Nej, då har du missförstått. Deras räkneexempel handlar inte om vad som avsätts, utan vad man får i utbetalning när man börjar ta ut den (vid riktålder, får man anta).
De verkar inte har förstått att det endast betalas in till pensionen upp till PGI (8,07 x IBB) därefter får anställda ut typ motsvarande som tjp istället. Visst, det är inget som varit självklart utan kommit efter förhandlingar
Det förklarar mer! Med 15k/mån tjänstepension i 45år blir det över 50 miljoner så känns ju mer rimligt då. Trodde de hade nåt avtal med 70% avsättning till TJP.
Jag skulle hävda att pengahögen är finit. Håller man med om det är det väl underligt att mena att det är irrelevant vad läkare tjänar relativt andra yrkeskårer på sjukhuset?
Jag har aldrig fattat 30% grejen. Varför ska någon med högre lön som yrkesverksam nödvändigt få så mkt mer relativt pensionsavsättning än andra, kan de inte hålla i sin ekonomi? En inkompetensförklaring.
jag tycker du säger emot dig själv. Skulle arbetsgivaren ge det frivilligt (dvs inget extra) eller är det framförhandlat av facket? Båda kan inte vara sanna samtidigt.
och i din erfarenhet ger arbetsgivaren ofta ifrån sig ett givet löneutrymme oavsett motpartens förhandlingsposition?
Dit påstående att en krona som läggs på tjänstepensionsinbetalning nödvändigtvis innebär en krona mindre i lön är uppenbarligen falsk eftersom arbetsgivaren inte har en satt summa att betala ut utan betalar ut så lite som förhandling möjliggör. Mindre tjänstepension hade delvis inneburit högre vinst för företaget.
Du väljer att tolka in saker jag inte säger. Tjänstepensionen är inte en bonus utan en del av den förhandlade lönekostnaden. Om den inte fanns är det helt rimligt att motsvarande löneutrymmet borde betalas som lön.
Båda parter vet kostnaden idag varför skulle den bli lägre för man minskar en form av utbetalning.
Vi ser olika på det. I min erfarenhet kommer få företag föra över 100% av ökade tillgångar till anställda. Men jag kanske jobbar på fel arbetsplats. I min erfarenhet har man ett spann och beroende på medarbetarens förhandlingsstyrka kan denne tillskanska sig en större eller mindre andel av värdet hen skapar. Det är inte ett nollsummespel där företaget noga ser till att inte betala ut en viss summa.
Och det är säkert bättre för somliga. Med tanke på genomsnittssvenskens relativa oförmåga att förstå ekonomi så tror jag det, i snitt, är en bra sak dock.
Gissningsvis hade Svensson främst pumpat in de ökade tillgångarna i att ytterligare höja bostadspriserna och när snyfthistorier om fattigpensionärer sedan kablas ut i media kommer våra skattepengar gå till att skydda dem från konsekvenserna av deras bristande självkontroll.