Lönesamtal som gick snett – hur tänka kring löneutveckling och byte av jobb

Hej!
Jag är 24 år gammal och mitt långsiktiga mål är LeanFIRE och jag har haft en sparkvot på cirka 50 % det senaste året.

Jag får ut 27–30k netto i månaden (grundlön 34k) och har jobbat på nuvarande arbetsplats i ungefär ett år. Det går väldigt bra för företaget (hög omsättning och vinst) och jag trivs egentligen bra – arbetskamraterna är schyssta, jag lär mig mycket och jobbet i sig är intressant.

Men vid senaste lönesamtalet blev det problem. Jag försökte argumentera för en höjning till 36k, men chefen var irriterad redan från start eftersom han fått reda på att jag pratat löner med kollegor. Jag fick en höjning från 32 till 34k, men när jag frågade vad som krävdes för 36k fick jag svaret att jag i princip ”ska kunna allt utantill” och inte ”belasta” servicechefen eller projektledaren med frågor. Det kändes som orimliga krav.

Jag tog upp flera argument för varför 36k är rimligt (bl.a. vad mina tidigare klasskamrater tjänar, marknadslönen i en annan stad som snarare ligger runt 37–40k, och att jag fakturerar mycket mer än jag kostar).

Men chefen svarade bara att jag redan har en bra lön för min ålder, och att om någon annan firma erbjuder 35–36k så får jag väl ta det. Hela samtalet kändes nedlåtande och respektlöst, vilket gjorde mig ganska omotiverad.

Min fråga är:
Hur mycket vikt borde jag lägga vid att försöka pressa upp lönen, t.ex. genom att söka mig vidare, när jag i grunden trivs med själva jobbet? Är det värt att byta arbetsgivare för bättre löneutveckling, eller hade ni stannat kvar och samlat mer erfarenhet i min sits?

8 gillningar

Ja, du får väl lika mycket erfarenhet hos en arbetsgivare som betalar mer?

16 gillningar

Självklart skall du inte känna att ett samtal är nedlåtande och respektlöst! Är chefen så i vissa andra samtal oxå? Om svaret är ja så är han säkert bara så som person. Tycker du skall kämpa på och suga i dig all kunskap och erfarenhet du kan få. Du trivs bra på jobbet och schyssta arbetskamrater skriver du, man vet aldrig om nästa arbetsplats har lika bra arbetskamrater. Lycka till vad du än bestämmer dig för!

1 gillning

Jag tycker att ett år på samma ställe är för kort tid att ställa såna krav och kan ändå sätta mig in i att chefen känner sig frustrerad. Det är viktigt att komma ihåg att det inte är ett jobbyte du gör vid löneförhandling. Jag skulle ha frågat efter att inkluderas i längre incitamentsprogram och spara kraven till senare då du också lättare kan byta till liknande tjänst inom annat företag.

16 gillningar

Ta det lugnt, du är 24år, tiden står på din sida. Om du trivs hos din arbetsgivare så stanna kvar. Det är sällan bra att kräva saker och jämföra med att andra har ditten och datten. Enklaste sättet att höja sin lön är att byta arbetsgivare, det fungerar till en viss gräns.

Jag fick ett gott råd för 20-25år sedan av en vän och kan bara bekräfta att det stämmer. ”Gör ett bra jobb så kommer pengarna, kanske inte när du förväntar dig, men dom kommer”.

/S

19 gillningar

Det här är en viktig lärdom inför framtiden. Det ska vara helt okej att prata lön med sina kollegor, men tyvärr är chefen också bara en människa som är långt ifrån perfekt, och som känner att du gjort hans jobb svårare och krångligare, och därför blivit ovillig att hjälpa dig nå dina ambitioner.

Fortsätt som du gör, det är bra att vara påläst och ambitiös, men fundera på hur du kan få chefen på din sida nästa gång. Om det var rätt eller fel reaktion från chefen spelar ingen roll när det är han som sätter din lön.

Jag tycker inte du ska byta bara för att få upp lönen från 34k till 35-36k om du trivs med ditt nuvarande jobb, men det är inte fel att se sig omkring ungefär vartannat år för att se vad resten av marknaden erbjuder i lön.

7 gillningar

100% håller med.

8 gillningar

Först och främst grattis till en superlön i din ålder. Kom ihåg att du vid typ 24 tjänar lika mycket som 50% av befolkningen - oavsett ålder. Alltså, du är ju så ung att du inte ens kvalificerar för tjänstepension :wink:

Jag är en varm förespråkare för att höja lönen men i det här fallet lutar jag åt som flera andra att du har mer att vinna på att stanna kvar. Du lär dig, har bra kollegor OCH chefen stängde faktiskt inte dörren. Så leta feedbacken och se hur du kan hitta ett sätt att vara tacksam mot chefen :slightly_smiling_face::upside_down_face:

Så jag skulle säga att lämna inte förrän du lärt dig att värva honom till din sida. Ett bra sätt brukar vara att tänka som chefens chef. Vad har hen för problem, vad ställer hen krav på din chef. Hur kan du bidra?

Och med din ambition, pengarna kommer att komma. Så bra kör på, det kommer blir bra!

17 gillningar

Varför är detta ett orimligt krav? Om du tittar på kollegor som kanske är mer erfarna och tjänar det du begärde, är det möjligen så att de i större utsträckning uppfyller dessa krav?

Bor du i Göteborg? Om inte så kanske inte detta nödvändigtvis är relevant som jämförelse?

