Men då förlorar man trädgård, kvm, blir med stadsgrannar, förening, stadsmiljö och så vidare.
Finns många fördelar med att bo kvar.
Men då förlorar man trädgård, kvm, blir med stadsgrannar, förening, stadsmiljö och så vidare.
Finns många fördelar med att bo kvar.
Det ÄR svårt att gå ner i yta .. jag har flyttat från hus till etta (flytta hemifrån)
Men nu på senare tid från 1a till 3a. . o 3a till2a . . .o ja det är lättare att flytta till större.
Men har man väl gjort det…lättare att städa o jag FÅR inte plats med massa “skit” så ingen ide att ens fundera på att köpa det. . . mindre möbler o tavlor, gardiner mm som behövs.
Men jag förstår att många bor kvar. . .men är tanken att leva billigt så känns inte en äldre villa som det säkra kortet. . .och det va ju frågan i tråden
Min bror bor i en villa från 1997 som väl är på 280m2 med pool o uthus. . han målade just om det ut/invändigt o alla tak. . .kostade en SAFTIG slant
Som sagt, många äldre uppskattar att bo kvar i sina hus.
Frågan är dock hur många med 25k i månadsinkomst som äger en stor villa?
Jag får i teorin låna för cirka 1.2 miljoner, det får man inte ens en sommarstuga för i min kommun. Sen i praktiken så är bostadslån svårt att få som pensionär eller sjukpensionär.
Men lite OT.
Tanken är väl att forummedlemmar i rätt inkomstsegment ska berätta om sin sits.
Rätt många pensionärer skulle jag tro
Men jag släpper frågan, , tråden handlade om tips att dra runt hushållet billigt , men mitt förslag slog inte väl ut där
Beror nog på villa och kommun, men här bor mina villakompisar billigare än mig. Men de köpte villan för 15+ år sedan.
Så kan vara vettigt, för vissa.
Flesta tipsen har nog nämnts redan men här kommer en del jag förhåller mig till.
Ställ priset i relation till hur mycket bättre den är jämfört med vad som räknas som OK nivå. Många saker kan vara 50-100 % dyrare. Ställer mig själv frågan “är den här också X antal procent bättre?” eller “kommer den här göra mig X antal procent lyckligare?”. Ofta landar jag i att budgetalternativet är det mest prisvärd alternativet då den dyrare bara är marginellt bättre.
Tänk prisvärd istället för billig. Både min Fjällräven-jacka som använts dagligen stor del av året i 10-15 år och min Jula-skruvdragare som använts sporadiskt är prisvärda. Att köpa en budget-jacka som inte håller måttet eller går sönder hade varit ett dumt köp. Likaså hade det varit mindre vettigt att köpa en Festool-skruvdragare som inte kommer till sin fulla rätt.
Börja med det som ger mest “bang for the buck” och arbeta sig ner på listan utifrån tid och energi. Mycket bättre att lägga intensivt arbete på att få så bra bolåneränta som möjligt kontra att leta igenom massa reklamblad för att spara 2 kr på billigaste fläskfilén.
Överväg samlingsrabatter och föreslå egna för företagen. Ibland lönar det sig, ibland inte.
Efterfråga mängdrabatt. T.ex. sparade jag cirka 2.000 kr på att efterfråga mängdrabatt för grundligare service av två luftvärmepumpar jämfört med listpriset för service av två var för sig.
Använd rabatter via medlemskap. Om fd universitetsstudent så ladda ner Mecenat Alumni. Idrottsrabatten kan också vara fördelaktigt ibland. Rabatterna blivit sämre med åren men finns en del bra fortfarande.
God grannsamverkan - tjänster och gentjänster som annars kostar multum, t.ex. hantverkare.
Sälj saker som inte använts på ett år (med vissa undantag så klart).
Hyr sällansaker via Hygglo och hyr ut saker som är svåra att ta sönder, inte kräver något vidare underhåll och ger mer än kaffepengar i inkomst.
Finns säkert fler men dessa är de mest uppenbara jag följer. Förutsättningar är gift småbarnsförälder (flera) som jobbar heltid och partner är föräldraledig med så låg föräldrapenning som möjligt. Hus, vovve och två begagnade bilar med 10–15 år på nacken.
Tänker man en person så är det inte jättesvårt att rutinmässigt ligga under åtm 15k (ibland 10k) i månaden:
Spara:
Spara inte / mer spontant:
Jag har större periodiska kostnader för hemelektronik (dator, mobil, tablets osv), men lägger mindre på möbler, kläder, skor och annat (köper bra grejer och använder dem hela deras livstid).
