I senaste avsnittet pratade Jan om att man bör ha som mål att komma upp i 45000 kr i månaden som lön eftersom att allmänna pensionen betalas endast ut med 18,5 procent av lönen upp till 7,5 inkomstbasbelopp, vilket är 44375 kr.
Jag är ingen expert, men när jag räknar på det så hittar jag inte någon anledning att se 45000 kr som ett mål för de som har kollektivavtalad tjänstepension. Detta eftersom att avsättningarna till tjänstepensionen i regel är 4,5 % av lönen upp till 44375 och 30% av lönen som överstiger detta. Jag antar att det för att kompensera just att inkomstpensionen inte betalas ut med samma procentandel till högre löner.
Jag har “excelat” litegrann. I diagrammet nedan kan man se att totala avsättningen till pensionen faktiskt ökar marginellt vid 44375, men följer väsentligen en rak linje utan att 45000 kr skulle utgöra någon form av gräns. Enda skillnaden är att tjänstepensionen utgör en större del av pensionsavsättningarna över 44375 kr.
Vidare kan man argumentera för att det är en fördel ju större andel av avsättningarna som utgörs av tjänstepension, eftersom förutsatt att man har ett en bra placering av tjänstepensionen kan man räkna med ränta-på-ränta där till skillnad från inkomstpensionen. (Rätta mig om jag har fel här, jag kan inte riktigt hur inkomstpensionspengarna förvaltas)
Nedan följer en graf med hur pensionskapitalet stiger över tid för olika löner, där det är inkluderat 7% ränta-på-ränta-effekt på premiepensionen och tjänstepensionen, men inte på inkomstpensionen.
Som ses är den slutgiltiga skillnaden i slutgiltigt kapital om man ökar sin lön från 45000 till 50000 nästan dubbelt så stor som om man ökar från 40000 till 45000.
Min slutsats är att för att maximera sin pension bör man sikta på en så hög lön som möjligt och det är inget som gör att 45000 bör ses som en viktigare mållön än någon annan siffra. Synpunkter? Har jag tänkt rätt eller fel?
Ja precis. Det handlar ju om att man får mest “bang for the buck” som företagare i termer av inkomst efter skatt i fickan i kombination med pensionsavsättningar. Resten lämpar sig bättre som aktieutdelning.
Men att högre lön alltid är bättre i övrigt är nog de flesta rörande överens om
Finns väl inget i rådet som säger att det är en nackdel att tjäna över 45k/månaden. Rådet är för att maximera avsättning till den allmänna pensionen. Vid lön över brytpunkt finns fler valmöjligheter.
Du har alltså kommit fram till att ju högre lön, desto högre pension, förutsatt att man har en vettig tjänstepensionslösning. Ja, grattis, det är korrekt.
Slutsatsen är väl snarare att det inte finns någon gräns där det är “optimalt” att ligga utan det är en ganska linjär ökning vilket jag verkligen inte fick intrycket av under avsnittet.
Statlig skatt: 45 058 kr (Därav lägger sig många företagare här under även om de hade kunnat maxa allmänna pensionen lite till.)
Tjänar man över dessa nivåer kommer man ändå bara att få ersättning/avsättning som om man hade den lönenivån. Detta blev en riktig “aha-upplevelse” för mig när jag hittade följande sida: Kassakollen – detta kan Försäkringskassan göra för dig - Försäkringskassan
Jag förstod liksom inte hur den futtiga summan jag fick vid vab skulle motsvara 80 % av min lön.
Därutöver kan arbetsgivare eller fack betala ut extra som tex föräldralön, tjänstepension osv. Men det är något annat och inte en del av det allmänna välfärdssystemet. Detta gör också att den som tjänar över taken måste vara extra noga med att kontrollera om arbetsgivaren betalar tjänstepension osv.
Rätt som anställd. Då är såklart maxad lön bäst där tjänstepensionen är arbetsgivarens problem och den anställde får helt enkelt acceptera skatten som blir.
Sen tycker jag ändå att 45 kkr gränsen kan vara bra för de väldigt många anställda med mycket lägre löner än så att faktiskt veta om den. Att sträva efter, och göra sitt bästa, för att försöka komma så nära den som möjligt.
Vi måste komma ihåg att medianlönen i Sverige senaste jag såg en siffra var 33 kkr/månad. Det lär inte vara mer än 10% som redan tjänar 45 kkr eller mer. Alltså ett mål att sträva efter.
Som egen företagare handlar det att i första hand ta ut upp till 45 kkr/månad (om man kan det) och sedan göra andra saker som är fördelaktiga skattemässigt som att ta ut utdelning med låg skatt och spara kapitalet i bolaget (tjänstepension, direkt pension eller som kapital i bolaget).
Det tycker jag är helt rätt, att först ta ut en så vettig lön som möjligt eftersom hela svenska skyddsnätet (inte bara pension) är kopplat till just lönen, men maxas ut vid de 45 kkr.
Du har tänkt helt rätt. Däremot är perspektiven på forumet i vissa avseende snedvridna eftersom de ofta utgår från en verklighet där man har eget företag och jobbar med IT.
Sedan kan man ju säga, till Jans försvar, att 45000 ändå är en möjlig lönenivå att sträva efter för hyggligt många. Inom många yrken är det en “hög men nåbar” nivå. Skulle man säga att man borde tjäna 70000 istället så skulle det framstå som en mer orealistisk nivå, även om man är senior, på toppnivå inom sitt område och trixar och fixar på alla upptänktliga sätt för att höja sin lön.
Kanske lite off-topic men resonemanget med “maxa välfärdssystemet” är liknande för löneväxling. “Alla” rekommenderar att man ska löneväxla först vid en lönenivå som medger att lön efter löneväxling inte understiger max avsättning till allmän pension. Är det verkligen självklart det bästa?
Beroende på tjp-upplägg så känns det som att en krona in i tjp kan vara bra mycket mera värd än en krona “pensionsrätt”.
Poängen är väl att du troligen kommer betala samma marginalskatt på pengarna som du löneväxlar till tjänstepension när du väl tar ut dem som du betalar idag om du tar ut pengarna som lön (när du är under brytpunkten för statlig skatt).
Löneväxlingen ger väl ofta 5-6 % extra utifrån att arbetsgivarens skatt (SLP) på tjänstepensionsavsättningen är något lägre än arbetsgivaravgifterna för lönen. Men då får du som sagt ingen avsättning till allmän pension – som är knappt 15 % till allmän pension och ca 2,3 % till premiepension. Även om den allmänna pensionen inte ger avkastning på samma sätt (om än viss uppräkning) så blir det ändå bättre. Så att ta ut lönen och spara nettolönen själv inför pensionen ger mer tillsammans med den extra allmänna pensionen än att löneväxla till tjänstepension.