Tjänstepension för höginkomsttagare

Ja, det är sant. Men det gör även att jag inte kan tänka mig ta en anställning. Inte kanske bara just tjänstepensionen men en massa andra saker jag blir påtvingad jag inte vill ha.

1 gillning

Ett fackförbund som arbetar för sina medlemmars bästa har min respekt.

Ett fackförbund som arbetar mot andra fackförbunds medlemmars bästa har inte min respekt.

Om du och jag jobbade på samma arbetsplats skulle jag inte ha något emot att du försöker höja din egen lön. Om du däremot skulle försöka få min lön sänkt för att du tycker det är orättvist att vi har olika mycket, skulle jag inte tycka det var särskilt trevligt. Oavsett hur finit vår gemensamma arbetsgivares pengahög är.

1 gillning

Jag har aldrig fattat 30% grejen. Varför ska någon med högre lön som yrkesverksam nödvändigt få så mkt mer relativt pensionsavsättning än andra, kan de inte hålla i sin ekonomi? En inkompetensförklaring.

Man kalla det en sorts rättvise-grej för höginkomst-tagare.

Eftersom i det det statliga skattesystemet kan den enskilde bara tillgodoräkna sig pension upp till 7,5 inkomstbasbelopp (el 8,07ink-BB ?). Allt utöver som arbetsgivare betalt in i pensionsavgifter till Staten, gissar jag tillfaller de med garantipension.

Därför förhandlade tjm-facken igenom med Arb-giv. att få höga pensions-avsättningar på över över 7,5 inkomstbasbelopp

1 gillning

Dina behov går först, så fungerar de flesta så det är väl rimligt. Också fullt rimligt att det kan finnas orimliga skillnader i lön, och att man i så fall behöver våga adressera den problematiken istället för att vara konflikträdd?

Läkarfacket är väl för övrigt de sista som ska säga något med tanke på hur de betett sig historiskt. Jag tänker på hur de motarbetat att öka antalet utbildningsplatser för att skapa artificiell brist på läkare för att hålla lönetrycket uppe.

Jag har alltid misstänkt att för att arbetsgivarorganisationerna skulle gå med på att medarbetarna fick något var det tvunget att de själva först var garanterade att även som icke-arbetande få betydligt mer.

1 gillning

Vad pratar du om? Vilka är det som inte arbetar som får betydligt mer?

pensionerade chefer

Det kan vara värt att nämna att även SAF-LO avtalen så är det 30% inbetalning till pension över brytpunkten.

Tjäna in till Avtalspension SAF-LO

Du tjänar in till Avtalspension SAF-LO från den månad du fyller 22 år och fram till 65 år.

“Din arbetsgivare betalar in en premie som motsvarar 4,5 procent för årslön upp till 7,5 inkomstbasbelopp (625 500 kronor år 2026 vilket motsvarar en månadslön på 52 125 kr) och 30 procent för högre lönenivåer.“

https://www.minpension.se/allt-om-pensioner/tjanstepension/om-avtalspension-saf-lo

Tjänstepension är för övrigt inte alltid så fördelaktigt som man ger sken av tidvis. Om man tar ut tjänstepensionen, så skattar man enligt den högre “pensionsdelen” av skatteskalan, Om vi tar ett exempel på att man tar ut säg 55.000 sek / månad, så är skatten +4.000 per månad högre om jag mins rätt (jag reserverar mig för att jag kan minnas delar fel, jag har alltså inte kollat i skattetabellen på exakt nivå). Det gör att man får betala rätt mycket mera för att man tar ut pengarna från tjänstepensionen - detta talas det väldigt sällan om. Man kan således säga, grovt förenklat såklart, att det man tjänar vid insättning på sina tjänstepensioner, det skattas bort när du tar ut det. Det vore naturligt att ta ut lönen och placera den själv utanför alla dessa tjänstepensioner.

Detta gäller väl bara om du tar ut innan riktåldern?

Ja före riktåldern, men även senare. Det är olika skatteskalor.

Så tolkar inte jag skattetabellen efter riktåldern. Det är väl kolumn 2 som gäller för all form av pension?

1 gillning

Det stämmer men tjänstemannafacken var först att förhandla tjänstepension

Jag begriper inte riktigt vad du menar

Men tjänstepensionen är ju mycket tydligare koppling mellan vad ditt företag betalar in, mot vad du sedan får i pension. (undantagsvis lite grann vg de förmånsbaserade tjänstepensionerna). Du betalar ju väldigt lite till ngn annans tjänstepension

För tydlighetens skull, Skatteverket har en rätt okej snurra man kan använda för att simulera inkomst vs pension: Räkna ut inkomst efter skatt och se skattetabell | Skatteverket

Den fungerar hyggligt transparent.

