Skapa tillsammans: 10 tips för den som rattar runt ett hushåll på ca 300.000 kr per år (25.000 kr/månad)

Tänker man en person så är det inte jättesvårt att rutinmässigt ligga under åtm 15k (ibland 10k) i månaden:

Spara:

• ingen bil
  • inga semesterresor
  • lagom boende
  • lagom periodiska inköp

Spara inte / mer spontant:

• handla i matbutik / apotek
  • restaurangbesök (lagom ofta)

Jag har större periodiska kostnader för hemelektronik (dator, mobil, tablets osv), men lägger mindre på möbler, kläder, skor och annat (köper bra grejer och använder dem hela deras livstid).

Jag tycker det är jobbigt att spara på vardagsgrejer som när man går och handlar mat, för det är så många microbeslut där varje beslut gör väldigt lite skillnad, så jag gör inte det. Dvs letar inte rabatter, handlar på säsong, osv. Däremot har jag inget emot att bestämma mig när det gäller stora saker som bil, resor, bostad, stora periodiska inköp. När man väl lagt nivån där kan man surfa på det i många år utan att behöva hålla på och kämpa med sparande i vardagen.

För boende är det svårt att jämföra, för vissa hyr, vissa kör obelånat, andra belånat. Räntedelen är en stor del av mina utgifter, men jag har räntedelen för att den ger mig intäkter i andra änden. Om jag då jämför utgifter med t ex @angaudlinn (han kör obelånad bostad) utan att vi tar hänsyn till inkomster så behöver jag då ta bort min räntekostnad, jämför jag å andra sidan med @Melwa (hyreslägenhet) så behöver jag snarare räkna med ränta på 100% av värdet på min bostad. Gör man inte så går bostadsutgifterna inte att jämföra utan att även ta med inkomster från investeringar. @angaudlinn har även investerat i solpaneler, något som sänker hans kostnad, men jag har lagt motsvarande pengar i investeringar som ökar mina intäkter. Ska han få räkna med sina sänkta utgifter där borde jag få räkna bort kostnad mha mina ökade intäkter. Så eg behöver man för att optimera titta på resultat, inte utgifter.

15 gillningar