Tjänstepension för höginkomsttagare

Kom in på slumpen vad läkare har i tjänstepension, eftersom de tar så många år innan de är yrkesverksamma. Hittade denna artikeln: Pensionssmockan – läkare får tio gånger mer än en undersköterska: ”Handlar om klass” – Arbetet

67 483kr/mån i snitt för läkare som är klara med AT.

Tänkte höra om det är folk inom andra yrkesroller med så här bra tjänstepension?

1 gillning

Tar ju inte mer tid för dem än något annat välutbildat yrke.

AT/ST etc har ju hygglig lön med pensionsavsättning.

2 gillningar

Avtalet för läkare är likartat andra pensionsavtal med ca 30 % avsättning till tjänstepension på den del som överstiger statlig inkomstskatt.

Ganska magstarkt av Kommunal att aktivt verka för att försämra ett annat fackförbunds framförhandlade villkor gentemot arbetsgivaren.

1 gillning

Så korkat. Attackera sig själva gör facken nu. Finns ingen anledning att stödja dessa nötter.

Ska 30% avsättning ner till 5% så vill man såklart ha de 25% i extra lön. Som man sen löneväxlar till tjänstepension.

1 gillning

Fast det är ju betydligt mer än 30%, 71% i det exemplet. Vilka andra branscher har det?

Nej, då har du missförstått. Deras räkneexempel handlar inte om vad som avsätts, utan vad man får i utbetalning när man börjar ta ut den (vid riktålder, får man anta).

2 gillningar

Alla med kollektivavtal har precis samma.

De verkar inte har förstått att det endast betalas in till pensionen upp till PGI (8,07 x IBB) därefter får anställda ut typ motsvarande som tjp istället. Visst, det är inget som varit självklart utan kommit efter förhandlingar

Det förklarar mer! Med 15k/mån tjänstepension i 45år blir det över 50 miljoner så känns ju mer rimligt då. Trodde de hade nåt avtal med 70% avsättning till TJP.

Jag skulle hävda att pengahögen är finit. Håller man med om det är det väl underligt att mena att det är irrelevant vad läkare tjänar relativt andra yrkeskårer på sjukhuset?

Jag har aldrig fattat 30% grejen. Varför ska någon med högre lön som yrkesverksam nödvändigt få så mkt mer relativt pensionsavsättning än andra, kan de inte hålla i sin ekonomi? En inkompetensförklaring.

Enkla anledningen är för att även de ska kunna få 80% av lönen som pension eller vad som va målet.

Alternativt have varit att de fått det som lön, så tjänstepensionen är inget extra man får utan det är ett tvångssparande framförhandlat av facket.

1 gillning

jag tycker du säger emot dig själv. Skulle arbetsgivaren ge det frivilligt (dvs inget extra) eller är det framförhandlat av facket? Båda kan inte vara sanna samtidigt.

1 gillning

Nej, det är ju löneutrymme facket tvingat till sparande säger inte emot ett dugg.

och i din erfarenhet ger arbetsgivaren ofta ifrån sig ett givet löneutrymme oavsett motpartens förhandlingsposition?

Dit påstående att en krona som läggs på tjänstepensionsinbetalning nödvändigtvis innebär en krona mindre i lön är uppenbarligen falsk eftersom arbetsgivaren inte har en satt summa att betala ut utan betalar ut så lite som förhandling möjliggör. Mindre tjänstepension hade delvis inneburit högre vinst för företaget.

1 gillning

Har det någon betydelse för vad tjänstepension är?

ja enligt dig sitter de ihop;

vilket i min mening är en grov överförenkling/missrepresentation av hur dessa saker vanligen förhandlas fram.

1 gillning

Du väljer att tolka in saker jag inte säger. Tjänstepensionen är inte en bonus utan en del av den förhandlade lönekostnaden. Om den inte fanns är det helt rimligt att motsvarande löneutrymmet borde betalas som lön.

Båda parter vet kostnaden idag varför skulle den bli lägre för man minskar en form av utbetalning.

1 gillning

Vi ser olika på det. I min erfarenhet kommer få företag föra över 100% av ökade tillgångar till anställda. Men jag kanske jobbar på fel arbetsplats. I min erfarenhet har man ett spann och beroende på medarbetarens förhandlingsstyrka kan denne tillskanska sig en större eller mindre andel av värdet hen skapar. Det är inte ett nollsummespel där företaget noga ser till att inte betala ut en viss summa.

Antagligen.

Hade jag haft en vanlig anställning hade jag gärna sluppit bli intvingad i en tjänstepensionslösning.

1 gillning

Och det är säkert bättre för somliga. Med tanke på genomsnittssvenskens relativa oförmåga att förstå ekonomi så tror jag det, i snitt, är en bra sak dock.

Gissningsvis hade Svensson främst pumpat in de ökade tillgångarna i att ytterligare höja bostadspriserna och när snyfthistorier om fattigpensionärer sedan kablas ut i media kommer våra skattepengar gå till att skydda dem från konsekvenserna av deras bristande självkontroll.

1 gillning