Jag tycker det är jobbigt att spara på vardagsgrejer som när man går och handlar mat, för det är så många microbeslut där varje beslut gör väldigt lite skillnad, så jag gör inte det. Dvs letar inte rabatter, handlar på säsong, osv. Däremot har jag inget emot att bestämma mig när det gäller stora saker som bil, resor, bostad, stora periodiska inköp. När man väl lagt nivån där kan man surfa på det i många år utan att behöva hålla på och kämpa med sparande i vardagen.
För boende är det svårt att jämföra, för vissa hyr, vissa kör obelånat, andra belånat. Räntedelen är en stor del av mina utgifter, men jag har räntedelen för att den ger mig intäkter i andra änden. Om jag då jämför utgifter med t ex @angaudlinn (han kör obelånad bostad) utan att vi tar hänsyn till inkomster så behöver jag då ta bort min räntekostnad, jämför jag å andra sidan med @Melwa (hyreslägenhet) så behöver jag snarare räkna med ränta på 100% av värdet på min bostad. Gör man inte så går bostadsutgifterna inte att jämföra utan att även ta med inkomster från investeringar. @angaudlinn har även investerat i solpaneler, något som sänker hans kostnad, men jag har lagt motsvarande pengar i investeringar som ökar mina intäkter. Ska han få räkna med sina sänkta utgifter där borde jag få räkna bort kostnad mha mina ökade intäkter. Så eg behöver man för att optimera titta på resultat, inte utgifter.
Tycker att tråden glömt det kanske mest underskattade tipset för att hålla utgifter nere men ändå leva ett rikt liv.
Nämligen att vara en god vän.
Är man en god vän spenderar andra gärna tid med en, och skjutsar/samåker gladeligen till en gemensam aktivitet. (Särskilt om man alltid har med sig hembakta frallor som man fått ihop för en spottstyver.
) Då kan man skippa bilen. Kan man dela fjällstugan med andra par/familjer har man en billigare skidresa.
Har man goda vänner som har det senaste brädspelet eller just det där specifika verktyget behöver man inte ha det själv. Etc.
Förutom att utgifterna minskas så spenderar man också mer tid med vänner, vilket också gör en lyckligare.
Jag gör en slags kombination av hur vi lever, där jag samtidigt jämför med hur jag märker att andra i min omgivning resonerar ekonomiskt (vad jag kan tycka andra lägger onödigt mycket pengar på tex).
TLDR: skriver sammanfattning i slutet, men vill gärna utveckla hur jag resonerar, så kanske man får en idé hur jag tänker för att dra ner de ekonomiska kostnaderna utan att för den sakens skull (i mina ögon) snåla.
En stor anledning till att vi kan leva så billigt som vi gör (jag och min man i en nybyggd villa) är att vi inte har barn. Vi bor i villa, 117 kvm, belånad under 50% så vi har ingen tvingande amortering. Det är 2,7 miljoner i lån i dagsläget (ev belåna högre så småningom för att investera på börsen), eftersom den är nybyggd så har vi låga driftskostnader. Vi har valt att binda flera av våra “löpande kostnader”, för att kunna förutsäga vår ekonomi-även fast det historiskt sett är något dyrare. Jag syftar då på el och boräntor exempelvis. Jag tror det är lätt hänt annars att om man har mycket utgifter vissa perioder i livet (för att räntan eller elkostnaderna varit höga) så “unnar” man sig lite mer när det väl släpper. Vår boränta är just nu 2,95% (med lite mer än 4 års bindningstid kvar) och det är ju lite högre än nuvarande genomsnitt-men vi hade å andra sidan lite lägre ränta när andra betalade mer än det. Jag har räknat en del på mina genomsnittliga bundna räntor genom åren, och i genomsnitt har bankerna tjänat nån eller ett par tiondels procent extra än om jag hade haft rörlig ränta. Men för mig är det en billig premie för att kunna göra långsiktiga budgetar, och inte riskera perioder med kännbara kostnader (även om vi skulle klara av att betala dem). Jag har sett flera i omgivningen resonera som så att “det har varit tufft en period, men nu har vi äntligen en slant över så nu unnar vi oss en resa efter denna pärsen”, förenklat sagt. Tex när elstödet kom så hade de flesta redan ändå lyckats betala sina elräkningar, men tyckte att de var värda att unna sig något efter den ekonomiska pärsen. Vi känner aldrig så, vi kan förutse vad vi ska betala så det känns aldrig tufft.
