Ny Bostad Ny Bil Bra eller dålig ekonomi?

God dag! Jag 22 och min sambo 20 år söker er inblick i vad ni tycker angående vår ekonomi och vårt nya bostadsköp. Vi har inkomster på 23100 samt 24000 innan skatt och sedan har jag en Tesla model 3 LR dec2021 som är helt betald från 665k kr den är billig i drift och kommer att numera kunna laddas gratis när jag flyttar till vår nya bostad i Stockholm så de enda löpande kostnad ska vara 680kr per månad försäkring(mamma står på den med rätt att jag kör bilen därav låga priset)

Sedan kommer vi till vårt bostadsköp, vi köpte 36kvm (40 kvm med balkongen) till ett pris på 2,1 miljoner med 210 k i kontantinsats och så kommer vi att få ett kontantinsats lån på 100k för 7.7% i ränta samt bolån på ca 1,8 milj med 5% ränta och bostaden har en avgift på 2400kr med allt ingående förutom hushållselen detta kommer att resultera i drygt 12k kr i utgifter för boende utan kontantinsats lånet inräknat, detta då för en bostadsrätt i Stockholm Hägersten området. Vi blir även berättigade till grönt bolån då byggnaden har energiklass A.

Sedan kommer det jag är mest fundersam över och behöver er hjälp med. Ska man behålla bilen i samband med flytt i april eller ska man kanske tänka på sälja? Lånar då gratis ca 300 k av min mamma för att inte behöva stressa med billånet då jag betalt av mer än vad värdet på bilen är. Tror att värdet är ca 500 k kr om jag skulle sälja den idag. Så då kommer den stora frågan ska man behålla min Pärla som är otroligt billig i drift men riskerar att kanske tappa en del värde med åren. Eller ska man ta och sälja nu och glädjas över ett värdetapp på endast 100 k på ett och ett halvt år.

Det ska tilläggas att jag flyttar 4 min gångavstånd från jobbet så bilen skulle endast användas för glädje åk, hälsa på, handlingar kanske upp till fjällen osv så den är inte längre nödvändig på samma sätt men samtidigt har jag kört bil varje dag sedan jag var 15 i princip så vet inte hur jag hade hanterat att återvända till skolans tider och det kommunala väntandet på tåg och bussar:))

Mina tankar går lite mot att sälja bilen betala av morsan och få 200 k att lägga mot ett sparande och inredning osv till lgh kanske extra amortera lite på kontantinsatlånet. Hade inte morsan fått 150 k att betala tillbaka på skatten pga extrajobb hade jag valt att behålla bilen men nu känner jag mig maktlös som låst in en del av hennes och mitt kapital på lyxköp senaste. Hon menar att detta går att lösa så jag kan göra precis som jag vill men vad tycker ni och hur hade ni gjort i mina skor? Min sambo och jag tacksam för alla svar och frågor !

Sälj bilen.

4 gillningar

Du tycker det ser så pass illa ut att jag borde sälja den direkt då?

För mig finns det ingen anledning att behålla en bil som man knappt behöver använda som värderas till 500k som bara står o kostar pengar.

Utan att ta hänsyn till allt annat runtomkring, men ser väldigt positivt ut att sälja den.

5 gillningar

Jo okej ja förstår hur du tänker men samtidigt om ekonomin tillåter skulle de inte vara bra att ha ett fordon? tänker på friheten mest då med att ha bil, att resa till fjällen utan bil kostar också, samt att jag och tjejen brukar ta ut bilen i världen och sova i den på camp mode :)) man skulle ju helt frånsäga sig möjlighet till ett vandrade billigt hotell lite grann. Rädd att bilen kanske håller värde någorlunda och att jag säljer nu gör att jag säljer billigt för en såpass ny bil.

Ja menar om inflation biter sig fast så vill man väll hellre äga en bil som ger så mycket istället för en halv miljon inflaterade kronor som kanske inte köper så mycket man hade velat? Tycker inte det känns tryggt att bara ha pengar i en ända valuta och förlita mig på det. Det känns bättre att äga fysika saker. Hur tänker du där?

