Löneväxling och pension

Prisbasbeloppet kommer mest sannolikt att höjas rejält under nästa år vilket kan begränsa möjligheten till löneväxling för många. Rekommendationen är att löneväxla det som överstiger prisbasbeloppet för att inte påverka den maximala insättningen till den allmänna pensionen.
Hur ser ni på att man löneväxlar trots att man hamnar under prisbasbeloppet efter löneväxlingsavdraget? Pengarna placeras i en global index fond.
Man väljer alltså att löneväxla på bekostnaden av avsättningen till den allmänna pensionen.
Är det tex fördelaktig att göra så om man planerar att gå i förtidspension genom att utnyttja tjänstepensionen och löneväxlingen som ju är uttagbara redan vid 55 års ålder?

Jag skulle inte löneväxlat i det fallet. Lika bra att ta ut som lön och lägga in i en fond.

Det enda jag kan tänka mig som talar för att fortsätta löneväxla är om du vill säkra mer pengar som du inte delar med en eventuellt partner som du skiljer dig ifrån. Detta då tjänstepensionen inte ingår i en bodelning.

Tack för ditt svar. Men genom att ta ut pengarna och lägga det på en fond så innebär det att pengarna beskattas. Det innebär alltså att du bara investerar halva kapitalet. Det som är bra med löneväxlingen är att du lånar pengar/får en hävstång av staten.

Jag vet att löneväxlingen inte ingår i bodelningen vid skilsmässa men det är inte det som intresserar mig.

Min fråga handlar om huruvida man ska välja att löneväxla eller maxa avsättningen till den allmänna pensionen

Prova göra matematiken för båda fallen så inser du att du inte får någon hävstång.

Nja, i många stämmer inte detta. Löneväxlar man den delen som ligger över brytpunkten, och ligger under brytpunkten som pensionär blir utväxlingen väldigt bra.

Ja, fast nu gälle inte frågan summor över brytpunkten utan specifikt under så mitt svar baseras på den ställda frågan och inget annat.

Jag är också nyfiken på vilken lön man måste ha nästa år för att löneväxlingen ska löna sig.

Fel av mig. Jag läste frågan slarvigt.:pensive:

Prisbasbeloppet höjs från 48300 kr 2022 till 52500 kr 2023 enligt SCB

Enligt Swedbank resulterar detta i att brytpunkten för statlig skatt kommer att landa på 613 900 kr (51 158 kr/månad).

Men vad jag kan se är inte brytpunkten 100% bestämd ännu, men detta kanske någon kan upplysa mig om?

Här är ett försök att göra matten. Rätta mig gärna om jag har missat något.

Säg att man löneväxlar 5000kr i månaden i 30 år. Det blir 5 847 263 kr enligt ränta på ränta effekten med 7% avkastning per år.

Om man ligger under brytpunkten i lön och väljer att ta ut dessa 5000kr istället och skattar ca 30% så blir sparandet 3500kr i månaden. Det blir då 4 093 084 kr på 30 år. Detta är dock skattade pengar.

Skillnaden blir alltså 1 754 179 kr.

Skatten på 5 847 263 kr på 30% blir konstigt nog lika med skillnaden dvs. 1 754 179 kr. Tänker jag rätt?

Det är alltså inte värt att löneväxla om man ligger under brytpunkten eftersom det går jämt ut. Dels låser man pengarna när man löneväxlar och dels förlorar man avsättningen till den allmänna pensionen på 18,5% för dessa 5000kr.

Det man förlorar om man ligger under brytpunkten och ändå väljer att löneväxla blir då 5000 ggr 18,5% = 925kr i månaden. Det blir ca 330 000kr på 30 år. Jag har heller inte räknat med någon värdeökning tex genom placeringar i premiepensionen (dvs. Den lilla delen i allmänna pensionen)

Hur ser det ut då om man ligger över brytpunkten? Jag gör ett försök.

Om man ligger över brytpunkten i lön och väljer att ta ut dessa 5000kr istället och skattar ca 50% så blir sparandet 2500kr i månaden. Det blir då 2 923 631 kr på 30 år. Detta är skattade pengar.

Skillnaden blir då 5 847 263 kr minus 2 923 631 kr = 2 923 633 kr som man tjänar extra om man löneväxlar. Skatt tillkommer dock.

Skatten på 5 847 263 kr på 30% (planerade uttag) blir 1 754 179 kr. Kvar blir då 5 847 263 kr minus 1 754 179 kr = 4 093 084 kr.

Så ligger man över brytpunkten och löneväxlar så får man ut 4 093 084 kr att jämföra med 2 923 631 kr om man inte löneväxlar.

Observera att det inte finns någon avsättning till den allmänna pensionen för den delen som överstiger brytpunkten.

Slutsatsen är att löneväxla men bara den delen som ligger över brytpunkten.

3 gillningar

Precis, därför hävdar jag att det hade varit bättre att få högre lön och man sparar privat än att ha tjänstepension. Problemet är att alla inte klarar att spara men det känns lätt löst genom tvång precis som man är tvingad till tjänstepension genom kollektivavtalet.

1 gillning

Liknar den sammanställningen jag gjorde för 2021.

Jag anser också att det är värt att löneväxla om man ligger över brytpunkten, om man har en stabil ekonomi i övrigt.

1 gillning

Alltid bra att räkna på det själv för att inse saker, även om man får ett svar från nån annan :slightly_smiling_face:

1 gillning

Kommer inte spikats förrens höstbudgeten samt att regeringen godkänt förslaget på prisbasbelopp.

Gränsen för Pensionsinbetalningar är 7,5 prisbasbelopp.

Gränsen för statlig skatt höjs med 2% + inflation om inte politikerna bestämmer något annat i höstbudgeten, skulle inte förvåna mig om detta sker i år.

Gränsen för nedtrappning av jobbskatteavdraget ligger på 13,54 prisbasbelopp (ca 3% extra i marginalskatt)

Men som sagt svårt att veta något alls med säkerhet förrens vi har en höstbudget.

1 gillning

Gränsen för intjäning till allmänna är 8,07 inkomstbasbelopp, vilket innebär att du ska kolla på ibb och inte pbb. IBB lär komma i november och presenteras av Pensionsmyndigheten. Kom också ihåg att löneväxling påverkar andra förmåner här och nu.

Skulle hävda att det inte är värt det att maxa allmänna eftersom sista biten är över brytgränsen. Bättre löneväxla den biten istället.

Detta är fel. Brytpunkten för allmäna pensionen har alltid legat strax över skattetaket.
Så beräknas din pension | Pensionsmyndigheten | Pensionsmyndigheten här kan du se att 2022 är brytpunkten för statlig skatt 46 242/månad och taket för pensionen är 47 717.
Så om man vill maxa det “riktigt” skulle jag tro att man inte vill löneväxla innan man kommer upp i pensionstaket. Någon får gärna räkna ut skillnaden där också :wink: Jag är för lat.

Skulle säga det är en förlust. Kan inte se något sätt man skulle tjäna på att ta lön över brytpunkten du måste ju då på något sätt lyckas kompensera för 20% extra skatt.