Vi försöker betala så mycket som möjligt kontant, även sånt som vissa säger “men jag får ju mobilen för typ noll kronor när jag binder upp mig 24 månader”(fast de tänker inte på att abonnemangskostnaden är ganska dyr, och att det är svårt att “byta ner” innan bindningstiden är slut-utan att man då får en extra kostnad). Jag har märkt att mobilabonnemang är något som kan variera väldigt mycket i pris i perioder, och att det ofta kommer tillfällen när man kan komma över billiga månadsabonnemang med mycket surf för runt 100-150 kr/månaden. Jag skulle rekommendera alla att ta en titt på sin genomsnittliga mobilanvändning (surf)-sen titta på mobilabonnemang som matchar det. Därefter köpa mobil kontant. Det svider mer att köpa den kontant, vilket gör att man tänker till en extra gång vad jag verkligen värdesätter med min mobil och inte köper “premium-modell” i onödan. Man får en mycket bra mobil för 3000 kr, och sen kan man använda den tills den fallerar och det blir jobbigt (när batteriet börjar bli dåligt osv). Annars blir det ju lätt att man “nu går bindningstiden ut, och jag kan skaffa ny mobil-det kostar bara 399 kr i månaden”. Men jag lägger ca 120 kr i månaden på mina abonnemang, under ca 4 års tid (vilket är genomsnittlig tid jag haft mina mobiler innan de börjar bli “jobbiga”) + 3000 kr kapitalkostnad för mobil (totalt 8760 kr efter 4 år). Än när man binder upp sig på en ny mobil vartannat år för 399 kr i månaden (totalpris 19 152 kr efter 4 år). Jag surfar ändå väldigt mycket (dock streamar jag inte ex tv eller musik på mobilen. Jag tycker tv gör sig bäst på tv, och musik köper jag på itunes och lägger in på mobilen-men det där är en kostnad som jag använder från “nöjeskontot” och inget som är budgeterat).
När jag var ung vuxen så var det cd-skivor som gällde, och när mp3-spelaren kom så rippade jag all musik jag hade (vilket är ett ganska stort bibliotek numera) och la in på en mp3-spelare. Nu är det biblioteket så stort att jag lätt kan variera mina spellistor, men när jag tröttnar köper jag för ca 1000 kr i stöten på itunes, vilket händer nån gång om året. Det blir ca 100 nya låtar (man kan köpa låtar styckvis) per gång, eller ca 1 album i månaden för samma peng som spotify-och du får behålla musiken. Om du säger upp spotify så “försvinner” ju albumet. Jag hade spotify för några år sedan, men slutade med det när de tillät en massa shady poddar med Putinkramare och antivaxxare, så jag sa upp abonnemanget. Men det jag hade i spellistor såg jag till att köpa, och nu upptäcker jag “ny” musik då jag ständigt är beredd med “shazam” och fångar låtar var jag än hör något nytt och bra som jag sen köper istället. Jag lägger mindre pengar per år, än vad jag hade gjort om jag behållit Spotify, och får ändå inspiration med ny musik-vilket jag oftast får höra som anledning till varför andra vill fortsätta med ex spotify.
Jag har ett stort film och tv-intresse, och när vi köpte hus så bestämde vi oss för att prioritera att smäcka upp en ordentligt stor tv på en av de lediga väggarna. Den kostade en slant, men köpte ändå ingen “premiumvariant” (jag la nog 13k)-och helt plötsligt märker jag att jag hellre uppskattar en bra film hemma, än på en dyr bio. Hemma kan jag sitta med “illaluktande ostar” och ett gott glas vin i världens skönaste soffa till en bra film (som jag ofta hyr via SF anytime)-det slår biobesök alla gånger. Ost och vinkvällar hade jag ju redan innan-men nu kombinerar jag det med en bra film och får det bästa av två världar samtidigt. Jag prenumererar bara på en tv-tjänst i taget som jag alternerar mellan och tittar “ikapp”, istället för att ha 3-4 abonnemang parallellt vilket jag upplever många ha (“för att det är gött med valfriheten att kunna välja” som de säger). Men om man verkligen tänker efter så hinner man inte se så mycket att det är värt det. Välj ett abonnemang, och lägg till en eller två filmer i månaden genom att hyra om du för tillfället är trött på utbudet. Att hyra ett par filmer i månaden är billigare än att ha flera abonnemang. Om du tröttnat såpass att du tycker du sett allt-då är det dags att byta tv-tjänst.
