Kommer ärva ett par miljoner. Så här tänkte jag använda pengarna - vad tänker du?

Hej. Jag är enda barnet och min sista förälder dog för ett tag sedan. Nu har bouppteckning osv gått igenom och jag har snart tillgång till de pengar föräldern hade på sitt konto: 2.2 miljoner kronor.
Förutom detta ska föräldrahemmet säljas, då kommer det kanske ~800k till efter skatt att hantera. Arvet är endast mitt, det testamenterades som enskild egendom. Går jag och frun isär får hon alltså inte del i dessa pengarna. Vi har extremt gemensam ekonomi idag, vi är väldigt samkörda och ser likadant på ekonomi i allmänhet.

Om ett par år har vi tänkt att flytta. Vi bor rätt litet idag och behöver större, och vill flytta till ett större och även dyrare hus i ett annat område. Det känns alltså inte så aktuellt att slänga allt på börsen, ens på indexfonder.

Jag har grunnat på det här LÄNGE, och malt allt till beståndsdelar flera gånger. Ungefär så här tänker jag mig med pengarna:

1. Betala av den rörliga delen av vårt nuvarande bolån (ca 300k) som ligger på ca 5% ränta.
  2. Göra en behövlig renovering på huset (ca 100k)
  3. Skänka pengar till min fru som hennes enskilda egendom (ca 100k, det finns goda anledningar till detta)
  4. Köpa en nyare bil. Vi behöver byta bil (två bilar i hushållet är ett måste, och ena bilen är rätt slut nu). Tänkte köpa kontant och undvika lån. Pris ca 400k, med tanke att behålla den väldigt länge.
  5. Sätta in majoriteten av pengarna på ett sparkonto med ränta (eller flera konton) så att det tickar på med ränta. Dessa pengar kommer sen att behövas när vi flyttar om några år. Då kan vi köpa ett hus och inte behöva belåna oss så högt = bättre förutsättningar för att kunna spara/investera vidare med lägre boendekostnad osv.
  6. Sätta en summa på indexfonder med låga räntor, alt. Lysa (hur mkt? 200-300k?) som ska ge en boost i sparandet.
  7. Behålla en liten del och kanske göra något roligt för. Kanske 50k till några hotellnätter med familjen, restaurangbesök eller liknande för att lyxa till det under året.

Ja, ungefär så ser mina tankar ut. Jag tar gärna emot synpunkter från alla på forumet.

Tl;dr: Jag kommer ärva ett par miljoner. Använder X hundra tusen, sätter av nästan allt annat på räntekonto inför framtida flytt. Gör jag rätt?

1 gillning

Om det är viktigt för dig att det här består som enskild egendom vid en eventuell skilsmässa är det viktigt att prata med en jurist om det. Pengar är luriga att ha som enskild egendom eftersom det inte riktigt går att isolera från resten av sin ekonomi. Så har jag förstått det iallafall.

2 gillningar

Svår fråga. Du får se över vad som är prio i din vardag.

Jag skulle tagit 300 000(10%) att bränna på diverse saker som renovering, resor och familj. Resten skulle gått in på sparkonto/indexfond för bostad vid tillfälle.

Betala av ett lån känns väldigt meh.
En ny bil - Behövde du den lika mycket innan du fick beskedet om arvet?
Skänka pengar är ditt egna val.

1 gillning

Om det är viktigt för dig att det här består som enskild egendom vid en eventuell skilsmässa är det viktigt att prata med en jurist om det.

Inte särskilt viktigt faktiskt. Men bra tips, tack!

Betala av ett lån känns väldigt meh.
En ny bil - Behövde du den lika mycket innan du fick beskedet om arvet?
Skänka pengar är ditt egna val.

