Hjälp! Vad göra med vardagslyx när sambo börjar studera?

God morgon,
Jag är sen några år tillbaka en halvflitig lyssnare av podden och brukar skumma igenom forumet när jag känner att jag behöver motivation eller råd, framförallt när min egna ekonomiska situation börjar se ut som ett frågetecken. Just nu har jag en sån situation där jag skulle må bättre av era råd.
Jag ser till att dela upp foruminlägget så ni som är ointresserade av bakgrunden till min situation slipper läsa i onödan.

Lång historia:

Min sambo har arbetat inom hotell/restaurangbranschen sedan hon slutade gymnasiet och har haft svårt att bencha sin lön mot övriga branscher, även inom sin egen, och har därför haft svårt att hitta självförtroende i lönediskussioner. För henne har min lön som IT-konsult ofta varit “onödigt hög” men efter att ha sett hur hennes vänner (ofta utan barn) börja plugga för att kunna tjäna mer så har hennes intresse för att frigöra sig själv från behovet av mina inkomster vid ett eventuellt sjukdomsfall, separation, etc. blivit så stort att hon valt att börja studera. Detta tycker jag är jättebra och motiverar starkt.

I april i år blev hon uppsagd p.g.a. besparingar och tog tillfället i akt att börja förbereda inför en tvåårig yrkesutbildning inom frontend-utveckling. Jag som aldrig pluggat någon eftergymnasial utbildning mer än t.ex. lumpen har självklart svårt att förstå väntetider, antagningsmöjligheter, CSN, etc. och är en del i av de råd jag behöver av er.
Redan en vecka efter uppsägningen började hon söka a-kassa och studier och kom snabbt in på en preparandkurs till yrkesutbildningen (Webbutveckling 1) som hon snart är färdig med med mycket goda resultat.

Viktigt: Problemet i hennes ansökan är att hon inte har lyckats hitta en kombinerad yrkesutbildning och preparandkurs, vilket lett till att hon studerar Webbutveckling 1 (deltid, 10 veckor) nu, Programmering 1 (deltid, 10 veckor) i höst och en eventuell yrkesutbildning tidigast i vår förutsatt att hon blir antagen. Om hon har otur kommer hon in på sin tvååriga yrkesutbildning först i höst.
Hon är inte berättigad a-kassa när hon studerar halvtid i höst och CSN ger henne strax under 10.000kr per månad, vilket ca hälften av sin normala nettoinkomst som är omkring 19.000kr med halva barnbidraget inräknat.

Nu när a-kassan försvinner har hon bestämt sig för att jobba extra på sin tidigare arbetsplats, varje eller varannan helg och ca 4 timmar per dag, vilket ger en bruttoinkomst på strax över 5.000kr per månad. Tillsammans med CSN på halvtid är det en helt ok månadsinkomst men med alla glapp mellan kurser och eventuella utbildningen så kommer hon pendla mellan hälften eller en fjärdedel av sin tidigare inkomst.

Utan långa historian:

