axr
2 September 2025 05:36
279
Det finns många diskussioner om alternativkostnad för bostad och bostadslån om du söker runt lite i forumet. Det är en lurig fråga, just pga det du säger, folk missar det gärna när de bestämmer hur de vill göra, och tar därför lätt fel beslut—de tror de når ett mål men går i motsatt riktning.
Här är en som är medveten om alternativkostnad, t ex:
Tja RT,
Skulle behöva bolla lite idéer med er rörande köp av bostad kontra hyra.
Detta är bara kvalificerade fiktiva exempel utifrån mina förutsättningar i dag.
Vi leker med tanken:
Köp av hus för 3mkr
Hyra lägenhet för 15 tkr
Köp av bostadsrätt för 2,5mkr och avgift på 8tkr
Hur räknar jag alternativkostnaden på detta bäst då jag låser pengarna. Nu önskar jag bara jämföra äpple med äpple och inte päron med banan. Alltså känslan att äga sin bostad, friheten med huset, trädgården, välja sina…
Detta är något Jan diskuterat en hel del, och där jag och Angaudlinn har ganska motstående åsikter om hur det är bäst att tänka, t ex.
Jag skrev om det här senast:
För boende är det svårt att jämföra, för vissa hyr, vissa kör obelånat, andra belånat. Räntedelen är en stor del av mina utgifter, men jag har räntedelen för att den ger mig intäkter i andra änden. Om jag då jämför utgifter med t ex @angaudlinn (han kör obelånad bostad) utan att vi tar hänsyn till inkomster så behöver jag då ta bort min räntekostnad, jämför jag å andra sidan med @Melwa (hyreslägenhet) så behöver jag snarare räkna med ränta på 100% av värdet på min bostad. Gör man inte så går bostadsutgifterna inte att jämföra utan att även ta med inkomster från investeringar. @angaudlinn har även investerat i solpaneler, något som sänker hans kostnad, men jag har lagt motsvarande pengar i investeringar som ökar mina intäkter. Ska han få räkna med sina sänkta utgifter där borde jag få räkna bort kostnad mha mina ökade intäkter. Så eg behöver man för att optimera titta på resultat, inte utgifter.