Inte så “meh” att bli av med ett lån tycker jag. Det kostar mer i ränta än vad jag räknar med att gå plus på ett sparkonto. Gillar trygghet.
Bil behövdes även innan. Nu höjdes budgeten dock. Bilar är så förbannat dyra idag, och det är skönt att kunna ta nåt som är 3 år gammalt och tänka att vi ska ha kvar den i 10 år eller så. Utan dyra lån.

Nu har alla olika värderingar, men jag hade möjligtvis använt en mindre del av arvet för egen del och sedan låtit resten av kapitalet arbeta vidare för nästa generation. Så det blir mitt svar på frågan.

1 gillning

Låter som en bra och balanserad plan. Ser ut som du inser att det är mycket pengar men det är inte tillräckligt för att kasta in handduken.

Tycker helt klart du ska göra nr 7. Är bara så du sätter upp en summa nu som du får använda. Det är lätt hänt att den glider iväg annars. “Klart vi ska ha en resa nu älskling och nu kan vi testa business class som vi alltid har velat på ett lång distans flyg och en liten rumsuppgradering kan vi unna oss” osv.

3 gillningar

Jag skulle givit frun 100k om du är skyldig henne det. Resten skulle jag investerat i aktiefonder och glömt bort i 15-20 år. Se till att det är dina pengar vid en eventuell separation. Det låter inte som en god idé att gå in med ärvda pengar i den gemensamma ekonomin.

2 gillningar

Jag tycker det här låter mer genomtänkt än många andra saker som jag har sett eller hört.

Ta in de andras kommentarer som input, men kom ihåg att allas - inkl. mina tankar - är 100% subjektiva och kommer stående från ens egen värd. Det jag gillar med din lista är att det gör vardagen bättre och det ger ofta mer energi än att t.ex. investera långsiktigt. Det enda som jag saknar i listan ovan är en ordentlig buffert.

Korslänkar även till dessa tre avsnitt som jag brukar tipsa om vid arv:

samt

och

4 gillningar

Tack igen för allas input!

Buffert/sparande har vi idag, omkring 250k avsatt främst i fonder. Vi har inga billån och har valt att amortera mycket på huset. När vi betalt av det rörliga lånet så har vi tänkt sätta av lika mycket pengar som dras till lånet, till sparande istället.

Är inte skyldig min fru några pengar. Förstår tanken om att det kan krångla till det med pengar in ett förhållande. Där är alla olika, vi har som par varit nere på noll (eller åtminstone ensiffrigt på kontot, bokstavligen) för 20 år sedan och har byggt upp våra liv gemensamt. Det här arvet går till att göra våra gemensamma liv, och i förlängningen våra barns liv, bättre.

Jag tror att jag lyssnat på alla de tre länkade avsnitten redan. Men ska göra det igen, det är väldigt väl investerad tid! Tack!

2 gillningar

Känns väl genomtänkt och antagligen helt rätt för dig även om siffrorna på respektive post antagligen ändrar sig med tiden. Skynda sakta bara, allt behöver inte ske på en gång. Går att börja med att sätta in allt på räntekonto och sedan ta listan steg för steg i lugn och ro.

2 gillningar

Håller med tidigare talare. Känns genomtänkt.

Tänk på att insättningsgarantin och lägg inte mer än 1M hos vardera bank.

Jag skulle rekommendera att först planera vad Ni vill göra, sedan (alltså innan Ni gör det) se över kostnaden, om den är på rimlig nivå - fastna inte i om det är 50 eller 75k. Nu har Ni fått pengar Ni inte hade innan, njut lite då också. :slight_smile:

1 gillning

Några tänkvärdheter.

• Det är kanonläge att köpa större hus nu om man är vid kassa. Många har mycket svårt att få till finansiering av köp nu. Och dom som måste sälja har svårt att få bra betalt.
    Höga räntor pressar priserna tillfälligt men ett lågt inköpspris har du nytta av for ever! .
    Vi köpte välrenoverat mycket större hus billigt på 90- talet när priserna låg lågt pga kris mm. Körde hardball och köpte innan vi sålde. Vi var modiga (dumdristigare) då. Känner folk som just sålt sitt hus nu i attraktivt läge! pga att dom måste och det var inte alls lätt och tog tid och pris blev ca -20% drygt mot vad det skulle blivit för två år sedan. Flera ville köpa men dom kunde inte få till finansieringen acceptabelt.
  • Att renovera inför försäljning bör göras restriktivt.
    Många vill sätta egen prägel på kök och badrum etc och då kan det vara mycket pengar man inte får igen.
  • Om ni har barn i lagom ålder och har flis över när dom fortfarande gärna hänger med på resor och orkar med lite äventyr.
    Säg 9 till 14 eller så kan man överväga någon eller flera häftiga resor för att umgås och tillverka minnen. Vid 15 har prio ofta blivit annat, Kompisar, tjejer/killar, Mobilen, musik etc än att hänga med er. Omslaget kan ske snabbt.
    Vi sålde Volvon som var onödigt ny, dyr och opålitlig! Ca 160.000 i dagens pengar och åkte på häftig roadtrip till USA: västkust i drygt 30 dagar. I juni/juli pga skollov etc. Tyvärr än mer dyrt där nu men vi åkte också husvagn/husbil ner till Europa, Italien, Frankrike etc månad i sträck i flera år sommartid. Prisvärt.
    Även lång resa till ASIEN kan var kul och prisvärt har vi upptäckt på senare år . Det finns ställen med bra klimat även sommartid ex Bali och Malaysia. Australien/Nya Zeeland var också kul men det är inte ett billigt ställe och lång vinterresa passar bäst dit så inget för. Skolbarn kanske.
2 gillningar

Betala av alla dina löner och bli en fri människa och inte slav till någon bank.
Behåll den gamla bilen eller köp kontant en lagom bil.
Spara resten till köp av ett hus.
Inga fonder eller aktier.

Jag tycker det är väldigt fint av dig att dela med dig till din fru. För mig och dig en självklarhet men absolut inte för alla! :heart_hands:

Hur gammal är du?

Gör det du alltid drömt om att göra innan det är för sent.

1 gillning

Känns ju som att du har en bra plan där. Om du litar på din fru så tycker jag du ska köra alla punkter!

1 gillning

40+.

Alltså, jag drömmer om att ta 600-700k och köpa en onödigt snabb bil. Det finns onödigt snabba kombibilar som ungarna får plats i. Det hade varit najs.
Men… jag har ju testat det där en gång innan ungarna. Det blev bara dyrt. Den snabba bilen blir också skitig och en massa grus på mattorna och så får man inte köra så fort. När man väl kör så är det köer och skit. Så njae, en annan gång.

Nu är prio en framtida flytt. Det är liksom det vettiga. Kul bil? Ja, när vi flyttat. Barnen är äldre. När vi tittar på pengahögen och säger “vad ska vi göra med det här”… DÅ kommer den roliga bilen. Tills dess får jag nöja mig med en nyare som är vettig. Och samla vuxenpoäng. :slight_smile:

3 gillningar

Hyr istället

Nu i somras lämnade jag in min BMW, men onödigt mycket körglädje, för att köpa en Toyota corolla combi. 200k, 3år gammal och 4500mil. Stod mellan den och en skoda octavia som var lite billigare. Båda hade plats för storbarnvagn och matkassar. Men körekonomin, statistik om fel(och 10års/20 000mil garantin)och restvärdet tippade över till toyotans fördel.

Jag resonerade som så att denna bil kan rulla i 5-10år utan problem och ha ett hyfsat värde om jag säljer efter 5år. Då byter jag till en elbil när priset på dessa kommer ner. Alternativt behåller den i 10år som andrabil och köper en lätt beggad elbil om 5-6år.

Vad man väljer är ju beroende på hur man lever med sin familj :slight_smile:

1 gillning