Upplever att vi på senare tid har haft ett par trådar som handlar om personer som rattar runt hushåll på ca 25.000 kr eller mindre. Vissa på så lite som 15.000 kr per månad eller 180.000 kr per år.
Med tanke på den nya hemsidan, så tänker jag att det skulle kunna vara en intressant tråd att länka till / sammanfatta. Eftersom det är mer än 25 år sedan jag levde på låga inkomster / utgifter och dessutom var singel då, blir det inautentiskt om jag ska komma med tips stående med utgifter på det dubbla idag. Därav att jag ber om hjälp.
Så du som rattar runt hushållet på dessa nivåer, kan du inte dela med dig till mig och andra?
Vilka är era bästa tips och knep?
Vad är den vanligaste missuppfattningen från andra upplever du?
Vad upplever du att vi med högre kostnader spenderar på i onödan?
Skriv gärna något kort om förutsättningar (t.ex. singel / partner, med eller utan barn, boende på landet, hyresrätt etc) så att det blir relaterbart för den som läser.
PS. Låt oss se det lite som brainstorming och försöka hålla på en värdig nivå. Jag kommer ha koll på tråden då jag vill kunna hänvisa till den framgent.
Förstår tanken. En slags motsvarighet till att ta in perspektiv från de i nivå 4 och 5. Det blir dock inte samma sak eftersom i princip alla har varit nivå 1 och 2. Jag har levt många år på under 10 000 per månad.. Till och med under 6000 i egen bostad.
Till stor del beror det ju på hur många andra man ska försörja och hur fri man är att leva som man vill/behöver. Jag vet precis hur det kändes och vad man tyckte var onödigt som folk med mer pengar köpte men samtidigt går det inte heller att jämföra. Klart det kändes onödigt för en själv att ha bil ifall man vara arbetslös och ensamstående i en liten lägenhet i stan. Att däremot att ha familj och jobb utanför stan är en helt annan sak.
Att leva som vuxen med familj och barn samtidigt som ekonomin är kass har jag dock aldrig upplevt så det hade ju varit intressant att höra mer om
För mig är det att ha en meningsfull fritid (all tid utöver vila).
Att spara till mig själv först.
Se kontinuerligt över fasta utgifter, ändra det som skaver, om möjligt.
Hitta alternativa sätt att få in kosing till det som är viktigt och klura på sätt att hitta vad du önskar till ett lägre pris.
Hitta en balans, att jaga tokbilliga lösningar i x timmar är ofta inte värt det.
Största missuppfattningen.
Att det går att leva ett fett liv som låginkomsttagare.
Att leva med små marginaler kommer med många kompromisser och mycket strategier, som att skippa frissan, kollektivtrafik, utemat, resor, biomys, streamingtjänster, glassbilen och så vidare.
Att äta efter reklambladens reor, sälja prylar i stället för att skänka bort, att äta ur frysen vissa veckor, har man ingen buffert, så blir det ingen tandvård, vilket ger dyrare tandvård sen.
Sen kör jag lite hacks, köper biobiljetter 2-3 ggr per år via HGF och smugglar in eget godis, köper en Netflix månad en gång per halvår och ser ikapp, köper lyxglass på Willys och Lidl när de har mina favoriter på rea, använder två olika mejladresser, så tidningsabonnemang kan testas gratis större delen av året, samma med ljudböcker, osv.
Vad upplever du att vi med högre kostnader spenderar på i onödan?
Troligen tid. Många jobbar för mycket, för att tjäna mer pengar, som sedan läggs på hög och sen aldrig används.
Sen dyra bilar, jisses, många betalar mer för sin bil än vad min hyra kostar. Många sitter i bilen kanske 5-6h per månad, sjukt kostsam soffa. Köp en bil som är något äldre, samma standard, med mindre prislapp.
Tycker annars många spenderar sina pengar på bra grejer. Tycker själv att hem och fritid ska få kosta, det är kullisen till ens liv och fritiden är där minnena skapas.
Om mig.
Ensamhushåll, bor i en större hyresetta, full sjukersättning, merkostnadsersättning nivå ett och livränta.
Har flera diagnoser, därav sjukersättning.
Får ut cirka 19 000kr efter skatt.
Cirka 45-50% läggs på boendekostnader.
Sparar långsiktigt cirka 10-12% varje månad till pension i globala indexfonder.
Finansierar kolonilott med främst hobbyinkomster och donationer.
Nivå 3 med pension inräknat, nivå 2 om man räknar på likvida tillgångar.
Tack @melwa, du är bäst. Jag ska återkomma lite längre fram om text-intervjun. Tänker att jag väver in ditt svar då också. Du är bäst!
Ja, ett provprat för att se om det går.
Vill gärna att det blir lika sakligt och värdefullt som @melwa:s inlägg. Kommer hålla tråden i kort koppel eftersom jag vill kunna hänvisa till den framgent - och om det är en persons första besök i forumet, så tänker jag att vi kan hålla en värdig nivå.
När jag var fattig skulle jag aldrig någonsin betalat för frisör, taxi, drinkar/öl på krogen, inträde på krogen, bio, restaurangmat dyrare än pizza, nya kläder, bil, raklödder, nya möbler, ny elektronik, försäkring annat än hemförsäkring, prenumerationer, pinnglass, kaffe / fika ute osv.
Det mesta av detta är fortfarande no no. Det där sitter djupt. Kan tex fortfarande inte köpa pinnglass, fika och bio åt barnen så sambon får betala när jag inte ser.
Utvärdera vad du faktiskt behöver och efter det vad du faktiskt vill ha, samt förstå både skillnaden och kostnaden.
Använd sakerna du redan har. Har du tröttnat på dem så sälj dem.
Våga göra “mossiga” saker: Läsa, promenera, lyssna på poddar eller musik. Livet måste inte matas via kurerad underhållningsmedia.
Handla resor i god tid.
Handla mat efter säsong och rea. Våga gräva i fyndkorgarna.
Kliv av jakten efter nästa grej. Lär dig säga nej till det som inte tillför ditt liv något vettigt.
Att livet blir tomt, innehållslöst och att det är synd om en som väljer sparsamhet.
Att två olika liv kan jämföras rakt av, utan att titta närmare på hur individerna värderar sina val.
Vattenpistoler (Jag skojar!)
Fordon i alla dess former. (Många som har tre bilar behöver bara två och de med två behöver ofta bara en etc.)
“Märkesmat”. Nej, alla lågprisprodukter är inte goda, men produkter med “hantverk” och “småskaligt” är inte heller automatiskt godare. Testa dig fram!
Resor. Primärt onödiga resor i vardagen, men även semestrar som känns mer som tvång eller slentrian och mindre som att de övervägts och senare avnjutits.
Omstajlat hem. Jag pratar inte underhåll nu utan att det ska in nya möbler för att man tröttnat på de gamla, eller att diskmaskinen inte matchar ugnen så man byter allt till samma tillverkare och färg fast bara en maskin gått sönder.
Hämtmat. Det är ju för fasen kul att laga mat och att laga efter säsong och vad som behöver användas i kylen.
Abonnemang i massor, framförallt streamingtjänster, men även matkassar och liknande. Ofta blir det snabbt vardag med allt det där.
Teknikprylar för teknikprylens skull. Små villaträdgårdar behöver inte robotgräsklippare och alla i familjen behöver inte elsparkcykel och surfplatta etc.
Vuxen och äldre tonåring i hushållet och emellanåt är en eller båda våra partners här också, i kranskommunvilla utanför storstad.
22 gillningar
janbolmeson
(Jan Bolmeson)
delade upp denna diskussion i ett nytt ämne
10
Jag gör av med 20~25 tusen i månaden allt som allt utan att det känns som att jag lever snålt eller gör någon uppoffring. Bor själv i bostadsrätt, har ingen bil. Transportkostnader (buss/tåg/hyrbil osv på ca 10.000/år). Vet att Jan ofta sagt att “slaget står inte på Ica" med jag håller inte med där, upplever att just matkostnader är något som verkligen kan lägga på extra tusenlappar i månaden om jag köper mycket hämtmat eller köper dyra matvaror, vs om jag lagat all mat hemma och kör på storkok.
Öka inte dina omkostnader vid löneökning. Skicka iväg löneökningen som sparande. Levde så många år i början på karriären. Nu när jag låtit kostnader sticks iväg får jag bekräftat hur svårt det kan va att minska omkostnader.
Jag rekommenderar att föra kassabok. Man måste ha koll på omkostnaderna. Under ett par år så satte jag en månadsutgiftsbudget (exkl fasta kostnader) som jag delade på antal dagar i månaden (t.ex. 6000kr/31dagar=193kr/dag). Sen försökte jag att inte använda mer än 193 kr per dag. Om jag en bit in i månaden såg att jag dragit över så minskades dagsbudgeten (t.ex. om 10 dagar är kvar av månaden och bara 1000kr av 6000kr så hade jag bara 100kr i dagsbudget). Justera bara dagsbudget nedåt, inte uppåt.
Funkade bra för mig som kunde hålla hög sparkvot och relativt låga levnadsomkostnader. Prioriterade resande som enda egentliga ”för andra onödig” utgift. Det va viktigt för mig, nåt annat är viktigt för nån annan.
Hyresrätt ja, men många har stora belopp bundna i denna villa…pengar dom skulle kunna lägga på en nyproducerad lägenhet i obelånad förening o då få en låg hyra o ett boende som inte behöver nått underhåll alls på 10-15år