När vi var tvungna att byta bil så prioriterade vi att välja ett märke som vi visste hade låga driftskostnader. Vi hade tröttnat på att vår gamla peugeot hela tiden dök upp med nya dyra fel. Men vi tänkte efter när det gällde våra behov. När det gällde vår peugeot så köpte vi den för att vi ville ha ordentligt med utrymme för att kunna åka iväg och dyka (dykutrustning tar mycket plats), och den passade den dåvarande budgeten. När vi skulle byta bil och vi ville ha en Toyota så insåg vi att vi inte skulle kunna välja en kombi då de prismässigt låg långt utanför vad vi var beredda att betala. Men så tänkte vi efter om det var värt att ha en större bil bara för att dyka några helger per månad (dock inte så ofta nu när jag studerar, för jag hinner inte), och om vi kunde lösa utrymmet på annat sätt. Vi insåg att en hel del av vår dykutrustning skulle kunna rymmas i en takbox, så en Yaris med extra takräcken fick det bli. Takbox ska inhandlas (någon som kan tipsa om en prisvärd och pålitlig en som ska transportera dyr utrustning på ett säkert sätt?), och sen får vi utvärdera om det var ett bra beslut. Men jag tror att det lilla omaket att montera takbox varje gång vi ska dyka gör det värt det ekonomiskt. Vi gör många korta resor annars (kör max 1500 mil om året), så en Yaris blev perfekt. Den har inte samma komfort som Peugeot:n, men man kan inte få allt här i livet. Den Yarisen är iaf otroligt billig i drift. Dessutom-när vi köpte vår bil så var där en pågående kampanj att man kunde få köpa till vinterdäck på LM-fälg till sin Toyota för x antal kronor (kommer inte ihåg summan nu), men vi jämförde med andra LM-fälgar som inte var Toyotas egna märke, men där själva däcken var samma “premium”-märke. Flera tusenlappar billigare att köpa på nätet, så gå inte på alla dessa kampanjer, det är inte alltid det är ett “klipp”. Vi bor på landet, och hade kanske egentligen behövt två bilar, eftersom vi jobbar/pluggar olika tider. Men med planering och kommunikation så klarar vi oss med en bil i kombination med kollektivtrafik (vilket tyvärr inte går så ofta). Men genom kommunikation och att vi bara har en bil så blir det inte heller lika mycket “okynneskörande”, vi samordnar mer. Det här är något jag tror fler skulle kunna omvärdera (hur många bilar man behöver).
Det här kan nog låta som ett konstigt “spara pengar på mat-tips”, men: vi har typ slutat storhandla. Det gör att vi har minimalt med svinn när det gäller mat, vi handlar några gånger i veckan istället-och det är både lättare och roligare att planera utefter det vi har hemma. Istället för att stå och höfta med det man tror man gör åt på 1-2 veckor i taget, så tänker vi bara ett par dagar framåt istället. Vi kan laga mer efter känsla “vad är vi sugna på idag”, istället för att känna att man är tvingad att hitta på något av den där blandfärsen man köpte för nån vecka sedan när man kanske är sugen på något annat. Det gäller bara att man inte alltid känner för att äta oxfilé, eller alltid stoppa ner några extra grejer när man handlar så ofta-men med lite träning så lär man sig att avstå det onödiga
Vi “bulkhandlar” 1-2 ggr i månaden sånt som vi vet att vi alltid måste ha hemma. Typ olivolja, bregott, toapapper, pålägg, smaksättare, havregryn och buljonger mm. Dessutom-när man köper nån köttbit så räcker den ofta till fler måltider än man trodde, och de slipper åka in i frysen och bli bortglömda-man kanske äter det två dagar i rad istället, plus att det blir matlåda. Jag köper ofta typ “papplådor” (Dafgårds, Felix osv) till lunch när jag inte orkar laga matlådor, eller inte har en matlåda över från kvällen innan. De är underskattade-och billiga. Vi ser också till att det alltid finns lite krögarpytt och liknande i frysen, för de dagar vi inte orkar handla eller tänka ut något. Vi är självförsörjande på grönsaker (min man tycker det är avkopplande att jobba i trädgården) så vi har en extra frys med våra egna grönsaker, och ett garage fullt med potatis, lök, vitlök och pumpa som räcker ett år. Han väljer bara lättodlade grödor som inte behöver alltför mycket kärlek, och som klarar sig själv med bara lite automatbevattning och ogräsrensande. Men det är ändå en stor variation på grönsakerna. Vi gör bla egna inlagda rödbetor till den färdiga krögarpytten och olika sorters sylt till gröten (plockar mycket svamp och bär i skogen) mm. Det finns mycket grödor som sköter sig själv och som ger god avkastning och variation på det man kan laga med det. Vi bakar eget surdegsbröd-billigt bröd där man inte behöver ha annat än mjöl/rågmjöl hemma-man behöver ju ingen jäst när det är surdegsbröd! Det tar inte så mycket tid heller, om man ser till att göra x antal limpor när man ändå gör det. Vi sätter nästan i oss en hel limpa själva när det kommer nybakat ur ugnen. Vi sitter och doppar i finolivolja och finbalsamvinäger och flingsalt-och en sån enkel sak är alltid en riktig njutning, och det blir vår enda måltid den kvällen när det görs nybakat
Vi köper bara svenskt kött, aldrig billigt utländskt kött inte. Jag sa att vi inte storhandlar, men om ex svensk fläskfilé är extrapris så kan det hända att det slinker ner några extra i varukorgen som åker in i frysen-för sånt har gått upp jättemycket i pris. Riktig grädde i maten, vilket vi äter ofta- inga “milda-varianter”. Så vi snålar som sagt inte på maten. Däremot äter jag gärna mycket leverpastej eller cognacsmedwurst på mackan, vilket är relativt billiga pålägg. Jag behöver mycket järn i maten pga tidigare järnbristanemi som jag inte vill uppleva igen…
Förr brukade jag se fram emot när man kunde få komma iväg på en spa-helg eller bara en sån enkel sak som bubbelpoolen i den lokala simhallen. Men när vi skaffade egen (vedeldad) badtunna så har det suget försvunnit, i längden tror jag vi sparar många sköna slantar på att ha egen badtunna. Vi valde medvetet vedeldad, då vi vet att om man köper en jacuzzi så är det mer underhåll och att de måste vara igång även på vintern för att inte rören ska frysa sönder (det går inte att tömma rören helt och hållet, och de är känsliga i en jacuzzi). Det hade blivit dyra elkostnader för en sån badtunna, men nu kommer vi undan billigt eftersom vi dessutom har gratis ved. Att i tysthet sitta och bada i vår badtunna och titta på stjärnorna är så mysigt. Vi har också haft flera och mycket uppskattade partaj med goda vänner i vår badtunna, så den är värd varenda krona. Älskar att bo i hus så vi kan samlas och umgås såsom vi gör istället för att gå på krogen. Vännerna sover gärna över, så det är inga problem att vi bor på landet. Vi har inga sängar att erbjuda, men madrasser och alla som vill får plats.
Jag köper bara kvalitet vad gäller kläder och skor. Har haft min fjällrävenjacka i en evighet, och mina sommarskor Tevasandalerna har jag i genomsnitt 6-7 år innan jag byter. Vinterskor finns det också bra märken, men jag har fått byta till specialmärke på skor nu pga hälsporre, så kan inte säga något om det märket ännu (Teva-sandalerna har konstigt nog funkat, inte haft ont i fötterna ännu i sommar). Men annars så är ex Gant och Timberland alltid pålitliga märken, där jag haft kängor i 6-7 vintrar. Det finns säkert märken som håller ännu längre, men det är det jag varit villig att betala för skor.
Det är lite såhär vår livsstil är, vi försöker tänka långsiktigt med kostnader och binder aldrig upp oss på en massa abonnemang. Det enda vi bundit upp är boräntan och elpriset (70 öre/kwh) och serviceavtal på bilen (362 kr/månad), men det får oss att sova gott på natten och jag gillar förutsägbarheten i ekonomin som gör att man kan planera på ett annat sätt.
Sammanfattning:
Köp teknikprylar kontant och bind inte upp dig på mobilabonnemang, kör slut på dina mobiler innan du byter. Det svider att köpa kontant jämfört med att binda upp sig på några hundralappar i månaden, men det gör också att du tänker efter vad du verkligen behöver.
Kvalitetskläder och skor gör att de håller en evighet. Man får inte vara för modemedveten eller kräsen när det gäller den biten, utan satsa på klassiska plagg. Laga kläder när man kan, så jobbigt och svårt är det inte.
Vi är självförsörjande på grönsaker. Plockar mycket svamp och bär i skogen, bakar eget surdegsbröd. Vi har ändå en matkostnad på ca 5000 kr i månaden (2 vuxna, inga barn) då vi unnar oss mycket kött och ostar. De 5000 kronorna är inkl det mesta av hygienartiklarna.
Bulk-köper dyr “märkesdeodorant” en gång om året vid black friday bara (då det alltid är rea på den sorten jag använder, som vanligtvis är dyr). I övrigt tvättar vi oss i Family fresh och städar huset med vanlig såpa osv. Budget men ändå inte. Jag köper ca en parfym om året (dyr “finparfym”), det är det enda jag unnar mig i “skönhetsväg” (dvs lägger inga pengar på smink osv).
Vi prenumererar på endast 1 tv-tjänst åt gången och kollar ikapp olika säsonger, sen när vi tittat färdigt så byter vi till nästa tv-tjänst. Skulle aldrig falla mig in att betala för flera tjänster samtidigt.
Köper musik via Itunes istället för att prenumerera- dyrt för stunden, men billigare i längden när man byggt upp ett bibliotek och inte behöver betala för ex Spotify.
Är mycket om mig och kring mig när det gäller större inköp, kollar upp och jämför olika priser. Men kollar dock aldrig priser i mataffären-vi köper det vi är sugna på. Ibland är det fläskfilé på en måndag, och jag kan få jättecraving och tycka det är festligt med korv stroganoff på en lördag. Vi storhandlar inte, vilket gör att vi inte har något svinn vad gäller mat. Men är det extrapris på svensk fläskfile så stoppar jag gärna ner några extra i kundkorgen som jag lägger in i frysen.
Vi har bara en bil. Kommunikation och planering räcker långt trots att vi bor på landet och inte jobbar/pluggar samma tider. Men så har vi ju inga barn heller. Köpte en tråkig budgetbil senast (med budget menar jag att vi valde en liten bil istället för kombi som vi gärna hade haft), noll komfort-men den tar oss dit vi ska.
