet av att förhandla fram en tjänstepensionsavsättning hos en arbetsgivare som inte har det som standard?

Jag tänker mig att det rimligaste upplägget vore att jag erbjuder mig att växla en del av min bruttolön mot en pensionsavsättning då arbetsgivaren tjänar på det eftersom det är billigare för dem än motsvarande lönekostnad. Det är mycket möjligt att denna möjlighet hade varit uppskattad av flera anställda i och med att det har diskuterats. Men är det juridiskt och praktiskt komplicerat att sätta upp? Kräver det ett specifikt pensionsbolag, kollektivavtalsliknande konstruktioner eller går det att lösa enkelt för ett mindre bolag?

Tacksam för alla erfarenheter, tips eller fallgropar att se upp för!

1 gillning

Tror det blir svårt att säga något utan att veta vilken lön du fått. :slightly_smiling_face:

55 000 (+ bonus)

Jag har haft ett jobb där det inte fanns någon förbestämd tjänstepension, utan jag tog av lönen och löneväxlade en självvald summa som då drogs innan lön.

Men då hade jag ju en lön en bra bit över statlig skatt, annars hade jag tagit ut allt i lön och placerat summan själv.

1 gillning

Den lönenivån är ungefär på gränsen (52000 för 2026) där på “normala” företag avsättningen av tjänstepension höjs från härad 5% till 30% för överskjutande belopp.
Den finns en rejäl konstighet i reglerna här. För alla dom som får tjänstepension ett visst år av sin arbetsgivare även om det är en liten summa får man inte sätta av till tjänstepension med avdragsrätt själv något alls! . Men om inget avsätts av arbetsgivaren får du med avdragsrätt avsätta hela 35% av din inkomst till IPS om du vill gällande år. Det betyder att ett dåligt avtal med låg avsättning kan vara sämre än ingen avsättning alls beroende på om lönen är hög nog för vettig IPS avsättning.
Om jag var du skulle jag avsätta 3000 per månad av din grundlön på det sättet och 30% eller mer av din bonus.

5 gillningar

Låter rimligt! Det låter som att IPS och dra av bruttolön till tjänstepension är ungefär lika bra skattemässigt och att jag egentligen inte tjänar på någon förhandling (givetvis menar jag inte att 55k OCH tjänstepension är sämre). Tack!

Funderade nyligen på samma och pratade med Skatteverket. Jag byter under 2026 från ett jobb med tjänstepension till ett annat utan tjänstepension.

Man kan ansöka om dispens och måste då visa att 75%<= av arbetad tid eller 75%<= av intjänad inkomst under innevarande år har tjänats in UTAN tjänstepension. Då kan man få avdragsrätt för sparande i IPS även om man har haft tjänstepension under delar av samma år.

3 gillningar

Hur gör man denna ansökning?

Jag skulle nog också gått på IPS spåret enligt detta:

Sedan skulle jag också vara lite tuffare mot arbetsgivaren eftersom det ändå är typ 50.000 kr mindre per år de behöver betala på din lön på 55.000 SEK som de skulle behövt betala om de hade TJP.

Sedan skulle jag också kollat över försäkringsskyddet som t.ex. vad händer om du blir sjuk. Framförallt sjukförsäkringen är viktig.

7 gillningar

Bara av ren nyfikenhet, är det vanligt att företag/arbetsgivare som kan betala löner nära/över brytpunkt inte betalar in till TJP?

Trodde faktiskt att det problemet mest berörde typ ungdomar/feriejobb inom restaurang och liknande :thinking:

4 gillningar

Kontakta Skatteverket via skatteupplysningen så hjälper de dig vidare.

Det är viktigt att insättning till IPS bokförs under inkomståret som du vill göra avdrag för.

”Skatteverket kan medge dispens för förhöjt avdrag för pensionssparande om skattebetalare i huvudsak saknar pensionsrätt i anställningen (utan pensionsrätt och med pensionsrätt). Med uttrycken huvudsakligen menas cirka 75 procent av den totala inkomsten av anställningar under året (59 kap. 9 § inkomstskattelagen IL).”

2 gillningar

Är väl inte att de “har problem”. Min arbetsgivare beskrev det på samma sätt “vi vill ge den anställde frihet”.

3 gillningar

Det är nog inte vanligt alls.

Jag känner till att arbetsgivare gör så för att unga i storstäderna behöver en högre baslön för att kunna få bolån och köpa lägenhet. Går emot principen om att börja spara tidigt till pension för att nyttja ränta på ränta maximalt, men kan ändå vara rationellt om man har sitt första jobb och har en framtid med hög lön längre fram.

Min situation handlar mer om att arbetsgivaren jag jobbar för är utländsk och de anställer via Deel i Sverige som är Employer of Record (EOR) Min lön överstiger brytpunkt för statlig skatt och lönen är justerad för bortfallet av avsättning till tjänstepension enl ITP1 modell. Därav avser jag att det är en okej uppgörelse ändå om än en väldigt osvensk :slight_smile:

1 gillning

Jag skrev inte att “de har problem” utan jag skrev “det problemet” vilket jag personligen befarar att det kan riskera att bli, ett problem senare i livet alltså.

Speciellt om det är så som @henrik_997 skriver att det används ffa till unga personer även i branscher med högre löner. I akt och mening att de ska kunna visa en högre lön för att kunna köpa/belåna sig för en bostad.

Menar du försäkringen som gör att tjp avsättning fortsätter vid sjukskrivning här, @janbolmeson ?

Det är en väldigt bra poäng.

Man kan teckna inkomstbortfallsförsäkring vid sjukdom privat och använda dessa pengar till att fortsätta inbetalningar till IPS i fallet där man som anställd inte har tjänstepension. Lite meck men teoretiskt görbart

Jag vill slå ett extra slag för detta. Läs på vad som normalt inkluderas i TJP och kolla med några försäkringsbolag vad som krävs för att motsvara TJP försäkringsskyddet. Ta in offerter och komplettera med det.

Svag förklaring IMHO. Lägger över mycket ansvar både kring avsättning och försäkringsskydd på arbetstagaren. Hoppas de pröjsar bra så det är värt tiden du får lägga på det.

I övrigt tycker jag du fått bra förslag på avsättningar och IPS som skal

4 gillningar

Det kan säkert vara ett problem för vissa, särskilt om man inte tar höjd i sitt löneanspråk med att det inte finns extra pengar som annars hade tillkommit.

Men som sagt, det gör det mer individuellt så kan likväl vara bättre.

Jag skulle tro att det vanligaste skälet är att de vet att förvånansvärt många kommer tänka fel och rakt av jämföra en lön på t ex 55k utan tjänstepension med motsvarande med.

Man vill dopa sina siffror.

Det är tyvärr i min erfarenhet en varningssignal som tyder på en viss attityd från arbetsgivaren. Allt annat lika skulle jag välja bort en sådan arbetsgivare.

5 gillningar

Så kan det säkert vara i många fall. Och det kan ju vara trevligt om de är tydliga med det i sin lönesättning, jobbigt att komma på i efterhand som anställd och då ha gått miste om något de tog för givet.

I mitt fall var det nog mera att bolaget började som en liten firma utan kollektivavtal, blev ganska stora och höll kvar idén.

Jag förstår. Man undrar vad mer de snålar in på och vilka urvuxna rutiner de mer håller kvar vid.

Liknande på mitt jobb så jag har erfarenhet när jag säger det; undvik om det är möjligt dessa firmor, det är en indikator på låg kvalitet.

5 gillningar