Hur jag lyckades spara 270 000kr på 5 år med ett lågbetalt jobb

Måste man leva på existensminimum för att kunna investera mycket? ⁣
Måste man gräva bland sopor och leva på nudlar och passerad tomat dagligen?⁣

NEJ! :grin:

Om man jämför mig med många av mina kompisar i samma ålder (jag är strax under 30 år) så har jag lyckats spara och investera mer än de flesta av dem. Detta trots att jag bara jobbat ca 70-85% i en butik med relativt låg timlön.

Har jag levt på gräs och luft de senaste åren?
Använt samma tepåse 20ggr och bara haft en glödlampa som jag flyttat runt i lägenheten för att spara el?

NEJ! Jag har levt gott, rest, upplevt saker. Haft det allmät härligt.

Men jag har haft stenkoll på THE BIG 2 B.

Bil och Boende.

Bil kör jag en begagnad Ford från 04, så lite som möjligt. Tack vare att jag bor centralt i en mellanstor stad behöver jag knappt använda den. Jag har även gratis boendeparkering.
Jag räknar med att jag sparat ca 24000/år jämfört med mina vänner på detta.

Boende delar jag med min sambo där vi bor i en mindre bostadsrätt med superlåg avgift. De flesta vi känner bor i betydligt större och nyare bostadsrätter med höga räntekostnader och avgifter.
Jag räknar med att JAG har sparat 30000/år på detta jämfört med de flesta.

Totalt har detta skapat 270 000kr på 5 år, som självklart investerats och växt till sig på börsen.

Lärdomen för mig har blivit att man KAN leva gott och bli rik, utan att behöva jobba heltid på ett yrke med hög lön. Allt handlar om val och förutsättningar. Jag vet att alla inte skulle kunna tänka sig att leva som oss. Men jag vill med detta inlägget påvisa att det är möjligt, om man vågar gå sin egen väg och stå upp för det man själv vill och värdesätter i livet.

Jag hoppas detta inlägget inspirerade dig lite och jag ser verkligen fram emot att höra tankar kring detta.

Skulle du kunna tänka dig att bo lite mindre? Köra en äldre bil?

Alla tankar och åsikter är välkomna!

/Frihetsgud

28 gillningar

Tack för att du delar med dig. Det är nog en inspirerande historia för många.

Japp hemligheten är inte att tjäna så mycket som möjligt utan att hålla nere kostnaderna.
Bor man i en flott villa och betalar 15000 i lån varje månad, 5000 för bilen, etc. Ja då krävs det att man har ett jobb som betalar bra eller att man lägger många timmar på jobbet.

Jag har en kompis som sålde sin villa för ett par miljoner.
Köpte en sommarstuga för 700000 istället.
Han och hans farsa har byggt ut den i om gångar.
Han sparar i storleksordningen 20000 per månad.
Det finns baksidor, tonårsdottern har sagt att hon skäms för sitt hem :wink:
Men de är på väldigt god väg att göra en early retirement.

Roligt att det fungerat så bra för din del!

För de flesta blir boende kanske den svåraste avvägningen då den påverkar livet och kan påverka trivsel etc i väldigt hög utsträckning. Vi håller också nere boendekostnad (till viss del på bekostnad av trivsel).

Våra bilar har dyra skattekostnader men kostar inget i service eller enklare reparationer.

1 gillning

Behöver du ens en bil om du inte har barn och bor centralt i en stad? Jag skaffade inte min första bil förrän jag var 32…

2 gillningar

Kanske hade klarat mig utan men jag älskar naturen och utflykter så gillar det bilen ger i frihet när jag väl vill ut och upptäcka/uppleva.

2 gillningar

Inspirerande läsning. Det finns stora möjligheter för den som är kreativ och tänker utanför boxen.

“Utgifterna stiger för att motsvara inkomsterna”. Parkinsons lag är otroligt allmängiltig och träffsäker.

1 gillning

Tack! Jag tror det är här många fallerar. Man låter utgifterna öka i takt med inkomsten. Jag tycker det är okej att öka utgifterna lite, men det är onödigt att hela tiden höja sin materiella standard bara för att.

1 gillning

Härligt att du är nöjd med dina val och prioriteringar - det är ju det allra viktigaste.

Generellt är jag övertygad om att den bästa investering en ung människa kan göra, för sig själv och för framtiden, är att utbilda sig.

4 gillningar

Inspirerande läsning. Det är precis som det gamla ordstävet: det är inte de stora inkomsterna, det är det små utgifterna.

Men för att råden ska kunna generaliseras lite är det väl speciellt det här jag är lite nyfiken på:

Boende delar jag med min sambo där vi bor i en mindre bostadsrätt med superlåg avgift. De flesta vi känner bor i betydligt större och nyare bostadsrätter med höga räntekostnader och avgifter.
Jag räknar med att JAG har sparat 30000/år på detta jämfört med de flesta.