Hur tänker du nu?
Det är ju inte dina egna pengar.
300k i lån från din mor och 100k till banken på 7% ränta.
Du lever lyxliv med lånade pengar.

Du får räkna på det. Din mor förlorar massor av pengar då hon inte kan investera och du betalar 7% på ett lån. Vad blir den totala kostnaden för bilen om du räknar in detta på bilen?

Vad sparar du i hotellnätter och hyrbil jämfört med om du inte haft Teslan?

2 gillningar

Sälj bilen. Fixa medlemskap i bilpool. Betala av kontantlånet. Betala tillbaka till din mamma. Leva på lånade pengar i vardagen är aldrig en bra grej. Mina tankar :slight_smile: .

7 gillningar

Jag ammorterar 5 k i månaden på bilen till mamma då hon utryckt att hon inte ens vill ha pengar tillbaka jag kommer såklart betala tillbaka allt ändå. Det är superviktigt för mig. när vi är borta kanske 8 tilfällen per år och sover i bilen skulle jag säga att vi sparar ca 1200 per natt i hotell ca 10 nätter per år för vår del sedan hyrbil skulle jag kunna tänka mig blir en väldigt dyr historia om man t.ex gillar att åka runtom hela sverige/Norge/Danmark så tror jag att ägande blir billigare. Betoning på tror

Jag har bara lite svårt att se hur det blir problematiskt att leva på lånade pengar då man faktiskt ändå får ut en ganska bra livskvalitet enligt mig, jag kommer nu spara 2 timmar restid varje dag pga lånet samt 4 min endast till jobb och billigare/lättare att åka till jobbet.

Sedan har bilen en underlättande och fin faktor där jag kan ta mina syskonbarn på resor och utflykter för en billig peng och ha underbara dagar. Bilen ska inte behöva mer service än däck och bromsar i princip så den kostnaden är låg.

100 k i lån ser jag inte som ett problem då jag och sambon planerat att ammorterar av detta innan slutet 2024 och då har vi ännu mer kapital sparat i bostad samt i bil till när vi faktiskt behöver ta ut det.

Vi är väldigt kostnadsmedvetna och köper väldigt få saker nuförtiden. Vi lägger fokus på sånt som vi tycker skulle kännas bäst att njuta av i livet ifall man skulle dö imorgon och inte ångra något då tycker vi att man ska leva varje minut till sin bästa förmåga. Är vi galna eller verkar det någorlunda förståndigt?

Så krasst uttryckt är ni är två väldigt unga låginkomsttagare som besitter en Tesla värd en halv miljon, och inte vill sälja denna eftersom ni vill använda den som ett trångt hotellrum 10 ggr per år, samtidigt som ni har stora lånekostnader med 5% resp 7.7%.

Man gör som man vill (jag drack nog upp det mesta av mina pengar i din ålder, än sämre så jag kastar ingen sten) men jag tror ingen här kommer ge stöd i att du gör ett rationellt valt. Det går att ha trevlig och billig fritid och semester utan att låsa en halv miljon i en Tesla.

11 gillningar

Men samtidigt har vi ju möjligheten att sälja ifall vi känner ett behov av pengar. Men på sista tiden med månad i Thailand, nyköpt lägenhet och omtyckta lågavlönade jobb samt en skön känsla av att bli av med sitt sparande i dessa oroliga tider känns det ganska okej med ekonomin ändå vi kommer dessutom få ut 2 procent mer på skatten iomed ny kommun samt en lönehöjning nästa månad och vi dricker och har oss så det räcker och lite till kan vi tycka ibland :wink:

tycker ni att en miljon var i lån på cirka 6 procent är för mycket då ändå eller kan de vara okej om ens ekonomi räcker till sina behov?

Ni lever med låga inkomster, svindyr och lyxig bil samt högt belånade.

Det är ett val man kan göra. Jag skulle under inga omständigheter göra det. Sälj bilen, alternativkostnaden på pengarna du sänkt i bilen är enorma 7,7% utan risk på privatlånet.