• Vi bor i södra Stockholm i en nyproducerad hyresrätt på ~75 kvm fördelat på 3 rum där vi betalar 11.500kr per månad exklusive varmluft och varmvatten som landar på ca 500kr/månad varav 100kr är fast avgift.
    • Vi diskuterar att möjligtvis byta till en äldre lägenhet och hyresrätterna i området (1,5 km radie) där barnen kommit in på skola/förskola har en snittkostnad på 3-4.000kr per rum oavsett husets ålder, vilket min sambo inte ser som en markant förbättring då vi kan riskera att få sämre boendekvalitet, vilket jag inte håller med henne om.
  • Vi betalar 1.000kr per månad för varmgarage i fastigheten där enda andra möjligheten är fullsmockad gatuparkering, med städgata, för minst 500kr per månad. Dessutom förekommer skadegörelse på gatuparkeringen och bilar plogas ofta in och blir skadade.
  • Bolån på vår sommarstuga som kostar oss i genomsnitt ca 1.500kr/månad med en effektiv ränta på 1,7% hos Nordea. Aktuellt lånebelopp är 500.000kr och stugan köpte vi för 620.000kr i fjol. Jag räknar det till 80% belåning och ser ingen möjlighet att t.ex. flytta till Avanza för att få ner räntan.
  • Våra matkostnader skenar ibland iväg sen Coop valde att börja samarbeta med Entercard och vi inte längre kan ha ett plussaldo på matkontot där vi har varsitt kort. Vi har en kredit på 10.000kr som inte går att sänka och har problemet att vi inte kan hantera en kredit tillsammans eftersom den är olika stor beroende på hur vi handlat månaden innan och hur mycket kredit som kvarstår. (rätta mig om jag har fel). Vår genomsnittliga månadskostnad för Coop-kortet är 7.000kr, vilket jag tycker är för högt.
    • Vi har två barn på 6 och 5 år, vi äter blandat vegetariskt och kött, medelmycket grönt, och har ingen överdriven matkonsumtion. Den genomsnittliga matbeställningen för en vecka landar omkring 1.000kr.
    • Vi uppskattar att t.ex. gå på restaurang med barnen någon enstaka gång per månad, vilket brukar landa på ca 1.000kr per månad som vi betalar med Coop-kortet.
    • Jag äter en knapp deciliter havregryn i gröt till frukost, försöker ha matlåda 4 av 5 dagar som i dagsläget består av rester eller kombination av mathavre, tonfisk på burk och avokado (totalpris ca 20-25 kr per dag).
    • Vi är ok med och väljer ofta att köpa livsmedelskedjornas egna varor.
    • Vi låter sällan livsmedel bli dåligt.
  • Jag valde att byta ut vår gamla V50 mot en 2018 års V60 Cross Country, vilket kostar mig ca 6.000kr/månad (detta betalar inte min sambo som saknar körkort):
    • Billån hos DNB på 210.000kr med ~3,6% effektiv ränta som kostar mig 3.000kr per månad över 7 år, vilket jag ska försöka flytta till Nordea i.o.m. planerat samtal med banken denna månad.
    • Helförsäkring från If på 862kr/månad.
    • Serviceavtal hos Bilia på 451kr/månad
    • Fordonsskatt på 270kr/månad (3.200kr/år)
    • Drivmedel på i genomsnitt 1.500kr/månad
      • Vi reser till och från stuga 10 mil ifrån oss, ca varannan vecka.
      • Vi hälsar även på sambons släkt i Småland ett par gånger per år.
      • Utöver det cykelpendlar jag till jobbet där jag även duschar.
      • Jag tar i regel aldrig bilen i arbetet.
  • Bredband från Bahnhof (250/250) för 409kr/månad där 100/100 kan vara lämpligt och kostar 339kr/månad.
  • Mobilabonnemang
    • Telenor, 268kr/månad (jag)
    • Telia, 399kr/månad (sambo)
      • Mitt önskemål har varit att flytta in min sambos abonnemang i mitt familjeabonnemang men hon vägrar och får därför betala sitt abonnemang själv, vilket jag också gör.
  • Förskola och skola med fritidsplats kostar oss 1.518kr/månad.
  • Elnät och elhandel (Kundkraft):
    • Hemma blir snittkostnad 414kr för elnät och 252kr för elhandel per månad.
    • I stugan blir snittkostnad 406kr för elnät och 124kr för elhandel per månad.
      • Hemma envisas min sambo med att tvätta och torktumla nästan varje dag. Detta försöker jag förändra/diskutera men leder ofta ingenvart.
      • Vi har en robotdammsugare som kör dagligen och grovstädar lite över en gång per månad.
      • Jag dammar av möbler, etc. flera gånger per vecka, så ingen tror att jag låter barnen bo i damm och smuts.
  • Försäkringar utöver bilens försäkring kostar oss ca 1.600kr/månad:
    • Barnförsäkringar 220kr*2 (If)
    • Hemförsäkring med drulle 229kr (If)
    • Stor fritidshusförsäkring 161kr (If)
    • Olycksfallsförsäkring 97kr (If)
    • Livsförsäkring 75kr (Trygg-Hansa)
    • Sjukförsäkring 38kr (Förenade Liv)
    • Unionen A-kassa och fackföreningsavgift 425kr
    • Hyresgästföreningen 85kr

Summering:
Vi har i genomsnitt fasta utgifter på omkring 31.000kr/månad där jag tänker att bilen och livsmedel är de största och minst effektiva utgifterna.
Jag har en bruttoinkomst på 52.000kr/månad exkl. min provisionsbaserade lön och klarar alltså av att betala utgifterna men försöker i dagsläget att spara 8-10.000kr, vilket så klart kommer bli lidande. Min del av barnbidraget går till barnens fondrobot.