Vi umgås gärna med våra vänner hemma hos oss, där vi badar badtunna och partajar och äter gott-istället för att mötas ute på krogen. Vi ordnar sovplats till alla, så de kommer gärna hit och sover över även om vi bor på landet (det är svårt att få Uber hem till oss).
Om det skulle skita sig med elpriserna rejält framöver så har vi solceller med batteri (ödrift). Nu använder vi bara batteriet som en backup vid ev strömavbrott för att inte förlora innehållet i frysarna. Men vi kan ju använda batteriet för att ladda när elpriserna är billigare. Vi har typ inga elkostnader alls under sommarhalvåret tack vare solenergin.
om vi reser så är det sällan spontant, utan det är planerat där vi bokat långt i förväg för att komma ner i pris. Senaste resan var vi ex 3 personer i 3 veckor på Maldiverna på 5-stjärnigt hotell, helpension och inkl flyg och transfer (2 st dubbelrum) för 100k totalt (för alla 3). En lite dyrare resa så sett, men kanske 1/3 av vad det brukar kosta eftersom vi lyckades boka i “rätt tid”.
Långsiktighet, långsiktighet, långsiktighet. Sila inte mygg och svälj kameler.
Vad är den vanligaste missuppfattningen från andra
Att vi skulle leva snålt. Det känns inte som att vi gör det, utan vi unnar oss en hel del. Vi har bara prioriterat bort det som inte betyder något för oss. Mode exempelvis. För min del är det tex även: varför ska jag lägga tusenlappar på skönhetsprodukter för att upprätthålla någon skönhetsnorm som jag själv inte bryr mig om? Jag går inte till frisören stup i kvarten, och nu när de första gråa håren börjat komma så smått så kommer jag visa de med stolthet istället för att färga bort det.
En annan vanlig missuppfattning är att tro att bara för att vi kan leva såhär billigt så skulle alla kunna det. Men vi har ju lyckats investera i en hel del grejer med kapital som inte alla har-vilket gjort att levnadskostnaderna i längden blir billigare utan att vi har fått skära ner på det roliga. Det kapitalet syns ju inte riktigt i budgeten…
2 vuxna i 117 kvm liten nybyggd energieffektiv villa ute på landet med stor odlingsbar tomt, inga barn, fabriksny Toyota Yaris.
Edit: Vi har 3 olika nivåer på våra budgetar, med olika "såhär mycket kostar vårt hushåll att dra runt. På alla 3 nivåer gör vi inte avkall på något vad gäller maten, eller vår temperatur inomhus. Jag är en liten fryslort, och vi har ett energieffektivt hus, så vi har i genomsnitt 24 grader året om inomhus-det blir inte så mycket mindre el till uppvärmning bara för att sänka temperaturen, så vi unnar oss värmen. Men de 3 nivåerna är:
Nivå 1: “Om skiten träffar fläkten”, det här är om vi båda skulle bli arbetslösa/sjuka och unnar oss ingenting förutom det allra nödvändigaste-då skulle vi klara oss på 15 056 kr/månaden för 2 pers. Då ingår inget bränsle till bilen, tandläkarbesök eller liknande. Det är bara mat och boende i princip (fackavgifter, personförsäkringar och liknande också givetvis).
Nivå 2: Det är denna vi lever på just nu eftersom jag studerar-då har vi ändå ingen tid med en massa resande och restaurangbesök. Fritiden går åt till studier, och på sommaren sommarjobbar jag hela sommaren. Men vi har ändå andra kostnader som inte är med i nivå 1 exempelvis. Det är bla bränsle/kollektivtrafik, tandläkare, vi är månadsgivare, jul och födelsedagar (har en del syskonbarn man köper presenter åt), vi har vår “månadspeng” (det vi kallar bla “nöjespeng”, och det vi köper kläder/parfym för mm)), vi stoppar undan till en husfond (kommande renoveringar osv) mm. Denna nivån kostar oss (vi har i en annan tråd svarat ca 27k, men insåg att jag hade räknat vissa poster dubbelt, så det var felaktigt) 23 282 kr/månad.
Nivå 3 Det är denna vi kommer återgå till när jag studerat färdigt, då ingår mer dykning, resor, restauranger osv, här dricker vi vin kanske 1-2 ggr i månaden (på vår nuvarande nivå 2 så sker det bara ca 1-2 ggr om året, då jag vill vara “klar” i huvudet och studera) och då låter vi vinet kosta. När jag backtrackat alkoholkostnader så lägger vi i genommsnitt ca 700 kr i månaden. På nivå 3 så lägger vi 35 092 kr i månadenpå våra utgifter.
På ingen av nivåerna finns där med något sparande (förutom husfonden). Vi sparar ändå en hel del, och det är av de pengarna vi tar när vi köper ny bil, eller något kostsamt till huset osv.