Från mitt perspektiv beskriver du ett lyxliv för lånade pengar.

1 gillning

Som sagt, var och en avgör vad som ger mest kvalité i livet för stunden och hur mycket framtiden ska få vägas in, men i nuläget lever ni som om ni vore medelålders medelinkomsttagare med färdigbyggd ekonomi.

Vad jag förstått så har ni inget sparat kapital i större mening, vilket betyder att allt ni gör defacto är gjort med hjälp av lån. Även om ni kanske inte tog ett lån explicit för Thailandsresan utan att ni tömde ett kortsiktigt semesterkonto, så var den på lånade pengar. Det kanske funkar just nu, dvs att ni får ihop er ekonomi, men beteendet är inte sunt i längden.

Det känns som du inte är så intresserad av att få svar på dina frågor så gör som du vill.
Enligt mitt sätt att se det så har du fått lysande svar här ovan.

5 gillningar

Kort svar: JA!

Jag tycker att du blandar och ger här i vad du skriver och den grad av affekt du har till bilen ifråga. Det är som att du vill få oss att rättfärdiga det val du och din sambo har gjort vad gäller er ekonomi. Som du förstår av de svaren som trillat in, kommer det inte ske här. Detta då ni lever på lånade pengar och det kan lika gärna vara entrébiljetten till Lyxfällan som ett bra liv.

Jag kan inte se att ni är kostnadsmedvetna, då ni lever erat liv på andras pengar kompletterat med lånade pengar. Ni lever över era tillgångar.

För att komma tillbaka till bilen. Du skriver i ditt första inlägg om du skall sälja bilen när ni flyttar till er nya lägenhet. Det skriver jag absolut att ni borde. På det svarar du att den underlättar livet här och nu. Det må så vara, men du frågade om du skulle sälja bilen i samband med flytten. Där är svaret ett rungande ja.

Du och ni tycker om det liv ni byggt upp och vill behålla det så långt det går. Rent känslomässigt vilket gör att ni inte ser det ekonomiska i det valet. Har du kollat upp vad det finns för möjligheter till bilpool i er närhet? Har ni funderat att åka buss, tåg eller flyg när ni skall ut och resa längre sträckor? Vad kostar bilen att äga per dag inklusive allt (även kostnadsminskning)? Har du jämfört det priset med alternativkostnaderna?

Nej. Det är inte förståeligt från ett ekonomiskt perspektiv. Däremot har jag full förståelse till er emotionella koppling till bilen och er vardagsekonomi.

4 gillningar

Vem äger bilen och vem försäkrar den?

Vi är väldigt medvetna om hur saker och ting ser ut och anledningen till mitt sätt att skriva är att jag vill få fram en diskussion och lära mig hur andra tänker och ser på saker och ting för att få mer perspektiv på mitt tänk, vi tror att vi kommer att kunna göra en bra bostadsaffär därav köpte vi det och vi har fortfarande möjlighet att återvända till gratis boende och mat kostnader så hemskt som det låter.

Men vi vill vara extra snabba på att bygga kapital och väljer att vara väldigt riskfyllda, på det kan jag tillägga att jag planerar att endast investera i dagliga rörelser på omx med certifikat på Avanza som t.ex bull bear x20 och bostadköpet är också en investering som vi tror kommer att tjäna mer pengar än vad räntan är. Såklart är detta riskfyllt men det är i paritet med våran risk reward i dagens läge.

Ser ni det jag ser lite grann eller tycker ni att jag fortfarande är ute och cyklar

Kan tillägga att ja gillar att arbeta extra helger även och har tidigare 2 åren haft årsinkomst på över 380 000 kr och detsamma gäller min sambo då vi har helgjobb på samma ställe så vi kan åka gemensamt samt äta gemensamt osv.
Tycker ni att vi är galna? :slight_smile:

Thailand resan betalades med lön från semester utan lån.

Om ni vil vara extra snabba på att bygga kapital är inte vägen att köpa tesla på lånade pengar värt närmare tycker jag…

3 gillningar