Håller med om detta.

4 gillningar

Håller med om det mesta som redan skrivits av andra kloka.

Några egna reflektioner:

1. Är “chefen” anställd chef eller rentav ägare till företaget? Det påverkar ofta inställningen från “chefen” en hel del. Mångt och mycket blir mer “personligt”för hen.
  2. Du fick höjning från 32000 till 34000 = 6.25% vilket är en mycket bra höjning i %…!
  3. Bra att du pratar lön med dina kollegor! Vet du också vilka höjningar de fick?
  4. Varningstecken att chefen ogillar att du pratar lön med kollegor! Ofta en bra anledning att prata mer med kollegor om både lön och övriga villkor och förmåner! Och att bli medlem i rätt fack om du inte är det och kolla upp att det finns kollektivavtal. Fråga kollegor om de är med i facket och om det finns fackligt ombud och Skyddsombud. Finns inte kollektivavtal är det en bra anledning att börja leta annat jobb.
  5. Finns inte kollektivavtal går du miste om många viktiga försäkringar på jobbet INKLUSIVE tjänstepension /avtalspension (redan från 22år inom större delen av LO-kollektivet).
  6. Ett år är generellt kort anställningstid att komma med stora /höga krav.
  7. Du är “resande kyltekniker”, har du koll på om du har rätt till traktamente eller reseersättning /restidsersättning? Finns kollektivavtal kan du läsa i det.
  8. Fick du rätt ingångslön enligt kollektivavtal? Hur stora är skillnaderna i lön på firman med hänsyn taget till anställningstid och branschvana samt ansvar?

Lycka till i arbetslivet!

8 gillningar

Bara som ren upplysning har större delen av LO - kollektivet sänkt inträdesålder för tjänstepension till 22 år sedan ett par år. Kommunals medlemmar anställda av kommuner och regioner har ingen inträdesålder alls! Detta borde vara självklart för alla anställda, vi jobbar på det i övriga avtal…

För övrigt vill jag tacka för dina många bra och kloka inlägg!

8 gillningar

Det här är för drastiskt tycker ja, många små företag saknar kollektivavtal. Om företaget saknar kollektivavtal och viktiga förmåner som ingår i kollektivavtalet för branschen saknas - börja leta jobb.

5 gillningar

Får nog tyvärr säga att jag inte håller med. Jobbat med många extremt duktiga (duktigare än mig) kollegor som dock haft lägre lön än de flesta (inklusive mig). Många var i slutet av karriären.

5 gillningar

Vad exakt var respektlöst? Du HAR en hög lön för din ålder. Och 32 → 36 hade inneburit 12% ökning, inte direkt ofta det händer

6 gillningar

Då kan det vara värt att vara kvar? Annars hänger det ju bara på vad du har för alternativ.
Kan du få annat jobb där du utvecklas lika mycket fast med högre lön, ta det.
Se upp för andra krav med massa slit och stress bara.

Ålder är inte ett argument i sig. Levererat värde är. Fet röd flagg på det argumentet om det var hans primära, och egentligen för att han alls nämnde det.

Det låter tyvärr som att du har en rätt dålig chef. Mitt råd är att om du redan nu stör dig på chefen, han kommer inte börja bete sig bättre. Antingen tuggar du i dig att han är oproffsig och lär dig klappa medhårs, eller så letar du dig vidare.

Att chefen blir sur för att du pratat lön med andra är också tydlig röd flagg.

Att säga att medarbetare över huvudtaget inte ska ställa frågor till sin chef är ett underligt sätt att säga att chefen inte vill behövas. Orimligt.

Bara du kan säga vad du ska göra. Men vad förlorar du på att söka säg ett jobb i månaden där du begär så mkt mer att bytet är värt.

Pengar är dock inte allt. Kollegor, pendling, arbetsuppgifter. Vettig chef. Spelar in mer än lön iaf för mig. Inget jobb kommer heller vara perfekt så man måste nog vara beredd på att få kompromissa med något.

7 gillningar

Falskt. Många företag utan kollektivavtal erbjuder tjänstepension, ibland t o m bättre än vad facken har förhandlat fram.

4 gillningar

Falskt. Sällan stämmer det på riktigt när företag påstår att de “är minst lika bra”.

Ofta är de medvetet okunniga.

2 gillningar

Kan bara hålla med @janbolmeson. Det lönar sig bättre att vara kvar ett par år till om det är som du skriver, alltså att du lär dig mycket och trivs bra med arbetsuppgifterna och kollegorna.

Som chef har jag haft hundratals lönesamtal genom åren och det är väldigt tydligt när någon försöker pressa lite för mycket. Var inte en av dem. Argumentera gärna sakligt för din sak men försök också se saken från chefens sida och försök tänka långsiktigt. Du fick trots allt en ganska OK höjning.

Det är inte vid ett enskilt lönesamtal det avgörs utan det är din utveckling över tid som är viktig. Självklart ska du ha en marknadsmässig lön men det finns andra saker som är viktigare än någon tusenlapp hit eller dit. Dessutom vill din nästa arbetsgivare se att du varit ett par år på ett jobb innan du hoppar till nästa.

2 gillningar

Till vem då? Detta är det största skitsnacket, sällan man får lön för mödan tyvärr. Antingen värderar du pengarna eller din nuvarande situation. Vill du ha mer betalt, byt jobb, trivs du och tycker tillvaron är rätt god, stanna en stund till (och byt sen när det börjar bli slentrian och trist).

8 gillningar