• Mitt totala sparande är:
    • 200.00kr hos Lysa och Avanza i olika risknivåer.
    • ~10.000kr hos SBAB.

Jag har funderat på att betala av billånet med mina sparpengar men har en känsla av att räntan på mina sparpengar ger mig mer än vad räntan på billånet tar, så länge jag har min vanliga inkomst. Har jag fel?

Vilka utgifter anser ni att vi kan förbättra och hur?

Tack på förhand!

Trivs ni med livet i övrigt?

Man kan spara mycket pengar på att exempelvis flytta ut från stan. Om du inte vill göra några drastiska förändringar som att flytta eller leva bilfritt tycker jag att du ska börja att göra lite på många ställen. Ett bredbandsabonnemang här och en mobilräkning där. Det viktigaste är att jobba med frågan så att man får nån form av resultat. Då blir det roligare att fortsätta

Lite ont om tid idag, om det handlar om att spara, då hade jag angripit bilen. Den hoppade ut för mig, skulle en bilpool fungera för er? Eftersom din partner inte har körkort och du ändå cyklar till jobbet?

1 gillning

Ja, trots omtumlande familjesituationer så trivs vi bra.
Vi har diskuterat att flytta byn där vi har sommarstugan men min sambo har för stort behov av närhet till sina vänner, vilket också är en käpp i hjulet även när vi planerar att flytta inom närområdet.
Leva helt bilfritt eller med bilpool/hyrbiltjänst är inte heller ett alternativ i dagsläget. Möjligtvis när barnen är i yngre tonåren. Jag hade hellre försökt hitta ett sätt att få ner priset på billånet eller kostnaden för drivmedel. T.ex att förlänga billånet till 10 år istället för 7, men jag är osäker på nackdelarna.

Ja, jag håller med om många bäckar små-tanken. Jag måste försöka få min sambo att förstå värdet i att se över sin privatekonomi och dra ner på de onödigt höga kostnaderna som även hon, eller framförallt hon, bidrar till.

Jag är tacksam för svar trots tidsbrist.

Spontant känner jag att vi är för beroende av bilen i.o.m. våra resor till sommarstugan och till sambons släkt för att kunna använda en bilpoolstjänst.
De kostnader som tillkommit sen tidigare bilen är just resorna till stugan, men även billån och serviceavtal eftersom jag sällan hade förra bilen på service, vilket förmodligen är anledningen till att den säckade ihop.

Som jag svarade @Greger så misstänker jag att jag kan minska kostnaden för billånet om jag t.ex. förlänger lånet till 10 år istället för 7 år men det gör mig osäker eftersom jag inte vet vad nackdelen är i att förvänta mig att ha kvar samma dieselbil i tio år till.
Jag har även hört att den lägsta räntan för billån får vara 2,9% (alltså ej effektiv ränta), vilket jag fick från bilhandlaren. Osäker på om det stämmer att 2,9% är lägst eller om jag kan få ner det ytterligare.

Spontant när jag läser det du skriver så undrar jag om ni verkligen är i behov av en bil? Med parkeringen så är det runt 7000 kr/mån i utgifter varje månad (om man inte räknar in värdeminskningen på bilen). Då ni bor i Stockholm antar jag att det borde finnas olika tjänster som bilpool eller liknande att tillgå när ni åker till er stuga. Värt att kolla upp och räkna på för att jämföra tycker jag.

Annars tycker jag att ni borde se till att byta mobilabonnemang om det är möjligt. Finns ett flertal som är klart billigare än det ni har i dagsläget.

Tror även att ni möjligtvis kan få lite lägre ränta på att flytta ert bolån till SBAB (såg så ut när jag använde deras räknare), om inte kan ni använda detta som underlag för att förhandla ner er ränta.

Tycker inte matkostnaden verkar överdriven om man jämför med exempelvis konsumentverkets matkostnader för en familj med 2 barn: https://www.konsumentverket.se/contentassets/8990adec6ec54eba8930154d52c071bd/2021-matkostnader.pdf

Sök tilläggslån, jag får insatt 15,5k av csn varje månad.

Jobba lite på sidan av så tjänar man lätt 5k/månad

Vi har Bahnhof bredband 100/10 och på det kör vi 2 mobiler, 2 iPads, bärbar dator, stationär dator, appletv, övervakningskameror och Comhem TV. Laggar aldrig. Har man Telia som mobilleverantör, kan det löna sig att byta till Fello eller Halebop, som använder samma mobilnät.

1. Jag håller med ovanstående om att ni bör tänka över om ni behöver äga en bil. Med en bilpool brukar det vara så att man bokar bilen när man behöver använda den, så det borde väl inte vara några problem om ni planerar med lite framförhållning när ni ska åka till landet resp föräldrar?
  2. Kanske ni ska fundera på att skrota COOP-kortet som betalmedel om det orsakar så mycket stress. Nordea har ett kreditkort som heter Gold som har en jämförelsevis låg kreditränta. Det är få kreditkort som har lägre ränta faktiskt. Det kan tänkas att Nordea bara vill ge kortet till helkunder, men det är något att fundera på när du ändå ska prata med banken. Ni kan fortfarande samla poäng med COOP kortet, men strunta i att betala med det.
  3. Det verkar som om din sambo får studiebidrag men tar inget studielån, är det så? Kanske ska ni fundera på om hon skulle ta lite lån också. Det är ju ett billigt lån. Jag kan inte villkoren nu men det är väl värt att kolla upp.

Det var mina tankar!

Red: Jag förstod inte riktigt vad problemet var med coop-kortet egentlugen, men tänkte att det verkar vara en onödig källa till stress, därför föreslog jag att byta kort.

1 gillning

I ärlighetens namn så är jag osäker på hur en bilpool skulle fungera om vi spontant vill åka till stugan över en helg, där vi även måste ta bil för att kunna ta oss till badplatser, livsmedelsbutik, etc. Ett snitt på 20 mil per tillfälle, á ~0,65 liter/mil.

Hos Kinto Share kan vi hyra en lika rymlig bil från lördag kl 09 till söndag kl 20 för 1.290kr + 2kr/km, totalt 1690kr, vilket verkar ok om vi åker till stugan två gånger i månaden.
Om jag tar samma bil och planerar in vår resa till Öland mellan vecka 28-29 så landar jag på 5.700kr för enbart den perioden, plus 3.000kr för att vi åkte totalt 150 mil under de tre veckorna. Såna resor gör vi två/tre gånger per år.

Hos Bilpoolen.nu kostar samma tvåveckorssemester 608kr/dygn, 2,87kr/km över 400k plus månadsavgift på 400kr, vilket blir 12.000kr.
Jag kanske räknar helt fel?

Min gissning är att vi har behov av bil, men vi var absolut inte i behov av en så dyr bil som jag valde.

Mycket bra tips. Tack! Vilken studiegrad har du? 100%?

Angående bredband så byt operatör på black friday, då brukar det finnas erbjudande på 250/250 för en billig peng. Vid nästa bf förnyar du igen, jag har gjort det i ca 3 år nu.

Byt till Vimla (och passa på med studentabonnemang) så blir kostnanden bara en hundring.

3 gillningar

Jag är ok med att gå ner i hastighet även om det bara gör att jag vinner 70kr/månad. Har resonerat att min mediaserver behöver högre hastigheter men det är irrationellt.
Jag kollade faktiskt upp Fello, Halebop och Comviq nyss. Jag har behov av eSim i mobilen p.g.a. delad jobb/privat telefon och även gärna eSim till klockan.

• Fello erbjuder inte eSim.
  • Halebops minsta abonnemang med fria samtal kostar 10kr lägre än mitt nuvarande.
  • Comviq är intressant men erbjuder inte eSim till min Apple Watch, vilket ändå kan vara intressant.

Tack för tips!