Räknar du in att sambon står för hälften av dina boendekostnader som en del av de 30.000 kr/år du sparar?

Sen så… “Superlåg avgift” har en baksida: “superhögt pris”. Har du haft bostadskarriär i ryggen eller annat finansiellt stöd i ryggen som gjort det möjligt att köpa en sådan bostadsrätt? Har du inte jobbat och gnetat ihop pengarna själv blir rådet mycket på nivån “alla kan lyckas med två tomma händer – och en miljon dollar på fickan!” :thinking::stuck_out_tongue_winking_eye:

2 gillningar

Om man tänker att pengar inte handlar om konsumtion utan om frihet kommer man långt. Att ha frihet är att ha alternativ.

Det är sån här läsning som verkligen gör mig glad. :smiley:

Man behöver inte ha det dåligt för att kunna spara mycket även med en liten inkomst, allt handlar om att kontrollera utgifterna och främst vilka utgifter man har.

Själv är har jag sjukersättning på halvtid sedan snart ett år tillbaka. Trodde ärligt min värld skulle rasa när jag insåg att jag aldrig kommer kunna jobba mer än så igen.

Resultatet?
Jag sparar mer än jag någonsin gjort och är hur nöjd som helst med livet.
Håller en sparkvot på ca 40 % av det jag får in, självklart hjälper det att jag bor med min man och vi delar på de gemensamma utgifterna.

Bil behöver vi inte då vi bor centralt, så den såldes för bra länge sedan.
Får man en anledning att ta hälsosamma promenader också. :wink:

Inspirerande!
Vi har valt att bo i en mindre stad och har då kunnat köpa hus till långt lägre kostnader än i en storstad.

Bilekvationen tycker jag är svårlöst. Har en Volvo v70 från 09 som vi lägger ganska mycket på i reparationer, tycker det är lite diverse saker som måste fixas då och då och kostnaderna tickar iväg. Även föregående bil som var lite äldre hade mycket reparationskostnader. Vet inte om man kommer undan det med nyare eller äldre bil?

Utbilda sig på internet?

Man blir ju bekväm av sig, men vill inte vi mindre än jag bor idag och vill ha en någorlunda modern bil då säkerheten är viktig för min familj. Var vi bor är också viktigt. Umgänget. Så vi flyttade från ett stökigt område till ett mindre stökigt område. Själv sparade jag en miljon på 5 år, jobbade och gnetade. Låga utgifter.

Har 3 barn, 3-5-7 år gamla.
Sparat som en kul grej (pengar som pengar) barnbidraget från dag 0 samt flerbarnstillägget då det blev aktuellt.
Första 2 åren var summan typ 1120 kr/ månad.

Är idag 351 744 kr. Av den summan kommer ca 115 000 från avkastningen.

Tycker det varit intressant att följa utvecklingen på kontot. Lite höjdskräck över vad det kommer vara om 15 år.
Dessa pengarna kommer de troligen aldrig få utan användas för att köpa typ brf lgh i studentstad eller dylikt.

1 gillning

Väldigt intressant. Just bil är något som jag anser är svårt att äga “billigt” om man inte själv är duktig på att skruva. Du kommer inte ifrån vissa fasta kostnader som skatt, försäkring och besiktning. Där har du kanske 1500 kr + 1200 kr + 375 kr om året. Däck och bränsle är andra förbrukningsvaror man inte kommer undan. Service kan du göra själv, eller lämna till bymekanikern. Sen kommer du på en äldre bil behöva byte en del grejor, lite beroende på hur gammal bilen är. Att låta bilen stå längre perioder är inget bra för gamla bilar med förbränningsmotor, de är gjorda för att köras. Elbilar är bättre ur det hänseendet. Har ägt en äldre Volvo V70 från 2005 som får anses som en bra bruksbil med billiga reservdelar. Mellan 20 och 30" mil gjorde vi inget knappt mer än service. Sen efter 30" mil har den kostat en hel del i reparationer av saker som helt enkelt nått sin livslängd och gått sönder/rostat.

Stötdämpare, rattstång, generator, AC, spindelled, styrstag, bromsok, avgassystem, diverse elektronik osv. Det finns mycket grejor på en sån bil som kan rosta upp.

Kör man sällan rekommenderar jag bilpool, eller att hyra en bil. Det kostar en del att äga en bil även om den har några år på nacken och inte sjunker i värde. För en ny bil är ju värdeminskningen den största kostnaden.

Yes jag och sambon delar men hon har sparat precis lika mycket på det.

Vi jobbade ihop kontantinsats på några år plus en mindre summa ärvda pengar

Bränsle och värdeminskning är där jag ser att jag sparar absolut mest på :slightly_smiling_face: