God morgon,
Jag är sen några år tillbaka en halvflitig lyssnare av podden och brukar skumma igenom forumet när jag känner att jag behöver motivation eller råd, framförallt när min egna ekonomiska situation börjar se ut som ett frågetecken. Just nu har jag en sån situation där jag skulle må bättre av era råd.
Jag ser till att dela upp foruminlägget så ni som är ointresserade av bakgrunden till min situation slipper läsa i onödan.
Lång historia:
Min sambo har arbetat inom hotell/restaurangbranschen sedan hon slutade gymnasiet och har haft svårt att bencha sin lön mot övriga branscher, även inom sin egen, och har därför haft svårt att hitta självförtroende i lönediskussioner. För henne har min lön som IT-konsult ofta varit “onödigt hög” men efter att ha sett hur hennes vänner (ofta utan barn) börja plugga för att kunna tjäna mer så har hennes intresse för att frigöra sig själv från behovet av mina inkomster vid ett eventuellt sjukdomsfall, separation, etc. blivit så stort att hon valt att börja studera. Detta tycker jag är jättebra och motiverar starkt.
I april i år blev hon uppsagd p.g.a. besparingar och tog tillfället i akt att börja förbereda inför en tvåårig yrkesutbildning inom frontend-utveckling. Jag som aldrig pluggat någon eftergymnasial utbildning mer än t.ex. lumpen har självklart svårt att förstå väntetider, antagningsmöjligheter, CSN, etc. och är en del i av de råd jag behöver av er.
Redan en vecka efter uppsägningen började hon söka a-kassa och studier och kom snabbt in på en preparandkurs till yrkesutbildningen (Webbutveckling 1) som hon snart är färdig med med mycket goda resultat.
Viktigt: Problemet i hennes ansökan är att hon inte har lyckats hitta en kombinerad yrkesutbildning och preparandkurs, vilket lett till att hon studerar Webbutveckling 1 (deltid, 10 veckor) nu, Programmering 1 (deltid, 10 veckor) i höst och en eventuell yrkesutbildning tidigast i vår förutsatt att hon blir antagen. Om hon har otur kommer hon in på sin tvååriga yrkesutbildning först i höst.
Hon är inte berättigad a-kassa när hon studerar halvtid i höst och CSN ger henne strax under 10.000kr per månad, vilket ca hälften av sin normala nettoinkomst som är omkring 19.000kr med halva barnbidraget inräknat.
Nu när a-kassan försvinner har hon bestämt sig för att jobba extra på sin tidigare arbetsplats, varje eller varannan helg och ca 4 timmar per dag, vilket ger en bruttoinkomst på strax över 5.000kr per månad. Tillsammans med CSN på halvtid är det en helt ok månadsinkomst men med alla glapp mellan kurser och eventuella utbildningen så kommer hon pendla mellan hälften eller en fjärdedel av sin tidigare inkomst.
Utan långa historian:
- Vi bor i södra Stockholm i en nyproducerad hyresrätt på ~75 kvm fördelat på 3 rum där vi betalar 11.500kr per månad exklusive varmluft och varmvatten som landar på ca 500kr/månad varav 100kr är fast avgift.
- Vi diskuterar att möjligtvis byta till en äldre lägenhet och hyresrätterna i området (1,5 km radie) där barnen kommit in på skola/förskola har en snittkostnad på 3-4.000kr per rum oavsett husets ålder, vilket min sambo inte ser som en markant förbättring då vi kan riskera att få sämre boendekvalitet, vilket jag inte håller med henne om.
- Vi betalar 1.000kr per månad för varmgarage i fastigheten där enda andra möjligheten är fullsmockad gatuparkering, med städgata, för minst 500kr per månad. Dessutom förekommer skadegörelse på gatuparkeringen och bilar plogas ofta in och blir skadade.
- Bolån på vår sommarstuga som kostar oss i genomsnitt ca 1.500kr/månad med en effektiv ränta på 1,7% hos Nordea. Aktuellt lånebelopp är 500.000kr och stugan köpte vi för 620.000kr i fjol. Jag räknar det till 80% belåning och ser ingen möjlighet att t.ex. flytta till Avanza för att få ner räntan.
- Våra matkostnader skenar ibland iväg sen Coop valde att börja samarbeta med Entercard och vi inte längre kan ha ett plussaldo på matkontot där vi har varsitt kort. Vi har en kredit på 10.000kr som inte går att sänka och har problemet att vi inte kan hantera en kredit tillsammans eftersom den är olika stor beroende på hur vi handlat månaden innan och hur mycket kredit som kvarstår. (rätta mig om jag har fel). Vår genomsnittliga månadskostnad för Coop-kortet är 7.000kr, vilket jag tycker är för högt.
- Vi har två barn på 6 och 5 år, vi äter blandat vegetariskt och kött, medelmycket grönt, och har ingen överdriven matkonsumtion. Den genomsnittliga matbeställningen för en vecka landar omkring 1.000kr.
- Vi uppskattar att t.ex. gå på restaurang med barnen någon enstaka gång per månad, vilket brukar landa på ca 1.000kr per månad som vi betalar med Coop-kortet.
- Jag äter en knapp deciliter havregryn i gröt till frukost, försöker ha matlåda 4 av 5 dagar som i dagsläget består av rester eller kombination av mathavre, tonfisk på burk och avokado (totalpris ca 20-25 kr per dag).
- Vi är ok med och väljer ofta att köpa livsmedelskedjornas egna varor.
- Vi låter sällan livsmedel bli dåligt.
- Jag valde att byta ut vår gamla V50 mot en 2018 års V60 Cross Country, vilket kostar mig ca 6.000kr/månad (detta betalar inte min sambo som saknar körkort):
- Billån hos DNB på 210.000kr med ~3,6% effektiv ränta som kostar mig 3.000kr per månad över 7 år, vilket jag ska försöka flytta till Nordea i.o.m. planerat samtal med banken denna månad.
- Helförsäkring från If på 862kr/månad.
- Serviceavtal hos Bilia på 451kr/månad
- Fordonsskatt på 270kr/månad (3.200kr/år)
- Drivmedel på i genomsnitt 1.500kr/månad
- Vi reser till och från stuga 10 mil ifrån oss, ca varannan vecka.
- Vi hälsar även på sambons släkt i Småland ett par gånger per år.
- Utöver det cykelpendlar jag till jobbet där jag även duschar.
- Jag tar i regel aldrig bilen i arbetet.
- Bredband från Bahnhof (250/250) för 409kr/månad där 100/100 kan vara lämpligt och kostar 339kr/månad.
- Mobilabonnemang
- Telenor, 268kr/månad (jag)
- Telia, 399kr/månad (sambo)
- Mitt önskemål har varit att flytta in min sambos abonnemang i mitt familjeabonnemang men hon vägrar och får därför betala sitt abonnemang själv, vilket jag också gör.
- Förskola och skola med fritidsplats kostar oss 1.518kr/månad.
- Elnät och elhandel (Kundkraft):
- Hemma blir snittkostnad 414kr för elnät och 252kr för elhandel per månad.
- I stugan blir snittkostnad 406kr för elnät och 124kr för elhandel per månad.
- Hemma envisas min sambo med att tvätta och torktumla nästan varje dag. Detta försöker jag förändra/diskutera men leder ofta ingenvart.
- Vi har en robotdammsugare som kör dagligen och grovstädar lite över en gång per månad.
- Jag dammar av möbler, etc. flera gånger per vecka, så ingen tror att jag låter barnen bo i damm och smuts.
- Försäkringar utöver bilens försäkring kostar oss ca 1.600kr/månad:
- Barnförsäkringar 220kr*2 (If)
- Hemförsäkring med drulle 229kr (If)
- Stor fritidshusförsäkring 161kr (If)
- Olycksfallsförsäkring 97kr (If)
- Livsförsäkring 75kr (Trygg-Hansa)
- Sjukförsäkring 38kr (Förenade Liv)
- Unionen A-kassa och fackföreningsavgift 425kr
- Hyresgästföreningen 85kr
Summering:
Vi har i genomsnitt fasta utgifter på omkring 31.000kr/månad där jag tänker att bilen och livsmedel är de största och minst effektiva utgifterna.
Jag har en bruttoinkomst på 52.000kr/månad exkl. min provisionsbaserade lön och klarar alltså av att betala utgifterna men försöker i dagsläget att spara 8-10.000kr, vilket så klart kommer bli lidande. Min del av barnbidraget går till barnens fondrobot.
- Mitt totala sparande är:
- 200.00kr hos Lysa och Avanza i olika risknivåer.
- ~10.000kr hos SBAB.
Jag har funderat på att betala av billånet med mina sparpengar men har en känsla av att räntan på mina sparpengar ger mig mer än vad räntan på billånet tar, så länge jag har min vanliga inkomst. Har jag fel?
Vilka utgifter anser ni att vi kan förbättra och hur?
Tack på förhand!