Leva enkelt och billigt, hur jag sänkte mina fast räkningar rejält

Här kommer en annorlunda vinkel som jag saknat i forumet, leva enkelt och billigt. (Hindrar dig inte att placera överskottet.) Några av tipsen kan du bara följa om du bor i BRF.

Säkra ner från 20A till 16A
Fasta EL-avgiften sänktes från 2892 till 915 kr/år, (kräver elektriker men jobbet sparade jag in på ett år.

Kollektiv anslutning Telia Trippel Play
Bredband och TV ingår i hyran, skicka en motion till årsstämman att utreda frågan/begär offert. Sparar 500-700 kr/månad.

Cykel 8 månader om året, kollektivt nov - feb
Bilköp är bland de sämsta affärer du kan göra, den står parkerad 99% av tiden. Extremt slöseri med kapital. För egen del kan jag ha en extra semestermånad för pengarna jag sparar.

Bolån Stabelo, belåningsgrad under 60%
Ränta 1,19%, på Handelsbanken hade jag 1,60% och en bankman med världens äckligaste fingrar.

Fack + A-kassa
Här är jag inte dumsnål utan är solidariskt med och betalar. Unionen har inkomstförsäkring, studiestöd och andra bra förmåner.

Liten lanthandel för mat
Här tänker jag tvärtom, handlar i en butik som bara säljer närodlat/eko av frukt, grönt, mejeri, bönor, nötter. En batch med kålsallad är snorbilligt. Handlar minimalt med godis, kex, läsk (processade varor). Matbudget 2500 per mån.

mobil Fello och frisktandvård
95 kr/mån respektive 55 kr/mån

bor litet >30 kvm
får inte plats med konsumtion, möbler och kläder på 2nd hand, få men kära prylar. Lite saker är för mig lika med FRIHET.

Spotify/Netflix
Delar streamingtjänster med syster, sparar en tusenlapp per år där. Läser hellre böcker än glor på TV (som jag lånar på biblioteket såklart).

Linux / Fri programvara
Kör en tio år gammal laptop utan problem, LibreOffice, Nextcloud, Mozilla är fullgoda ersättare till gratisprogram som du betalar med din personliga integritet.

Konsumenttester/enkäter på nätet
Nordic Viewpoint söker deltagare, tre undersökningar ger ca 1000 kr som du växlar in mot presentkort på GoGift där alla större kedjor finns representerade.

Hur obegränsad vågar du vara i tänkande och handlande?
Skulle du skämas för att plocka ur lost & found lådan på gymmet? Du bestämmer själv “hur långt” du vill gå.

Bildning & Kunskap, vänskap, frisk luft
Ta vara på Sveriges generösa utbildningssystem, förkovra dig i något, ta en promenad med en kär vän. Sök förundran och blicken (Knausgaard) i vardagen, du susar genom rymden på ett jordskepp, trots allt!

19 gillningar

Personligen kan jag ta några guldbitar ur detta, men för mig är sånt här leverne deprimerande. För mig är stor trädgård och fint hus FRIHET. För att inte tala om stor/trevlig bil. Gärna flera så man får lite variation.
Dator behöver jag ingen, har ju jobblaptopen

“Livet är inte ett problem som skall lösas utan en verklighet som skall upplevas.”

• Kierkegaard

Man gör så klart hur man vill, bara man själv mår bra

10 gillningar

Hej Max! Tack för återkoppling.

Jag förstår ditt motstånd, tyckte själv så för ett par år sedan. För att komma till stor trädgård och fint hus, så behöver du jobba väldigt mycket. Även med aggressivt sparande. Det som är bestående i ditt liv, är tiden du har att leva det. För att leva livet, uppleva verkligheten som Kierkegaard säger, kommer du jobba 1/3 av den tiden, av det livet som du vill leva. (1/3 sömn, 1/3 jobb, 1/3 fritid.)

Jag upplever att många, allt för okritiskt accepterar det kapitalistiska sättet att hanka sig fram genom livet, med det enda liv man har. Frihet kan också vara frånvaro av lönearbete, men ökad frihet av fri tid.

4 gillningar

Absolut.
Förra året jobbade jag samanlagt 2 månader och året innan det jobbade jag 10 månader och då har jag räknat med semestern som jobb. Men kan säga att jag vill absolut inte sluta jobba, det ger mig mening och syfte till mångt och mycket. Att gå ner i tid kan jag tänka mig att göra men det får framtiden utvisa. Just nu vill jag jobba fulltid ett tag.

2 gillningar

Det är nog “jag måste köpa något för det är jag värd, inte för att jag behöver det” konsumtionshjulet som är problemet och inte kapitalism. Kapitalsim gör ju det möjligt att arbeta sig till frihet.

6 gillningar

Moraliskt skulle jag ha problem med lådan på gymmet, då man inte kan veta om prylen fortfarande har en ägare som gärna vill ha tillbaka den eller inte.

Pratar vi istället dumpstring, så ser jag inga moraliska problem men avstår av andra orsaker.

2 gillningar

Många gör som “alla andra” och det verkar svårt att komma fram till vad man verkligen vill: med sina pengar, med sitt liv, var man bor. Alla kan inte välja helt fritt, men ofta kan man göra mer än man tror.

Dock - jag sökte råd i en tråd här bredvid och folk blev bara arga för att vi tydligen trodde vi kunde spara för mycket. Kanske var det en glädjekalkyl, vet inte om det är skäl nog att sätta händerna i luften och bara ge upp. Även som storfamilj med frånskilda makar och deras familjer att ta hänsyn till, ett yrke som gör att jag inte kan bo var som helst, försöker jag inspireras av FIRE och liknande tankar där jag tycker det är rimligt.

Helt klart kan ingen annan leva mitt liv och om något någonsin ska förändras så måste jag göra förändringen. Att sänka sina krav under en tid för att kanske sen få det stora huset med den stora trädgården, varför inte!

Tycker absolut att du har bra tips.
Hade varit intressant om du delade med dig av en helhet, exempelvis genom en budget.

Har gjort flera av de saker som du föreslagit. I förra huset sänkte vi också säkringen. Typ de enklaste pengarna någonsin. Satt redan 16 i skåpet, så allt vi behövde göra var att be en elektriker bekräfta det.

Kål, älskar det. Så mycket bättre än isbergssallad, plus mer näring.

Gällande bredbandet kanske man ska erbjuda sina grannar att koppla in sig i vårt fiber och dela kostnaden. Allt som behövs är ett rör och en sladd :slight_smile:

Kan man dela Spotify? Eller har ni familjeabonnemang?
Själv kör jag Viaplay genom en äldre släktings Viasat-konto. Har alla kanaler och allt därigenom, hon får hjälp med att jag kollar elabonnemang, tv-abonnemang mm och jag har gratis tv. Win win.

Himla intressant egentligen hur totalt motsatt uppfattning man kan ha om samma begrepp.

En del av frihet för mig är avsaknad av admin, vilket stor trädgård och (som man ska hålla) fint hus är kräver massvis av. När jag överväger att införskaffa en ny pryl eller fordon är inte första frågan jag ställer mig om det är värt pris x, utan om det är värt den extra admin det medför. Gällande bilar har jag helst en bil där jag kan parkera den fritt utan att behöva bry mig om ifall någon repar lacken eller att den ska gå sönder eller bli nedskitad av en gammal hund när jag lånar ut den. Helst ska det vara en bil där jag kan skrapa av chassinumret, rycka loss plåtarna och putta ner den i ett dike om den slutar fungera. Har flera bekanta som haft problem med relativt nya bilar som behövt krångla med båda försäljare och tillverkare, jag hade fått hjärnblödning i deras situation. Kändes som en befrielse när jag bytte tillbaka till Preems kreditkort efter att ha använt Kompletts pga högre bonus, äntligen kunde jag återigen ligga i koma i ett halvår utan att behöva bry mig om att manuellt fixa med räkningar :stuck_out_tongue_winking_eye:

Det är roligt att sträva mot ett mål också, resan är ofta roligare än slutmålet.