Vi kan leva på ca 24,700 kr / månad. Men i dagsläget ligger vi på ca 29,800 kr. Så inte allt för långt ifrån beloppet i tråden ![]()
Tipset är väl att se över ditt boende, behöver man så stort som man tror?
Ha en budget och följ den, blir då lättare att ha en översikt och följa upp. Lägg dig dock inte för lågt, så man går åt andra extremen för att sedan bli frustrerad.
Missuppfattning från andra tror jag är att man på något sätt gör avkall på saker. Som om man inte “lever” som dom tror sig göra. Handlar nog mer om vad som är viktigt för en själv i slutändan.
Det jag tror att dom med högre kostnader spenderar på i onödan?
Det är väl bilarna, och huset. Vill tro att dom oftast förköper sig på dessa saker, med tron om att det är så det ska vara bara för att man tjänar bra lön. “Lifestyle creep”
Vi är två vuxna, inga barn. Bor i en 2:a på 52 kvm, bostadsrätt. Vi valde att gå ner från en 3:a på 72 kvm, för att få bort en hel lånedel, samt få ner räntekostnad och amortering.
Bor i större radhus i storstad med familj. Har låga driftkostnader och relativt lågt bolån.
Sådant som uthyrning av huset eller husbyte är bra. Det kan ge betydande intäkter eller besparingar.
Jag har tänkt prova leva utan bil. Marknaden är mogen för det nu, om man bara har tillräckligt med alternativ i närområdet.
Att köpa kläder på t.ex. Sellpy kommer man långt med och kostnaderna blir låga.
Att köpa begagnad elektronik är bra. Refurbished är ett bra alternativ för att ändå få garantier etc.
Undvik saker som ger upphov till fasta kostnader så långt som möjligt.
Strunta i social status som idé. Acceptera att bo i områden där du även har invandrare som grannar. Acceptera att skicka barnen till ”sämre” skolor. Jag uppfattar att många idéer om bättre/sämre än en bluff. Det är främst barn med läge socioekonomisk nivå som potentiellt förlorar på att gå i en enklare (=mer socialt blandad) skola.
Bättre/sämre skolor översättts av många till skolor med/utan större inslag av invandrare. Jag uppfattar att denna bild ofta är felaktig. Det finns så klart problemskolor och att undvika dem är lämpligt. Dock finns många halvdåliga skolor även i många områden med färre invandrare också. Personer med högre socioekonomisk nivå känner däremot ofta inte till vilka ”sämre” skolor som i själva verket är bättre.
En nyckel till att reda ut ovanstående kan vara att prata med utbildningsförvaltningen. De vet ofta vilka skolor som har högre söktryck. ”Marknaden” vet normalt vad som är bättre/sämre, även om den inte består av personer med höga inkomster.
Det är exakt så jag lever också! Om man sparar på de “stora” utgifterna bil/hus mm, tycker jag aldrig man behöver tänka överdrivet mycket på mindre utgifter/matkostnader….
En annan fråga till forumet, om ni håller budget gör ni alltid excelkalkyler mm? Jag gör aldrig det, i min SEB app har de en flik “utgifter” där man kan se alla utgifter och för en månad, jag brukar endast kolla där egentligen hur jag ligger till på totalen (brukar hamna på 18-20k)
Hade förvisso ingen stor villa, men hade en egen villa på 95 kvm med 2000 kvm tomt. På den orten var/är det inga problem att ha råd att köpa ett eget hus på en normal lön (inväntar syrlig kommentar från @angaudlinn
).
Vi kvalar nog nästan in här då vi sparat cirka 50 % av våra inkomster sedan 2020 och levt på i snitt 29000 sedan dess med hus, bil och senaste åren ett barn. Undrar perioden har vi haft stora utgifter för resor, flytt och bröllop bland annat.
Upplever inte att vi extremsparar utan har hittat ett synsätt och livsstil som effektivt hanterar resurser inom olika områden. För oss innebär det att inom varje område hitta smarta sätt att minska utgifter och kostnader. Känslan är snarare att vi lever i överflöd då alla resurser synliggörs på ett annat sätt.
Upplever att vi nedbrutet sparar mindre summor på massa olika områden som möjliggjort en ekonomisk situation med stora marginaler.
Löpande bokföring av alla transaktioner och uppföljning varje månad gör det möjligt att prioritera och diskutera om vad som är mest rimligt att lägga pengar på.
Nedan lite tips per kategori. I vilken utsträckning man väljer att ändra sin inritikning, prioriteringar och vanor påverkar potentialen till sänkta utgifter. Grovt tror jag att många hushåll har en potential 30-50 % inom alla områden.
Livsmedel
Håller inte med om att detta inte är en prioriterad kategori. För många en stor del av utgifterna och går absolut att ändra på genom ändrade vanor. Tex storkok, fokus på nyttiga billiga råvaror, undvik kött och halvfabrikat om det går, släng inget, handla på extrapriser på Lidl eller Willys. Blir lätt flera tusenlappar i skillnad för en familj men som mycket annat kräver det främst ansträngning att ändra beteende i början.
Boende
Om du vill äga köp ett inte för stort boende där du själv kan styra över utgifter och kostnader i hög grad tex genom att underhålla och renovera själv, billigt i drift och nära till allt vilket annars påverkar transportkostnaderna drastiskt.
Förhandla alla avtal som internet, försäkringar, bolån och slösa inte med energi och värme i onödan även om det har liten påverkan på utgifterna.
Transport
Cykla eller gå överallt du kan. Behöver du bil så köp en äldre med billiga delar, Däck, försäkring, skatt som inte drar så mycket. Överväg busskort istället. Det går att lägga mycket pengar på ett fint hus om man skippar en bil som rullar mycket. Eller spara i Indexfond för annat syfte.
Prylar, kläder
Använd och ta hand om det du har i första hand tills det inte går mer. Börja skänka och byta saker med vänner och familj. Köp begagnat och i sista hand nytt.
Resor och nöjen
Planera resan utifrån vad som är kostnadseffektivt tex säsong, resmål och färdsätt. Boka tidigt tex flyg, tåg och boende för att få bra priser. Undvik streamingtjänster hela tiden då nästan alla går att få med rabatt på något sätt.
Ta tillvara på varje möjlighet att spara eller tjäna en slant då de pengarna kan användas till annat. Innan nivå 4 gör varje investerad tusenlapp skillnad speciellt tidigt i livet då det blir mycket ränta på ränta.
Vilka är era bästa tips och knep?
Jag har inga tips egentligen. Jag känner att mina 24.500:- jag får ut varje månad räcker gott och väl, jag använder inga tips och tricks för att få det att gå ihop. Skulle aldrig kalla det en låg inkomst, det är en helt normal lön som massor av personer utanför RT klarar sig på
Skulle jag däremot ratta runt en hel familj på det, DÅ hade det varit imponerande.
Vad upplever du att vi med högre kostnader spenderar på i onödan?
Resor och motorrelaterat. Upplever att många egentligen är house poor.
Skriv gärna något kort om förutsättningar (t.ex. singel / partner, med eller utan barn, boende på landet, hyresrätt etc) så att det blir relaterbart för den som läser.
Är sambo men jag är den som äger boendet vi bor i (min sambo betalar endast halva avgiften och hälften av “driftkostnaderna”). Har även en häst (liten ponny), en hund (liten) och två katter - men alla är relativt billiga i drift
Bor på en mellanstor ort i Skåne, i en BR (55 kvm, nyproducerad).
Eftersom jag är uppvuxen på hästgård så vill jag bara komplettera med följande: det är priset för en medelhäst i inköp. Att drifta hästar är väldigt dyrt även om man är “självförsörjande” på visst bete. Mitt tips till den nya topicen är därför att man som hästintresserad (med budget) skaffar sig en bra grundutbildning i hästskötsel och ridning och därefter byter sin tid mot häst. Vi hade ett gäng ungdomar som var med och tog hand om hästarna och de som var genuint intresserade kunde vara kvar länge. Egen häst, fuggetaboutit. Byta tid mot tid med häst, kan gå! Långvarig tid på ridskola med tuff budget, mycket svårt.
Efter att ha läst den här tråden drömmer jag mig tillbaka till tiden när vi precis bildat familj och köpt hus och totalt hade ut 17 000/mån! ![]()
Hur kan man få mer i bidrag än någon som arbetar heltid och som kan ha en lön lägre än 19 000 kr FÖRE skatt.
Obs! Säger inte att du inte är värd det, bara nyfiken.
Vet inte om jag bör skriva i tråden eller inte eftersom jag inte får det att gå ihop.
Separerade för några år sedan och har väl en medianlön. Får ut ca 26,5 de månader jag inte lyckats gneta mig till övertid eller något annat extra.
Flyttade efter separationen till en mindre 3:a med en hyra som matchade min inkomst. Tyvärr var det inte hållbart med 2 tonåringar. Jag fick sova i vardagsrummet och de var helt enkelt för trångt. Bor nu istället i en 4:a med en hyra på närmre 14’ i månaden. Som alla säkert förstår är det inte mycket kvar när alla fasta räkningar är betalda.
Bil, semestrar och annat är inte att tänka på. Jag går runt eftersom jag har pengar sparade sedan tidigare som jag tyvärr tvingas ta av löpande.
Min boendekostnad är helt enkelt för hög i förhållande till min inkomst. Då jag har svårt att se hur jag kan få ner boendekostnaden jobbar jag på att få upp lönen.