Här kommer en annorlunda vinkel som jag saknat i forumet, leva enkelt och billigt. (Hindrar dig inte att placera överskottet.) Några av tipsen kan du bara följa om du bor i BRF.
Säkra ner från 20A till 16A
Fasta EL-avgiften sänktes från 2892 till 915 kr/år, (kräver elektriker men jobbet sparade jag in på ett år.
Kollektiv anslutning Telia Trippel Play
Bredband och TV ingår i hyran, skicka en motion till årsstämman att utreda frågan/begär offert. Sparar 500-700 kr/månad.
Cykel 8 månader om året, kollektivt nov - feb
Bilköp är bland de sämsta affärer du kan göra, den står parkerad 99% av tiden. Extremt slöseri med kapital. För egen del kan jag ha en extra semestermånad för pengarna jag sparar.
Bolån Stabelo, belåningsgrad under 60%
Ränta 1,19%, på Handelsbanken hade jag 1,60% och en bankman med världens äckligaste fingrar.
Fack + A-kassa
Här är jag inte dumsnål utan är solidariskt med och betalar. Unionen har inkomstförsäkring, studiestöd och andra bra förmåner.
Liten lanthandel för mat
Här tänker jag tvärtom, handlar i en butik som bara säljer närodlat/eko av frukt, grönt, mejeri, bönor, nötter. En batch med kålsallad är snorbilligt. Handlar minimalt med godis, kex, läsk (processade varor). Matbudget 2500 per mån.
mobil Fello och frisktandvård
95 kr/mån respektive 55 kr/mån
bor litet >30 kvm
får inte plats med konsumtion, möbler och kläder på 2nd hand, få men kära prylar. Lite saker är för mig lika med FRIHET.
Spotify/Netflix
Delar streamingtjänster med syster, sparar en tusenlapp per år där. Läser hellre böcker än glor på TV (som jag lånar på biblioteket såklart).
Linux / Fri programvara
Kör en tio år gammal laptop utan problem, LibreOffice, Nextcloud, Mozilla är fullgoda ersättare till gratisprogram som du betalar med din personliga integritet.
Konsumenttester/enkäter på nätet
Nordic Viewpoint söker deltagare, tre undersökningar ger ca 1000 kr som du växlar in mot presentkort på GoGift där alla större kedjor finns representerade.
Hur obegränsad vågar du vara i tänkande och handlande?
Skulle du skämas för att plocka ur lost & found lådan på gymmet? Du bestämmer själv “hur långt” du vill gå.
Bildning & Kunskap, vänskap, frisk luft
Ta vara på Sveriges generösa utbildningssystem, förkovra dig i något, ta en promenad med en kär vän. Sök förundran och blicken (Knausgaard) i vardagen, du susar genom rymden på ett jordskepp, trots allt!