Jag förstår och gillar motivationen men ser fortfarande ett behov av en bil under längre perioder än vad en bilpool ser ut att kunna erbjuda utan att kosta lika mycket eller mer än vad vi betalar idag.

Mycket bra tips. Tack! Min misstanke är även att vi kanske kan fimpa kreditkort helt och hållet och istället ha ett enskilt konto hos någon av oss, till vilket vi för över pengar månadsvis och har ett varsitt betalkort.

Helt ärligt är jag osäker på vad hon sökt eller vad hon räknat med. Hon vill sköta den planeringen utan att jag lägger mig i, vilket ofta resulterar i att något blir galet eller ostrukturerat. Jag vet att man som student kan söka 50,75 eller 100%. Om jag fyller i 50%, 13 veckor (eftersom 10 inte finns), tilläggsbidrag för barn, studielån och tilläggslån så landar jag på 8.336kr/månad från CSN. Det är så klart inte fy skam i samband med inkomst från extrajobbet.

Bra tips. Tack! Jag ska kolla med Vimla direkt om de har stöd för eSim.
Edit: De har inte stöd för eSim. Tack ändå!

Som du är inne på så är det ju en ganska dyr bil som ni har valt, speciellt med tanke på att ni faktiskt inte åker så många mil per år.
Jag skulle nog se över att byta till någon annan modell och kanske då privatleasa.
Vi kan ta ett exempel,
toyota corolla combi med hybrid (inte plug-in) går på
2995kr mån - bilen
+342kr/mån - vinterdäck
+329kr/mån - försäkring
Med detta ingår då service, du behöver inte bry dig om värdeminskning, eller ha ett billån som kostar i ränta.
Bilen i sig är inte lika premium som v60n som ni har nu, men den har gott om utrustning, säkerhet etc som man kan tänkas vilja ha. Den är i samma storleksklass gällande lastutrymme, bör även få aningen bättre bränsleekonomi i jämförelse med er nuvarande bil.
Finns förstås många fler modeller man kan titta på men som ett exempel.

1 gillning

Jag tycker det här inlägget var intressant eftersom den budget som målas upp skiljer sig väldigt mycket från min egen. Jag inser att mitt fokus på att planera hela livet utifrån ekonomi gör stor skillnad. Jag ska gå igenom övergrpande per område hur min ekonomi skiljer sig från den presenterade budgeten.

Bostad
Att bo i hyresrätt är dyrt. Jag skulle själv aldrig prioritera stuga och dyrare bil framför ett kostnadseffektivt boende. Det kan vara svårt att ändra på hux flux men borde i min värld vara en prioriterad sak att titta på. Att kunna hitta ett kostnadseffektivt boende förutsätter generellt en stor flexibilitet gällande bostadsområde och avstånd från stan. Vad det innebär i praktiken beror förstås mycket på individuella preferenser. I ett kostnadseffektivt boende ingår att parkering i garage eller på tomt ingår i paketet.

Jag bor i ett relativt billigt radhus av större modell (villa-storlek). Vi har en räntekostnad på 1500 kr och en samfällighetsavgift på 2300 kr. I detta ingår sophämtning, internet, gemensamhetslokaler, garage och säkert något mer som jag glömt. Elkostnaden har jag inte koll på nu rakt av men den är låg.

Jag hyr ut mitt boende via Airbnb när vi reser bort. Det ger förstås inga enorma intäkter men om vi reser någonstans utan att ha en boendekostnad dit vi åker, dvs. hälsar på vänner eller släkt, så brukar intäkten åtminstone täcka alla resekostnader. Med en sommarstuga ökar förstås möjligheten att hyra ut boendet. Jag tror inte att man ska tänka att bara boenden i Stockholms innerstad skulle vara efterfrågade. Det är naturligtvis olika hur stor efterfrågan är och vilka priser man kan ta ut men för hela boenden brukar intäkten per dygn vara hygglig. Det är ingen slump att jag hittar personer som bor i hyresrätt i närliggande halvsunkiga områden som försöker hyra ut på Airbnb. Det ligger stora pengar i detta om man kan göra det i systematisk form.

Kreditkort
Den lösning ni valt verkar mindre lyckad. Jag har själv ett gemensamt kreditkort med min sambo med 50 tkr kreditgräns. Det framgår inte riktigt vad problemen kring konsumtion består i. Rent allmänt tror jag på planering. Det vore bra att lägga upp en matsedel för veckan och fokusera på relativt billiga rätter. På detta sätt kan du försöka bakbinda din sambo gällande överkonsumtion.

Både jag och min sambo har egna kreditkort utöver det gemensamma. Vi har då regler för vilka kostnader som får tas på det gemensamma kortet. Jag har emellanåt tagit min hand från vissa dyra matinköp och annat som jag uppfattar som onödigt. Vill hon ha de sakerna får hon pröjsa dem själv.

Matlagning
Prylar som är bra för att hålla nere matkostnader är brödmaskin och multikokare alt slowcooker. Det ger förstås inga enorma vinster men det är ändå sådant som bidrag. Med en slowcooker kan man laga till billigare köttbitar och grytor till relativt låg kostnad. Om man inte har tillgång till många olika matbutiker som jag själv är det en fördel att kunna välja enklare/billigare alternativ och ändå åstadkomma bra rätter.

Bil
Hela upplägget med bilen verkar dyrt. Jag skulle själv aldrig köpa något på avbetalning över huvud taget. Det borde gå att lösa bilbehovet på annat sätt. Du borde åtminstone utreda det. Hur ser det ut med Snapcar och liknande där du bor?

Jag har en Opel Astra från 2012 som jag använder alldeles för lite. Den är rätt onödig men bra till att köpa begagnade saker och till att göra utflykter. Vi brukar också ha bra bilsemestrar i Sverige. Med småbarn hemma är det smidigt att ha bil. På bilen har jag bara trafikförsäkring.

Abonnemang
Jag använder själv min jobbmobil även privat och har därför inga kostnader för varken mobil eller abonnemang. Min sambo köper begagnade mobiler via Swappie och har ett billigt abonnemang på Hallon. För internet har vi ett gruppabonnemang som ingår i samfällighetsavgiften. Prestandan där är 50/10 och det kanske låter lite men det räcker i praktiken för allt vi gör. Vi använder mycket streaming av TV och musik och jobbar båda två på distans hemifrån. Med mer avancerade grafiska spel skulle det kanske behövas mer krut.

Jag upphandlar nytt elabonnemang årligen och får på det sättet lockpriser som annonseras via Elskling. Lockpriserna gäller i ett år och jag har alltså permanent lockpris. Det sparar några hundra om året. Jag har jobbat med att byta ut apparater mot energieffektiva dito och tagit bort saker såsom glödlampor. Jag har också lösningar för att undvika standby-lägen på apparater. Någon ambition att skära ner på användningen av apparater har jag normalt inte.

Försäkringar
Det här är så individuellt vad man behöver så det känns fel att ifrågasätta. Det jag har själv är:

Hemförsäkring
Villaförsäkring
Trafikförsäkring på bilen
Barnförsäkring
Livförsäkring (min sambo har också)

Jag har varit med i facket tidigare men gått ur. Jag vill inte uppmuntra någon att gå ur facket men det är bra att utvärdera nyttan för egen del. I a-kassan bör man givetvis vara med. Jag tror att fokus gällande fackligt medlemskap ska läggas på den egna arbetsplatsen. Om du jobbar på en arbetsplats där facket är verkligt närvarande och har en stark arbetsplatsorganisation så är det värdefullt att vara med. Även om du inte får personliga fördelar här och nu så är det oändligt mycket värt med engagerade representanter som skapar mervärde för alla. Det som facket gör utanför den egna arbetsplatsen är min uppfattning att man inte behöver bry sig så mycket om. Här finns naturligtvis en ideologisk dimension och inga rätt eller fel men att några ambulerande ombudsmän åker runt och förhandlar vid nedskärningar på olika håll är inte för mig ett skäl att vara med i facket. På motsvarande sätt kan det vara en variant att gå ur Svenska kyrkan men det är ju också en fråga om hur man lever och vill leva. Vissa sätter t.ex. stort värde på att barnen döps och konfirmerar sig och jag vill inte säga att det är fel.

När jag var med i facket tecknade jag rabatterade försäkringar i Folksam. När jag gick ur försvann fackrabatten men samtidigt höjdes mina andra rabatter . I någon mening var alltså fackrabatten en bluff. Det skedde en ökning netto men den var inte särskilt stor.

Jag har en lön på strax under 50 tkr brutto och mina kostnader ligger på ungefär hälften av dina. Jag har sambo och en liten son på 3 år.

Jag tror på en kombination av kort- och långsiktiga mål. Kortsiktigt kan det handla om att skära ner lite här och där. Långsiktigt borde det handla om att hitta en mer kostnadseffektiv kostym. Som det är nu är hela kostymen för dyr och det är inte bra. Att din sambo kommer att få högre inkomst och bättre möjligheter att göra kloka val är ju en väg ut ur den nuvarande situationen. Det är en bra idé att använda tiden fram till att det händer till att titta på olika scenarier. Ska man få ihop både den ekonomiska bilden med olika personliga preferenser krävs ofta ett visst utredningsarbete.

Jag är själv uppvuxen i en rik villaförort där det var viktigt för många att visa upp en tjusig fasad. Man förväntades köra en bil av en viss standard, ha en viss standard hemma, åka på semester till en viss typ av platser etc. Att jag kunnat lämna allt sådant skräp bakom mig känns skönt. Här är jag medvetet dömande just eftersom jag ser sådana sociala normer som något negativt och dåligt. Om man t.ex. omprövar boendefrågan särskilt gällande graden av finhet kopplad till området man bor i öppnar sig ofta stora möjligheter. Jag är samtidigt medveten om att många som själva kommer från enklare bakgrund tenderar att se det som väldigt viktigt att ha olika statusmarkörer och att visa upp att man själv är mycket bättre än den halvsunkiga bakgrund som man har och helst vill glömma.

10 gillningar

Förlåt att jag tjatar om bilen,
Men om den kostar dej närmare 7000 kr per månaden (inkl. parkering) så lät väl inte 8700 kr för din mest intensiva roadtrip så farligt? Min erfarenhet är dessutom att hyrfirmorna ofta kör kampanjer under sommaren eller är förhandlingsbara i pris i och med att uthyrningen går ner rejält när folk har semester.

Med bilpool har du dessutom möjlighet att välja en mindre och enklare bil de gånger en sådan täcker dina behov (smidigt att parkera också :slight_smile: ).

4 gillningar

Får man vara så fräck och fråga var i landet du bor?

Det finns otroligt många bra tips i ditt inlägg, men jag tror det är farligt att göra jämförelsen rakt av. Om man väljer att bo i Sthlm innerstad så innebär det stora konsekvenser för boendeekonomin, särskilt om man är en familj om fyra. Dels avseende boendekostnader - oavsett om man äger eller hyr, men också gällande levnadsmönster så som hur man kan åka och handla etc.
Jag tänker också att andra barnet driver behov av att förenkla och att man då i större utsträckning prioriterar smidiga alternativ framför lägsta pris.

I TS texter så ser man också lite här och där att det är en person som ibland unnar sig. Apple watch med eSim. Vi snåljåpar har ju knappt råd att drömma om en sån häftig pryl :wink:

2 gillningar

Jag bor i nordvästra Stockholm. Det är den billigaste delen av Stockholms län.
Mitt boende är extremt kostnadseffektivt och jag tror inte att det går att hitta likvärdiga alternativ på många håll. Det jag däremot tror att man kan göra är att:

• Välja boende längre bort från stan. Vad det innebär beror ju mycket på hur stort man vill bo och hur ekonomin ser ut.
  • Acceptera att bo i ett “icke-fint” område. Det behöver inte innebära att själva boendet är dåligt eller ser trist ut men det kan ju innebära att ens grannar har enklare yrken och/eller icke-svensk bakgrund.
  • Välja enklare standard på saker framför “drömvillan” eller liknande. Sedan kan man renovera upp och fixa till när man får råd.

Alla dessa saker har jag gjort och jag tror att de kan kopieras i princip av alla. Vad det i praktiken innebär varierar förstås stort mellan olika städer och delar av landet.

4 gillningar