3 gillningar

Spotify familjeabonnemang kan lägga upp till 6 användare men det måste ha samma hemadress i Spotifys system. Netflix tillåter 3 profiler i grundabonnemanget.

Ganska roligt att läsa hur mycket tid folk lägger på att spara enstaka kronor på Spotify/Netflix. Borde nästan bli mer effektivt att bara jobba av en timme och betala för det.

Om man verkligen vill spara de där 10 kronorna föreslår jag Viafree, SVT Play eller TV play som är gratis. Spotify kör väl fortfarande gratis med reklam eller?

Fast problemet är att dygnet bara har 24 timmar. Vi har Cmore och Viaplay. Hade jag fått bestämma så hade jag skitit i det. Hade skitit i Spotify också, för det är effektivt 2-3 timmar nettolön.

Det här är vad pengamaskinen handlar om. Du låter pengarna jobba 24/7 medan du jobbar 40timmar / vecka.

Utmaningen är att hitta någon som vill leva så som du gör. Under en begränsad tid innan familj och barn?Absolut. Finns ett kinesiskt talesätt där det är viktigt att jobba och leva snålt innan familj & barn. Sen blir allt mycket svårare.

Gällande bolån så får du ju 1,18, bunden 3 år med Danske Bank eftersom du är med i unionen. SBAB ger dig lägre än så.

Något som
Jag själv har märk är att tiden blir mer värdefull ju äldre man blir. Det där med undersökningar lät intressant.

1 gillning

Jo förvisso, men har du gjort besväret en gång så fortsätter besparingen nästa månad och månaden därpå osv os.

Nu har jag aldrig själv registrerat ett konto på något av dessa ställen utan enbart snyltat på andras, men då har det varit en extremt enkel process där jag antingen fick en länk via mejl och skrev in några uppgifter utan att behöva ange några betalningsuppgifter (Spotify?) och i andra fall har det varit att knacka in användarnamn + lösen bara i en app utan att behöva registrera.

Så tror faktiskt man kan argumentera för att man sparar både tid och pengar på att dela konton.

Spotify/netflix posten kan ses som en signal att kolla all prenumerationer man har. Det finns ganska många företag som tar sig in i vår ekonomi med mer eller mindre tydliga prenumerationer. Och det är värt att kontenuerligt se över om man kanske vill prenumerera på annat, eller skicka pengarna över till en annan del av månadsbudgeten.

Problemet med att dela abonnemang är att det faktiskt går emot villkoren skulle jag tro:

Premium Duo är för två personer som bor tillsammans.
Premium Family är för upp till 6 personer som bor tillsammans.

D.v.s man ska bo tillsammans.

Jag har nog en annan approach än leva enkelt och billigt. Jag är mer inne på minimalismspåret där jag inte har problem att betala för saker som ger mig glädje eller tillfredsställelse. Oftast handlar det inte om billigast utan det som jag upplever kommer ge mig mest. Det mindre ofta men högre kvalitet.

3 gillningar

problemet med minimalism eller frivillig enkelhet, ur en västerländsk kontext är att den materiella nivån fortfarande är väldigt hög (jämfört med en person som lever under 1$ om dagen i Bangladesh). Jag håller med dig att färre inköp, som är speciella för mig är rätt melodi.

4 gillningar

Det bästa vore ju att man ger 99% av lönen till staten. Då får man just känna hur det är att leva som i Bangladesh.

3 gillningar

Jag gillar fina bilar men det betyder nästan inget för mig. Den såldes för tre år sedan. Däremot är mc en hobby och stort intresse, har tre stycken så sommartid är det lite enklare att vara utan bil.
Jag är varken sosse eller vidskeplig, så medlemskap i Svenska Kyrkan är borta sedan länge. Facket är jag inte med i av samma anledning, men A-kassa.
Jag söker en mindre lägenhet, en trea för över 8 papp känns onödigt nu när jag är singel och dottern pluggar på annan ort.
Bostad är näst bil bland de sämsta investeringarna, därför hyr jag.