Så nedanstående tabell är skapad efter några rundor med just denna sida, för att visa på att Pensionärer, oberoende om före/efter riktig pensionsålder (som ändras lite då och då) betalar noterbart mera i skatt. Man får helt enkelt inte tillgång till jobbskatteavdragen när man är pensionär (oberoende om du är “äkta ålderspensionär” eller tjänstepensionär som tar ut dina tjänstepensioner efter 55 års ålder eller liknande - dessa beskattas alltid som pension!).

Född Inkomst/pension per månad Skatt Kvar att leva på Diff
1965 Lön 50 000,00 kr 11 000,00 kr 39 000,00 kr
1965 Pension 50 000,00 kr 15 024,00 kr 34 976,00 kr - 4 024,00 kr
1965 Lön 65 000,00 kr 17 644,00 kr 47 356,00 kr
1965 Pension 65 000,00 kr 21 667,00 kr 43 333,00 kr - 4 023,00 kr
1955 Lön 50 000,00 kr 7 742,00 kr 42 258,00 kr
1955 Pension 50 000,00 kr 10 846,00 kr 39 154,00 kr - 3 104,00 kr
1955 Lön 65 000,00 kr 14 308,00 kr 50 692,00 kr
1955 Pension 65 000,00 kr 17 413,00 kr 47 587,00 kr - 3 105,00 kr

Således, det man betalar in på ex. en tjänstepension, kommer att beskattas (enligt dagens skattesystem - som ändras lite hit och dit hela tiden, beroende på vem som sitter i regering och hur mycket oväsen olika grupper framför) markant högre per månad. Mellan typ 36000 och 48000 per kalender år som du tar ut din pension. Så om du nu tar ut tjänstepensionerna under säg tio år (10) så blir det kanske en halv miljon extra i skatt, “bara” för att man skjuter upp uttaget av inkomst till efter det att man “blir pensionär” (oberoende av när detta sker efter 55 års ålder).

Därav kan man fundera på om de extra procenten man får sätta av i tjänstepension, verkligen lönar sig när man (förr eller senare efter 55 års ålder) tar ut dessa besparingar.

Jag har inte simulerat allt fullt ut, man måste ju ta höjd för ränta-på-ränta så att säga över hela investeringsperioden och evnt beskattning i säg ISK eller annan planering, men det börjar luta åt att spara i tjänstepensioner helt enkelt kanske inte är lönsamt….?

Jag tycker inte att du visar att skatten på tjänstepension är högre än för vanlig pension om du tar ut den efter riktåldern. Att skatten är högre mellan 55 år och riktåldern håller jag med om.

Edit: Du bör jämföra lön före riktålder med pension efter riktålder för att se om tjänstepension beskattas hårdare.

1965 Lön 65 000,00 kr 17 644,00 kr 47 356,00 kr
1955 Pension 65 000,00 kr 17 413,00 kr 47 587,00 kr

Nej det skall jag inte, helt klart inte alls. Jag kan inte ändra min ålder 10 år, och under 10 år så kommer skatteskalor och i över huvudet taget skattesystemet förändras utanför vad vi idag kan se.

Min poäng, som tydligen är otydlig (och blir än mer otydlig iom. att det hela tiden skruvas på skattesystemet), är att ersättning för en tjänst, som betalar ut dels lön och dels en insättning till en tjänstepensionsförsäkring, kommer att beskattas mer (som helhet) än om man tar ut hela ersättningen i lön och placerar det med en vettig strategi själv.

Detta har alltså inget med vanlig “statlig pension” om vi kallar det så. Utan att man väljer att skjuta upp sin tjänsteinkomsten som tjänstepensionsförsäkring, och därmed klassas om som pension, Detta gör att man förlorar jobbskatteavdragen som man kunde ha utnyttjat om man tagit ut det som vanlig tjänsteinkomst. Tydligare än så kan jag nog inte förklara detta “fenomen”.

Är det löneväxling du tänker på?

Och 10-tagare (som det kallades en gång i tiden).

Tjänstepensionen särskiljs inte från vanlig inkomstpension skattemässigt. All pension som tas ut efter riktåldern (+1år) får nytta av förhöjd grundavdrag. Politikerna vill att vi skall jobba längre, så därför högre skatt på all pension innan denna ålder.

Nja, vet inte om det verkligen är så enkelt. Ta ut detta som lön och beskatta med statlig skatt lär inte blir ekonomiskt bra. Det borde vara mer fördelaktigt att avsätta som tjänstepension och sedan ta ut och sprida ut över tid för att få nytta av förhöjt grundavdrag.

1 gillning