Jag har en liten fundering som jag tänkt på ett tag. Hur kan man tänka kring större inköp?
I detta fall är den en bil jag velat ha ett bra tag, för friheten den ger och kunna hälsa på vänner och familj lite oftare och enklare.
Men då jag bor i en storstad, men parkeringskostnader och trängselskatt håller det mig tillbaka.
Idag har jag sparkvot på ungefär 40% av min nettolön, med en bil kommer den bli ungefär 30%. När man börjar räkna på alternivavkastningen blir kalkylen ännu värre.
Hur tänker ni kring lite större inköp? Som inte är helt nödvändiga?
Jag tänker att livskvalitet idag är viktigt och att man kan vara död när man hade tänkt sig börja leva på sitt kapital, eller så blir man så sparskadad att man aldrig börjar unna sig något ens när man har alla förutsättningar.
Man ska förstås inte slösa bort sina pengar på skit om man samtidigt har som mål att bygga en rejäl buffert, men ser inte poängen med att avstå för mycket livskvalitet idag för en osäker morgondag.
Kan alltid sälja bilen igen om du känner att det var en dålig prioritering.
Nånstans måste man ju räkna på om det är värt kostnaden. Jag vill ha/behöver en bil. Jag köper dock inte en ny bil för en halv miljon. Sätt upp en kalkyl och beräkna månadskostnaden så får du besluta om det är värt kostnaden. En bil kan ju kosta typ mellan 2 tkr och 20 tkr per månad. Det är ju bara att välja
Om du inte dör tidigt och om du istället är frisk och full av energi vid 70?
Nä, jag tror att det är dax att växa upp och inse att man kan ha kostsamma behov (frivilliga eller ofrivilliga) även när man blr äldre. Och vara mindre egoistisk nu och tänka lite mer på sitt framtida jag.
Och inse att om du inte har råd att spara till ditt framtida jag har du heller inte råd att “unna” dig idag. Lär dig att leva på mindre.
Ja, det behöver ju inte vara mer komplicerat än så. Skit i decimalerna och gör ett överslag i huvudet.
Jag har velat fram och tillbaka i dessa frågor, men jag landar i att spara 10% av bruttolönen, resten spenderas på kort eller långt sikt.
Denna insikt fick jag efter att jag gjort ett “onödigt” inköp av en båt som under 3 års ägande gett mig mer glädje än pengar på banken någonsin kan göra. I vissa stunder får jag ångest över hur mycket pengar jag lagt på båten och kringliggande kostnader men den går snabbt över när jag funderar på livet utan den. 10% av lönen räcker gott till att känna trygghet i äldre dar, utan att offra livskvalitet nu när jag lever och mår bra. Det finns inga garantier.
Att fundera på att vara utan bil för att kunna spara 40% av lönen är i mina ögon galenskap. Det är många här som verkligen inte har glädje av pengar, och då funderar jag på varför man ens ska ha dem.
I din situation (storstad, p-kostnader, trängselskatt) hade jag kollat om poolbil eller hyrbil med kort varsel på kort avstånd frå nhemmet är ett alternativ som kan ge lägre kostnad med nästan samma nytta.
Vill du ha en bil eller 5 000/10 000/15 000 i månaden?
Om bilen i fråga är värd att offra pengarna - så kör!
Jag själv gjorde mig av med bil av precis de skäl du nu nämner, efter att haft den “i onödan” i ca 2 år. När jag räknade på det kostade den mig (bilen i sig, värdeminskning, bensin utöver vad kollektivtrafiken skulle kostat, service, däckbyten, parkering, reparationer, försäkring, etc, etc) med lätthet 7-8 000 i månaden. GALENSKAP tänkte jag när jag väl kom fram till det. Gav den mig ett värde motsvarande 8 000 i månaden? Icke!
Ett väldigt klokt inlägg, träffade rätt på mig. På något sätt så har sparandet nästan gått till överdrift, till den milda grad att jag får ångest så fort pengar ska spenderas.
Hoppas såklart att detta bara är temporärt, då vi sparar väldigt hårt för att ha råd med första bostaden. Därefter är min tanke & vilja att följa denna principen, lägga mer pengar på upplevelser & andra ting som ger mervärde i vardagen.
Ett väldigt bra inlägg, tummen upp från mig! Tack!
En bil är både frihet och ett ekonomiskt ”fängelse”! Bland det dyraste många personer har efter boendekostnaderna.
Hur ofta vill du använda den och hur enkelt/billigt är det använda andra alternativ? Taxi, hyrbil, cykel, buss osv.
Är det sällan bilen behövs, enkelt&smidigt med andra alternativ är nog egen bil en dålig ide.
Behövs den ofta/oplanerat, svårt med andra lösningar kanske den verkligen blir en tillgång i ditt liv som berikas på en mängd olika sätt!
Är nog själv ganska dålig på tänka igenom stora beslut/inköp MEN är samtidigt bra på leta begagnat/köpa saker till ”rätt pris”. Så i slutändan brukar det ändå bli bra.
Korttidsleasa är så mycket bättre än att äga när man bor i storstad och inte behöver bilen dagligen. Typ Kinto eller Volvo M. Kolla om det finns i närheten av där du bor.
Så skönt att slippa tänka på bil när man inte använder den. Bara att plocka upp när man behöver. Inte behöva tvätta eller byta däck. Oftast fulltankad. Rekommenderas verkligen!
Detta är viktigt att komma ihåg. Att inte lägga alltför mycket fokus på framtiden utan även leva här och nu. Att faktiskt unna sig det man verkligen önskar och vill ha. Att hitta en bra balans där tänker jag. Om framtiden vet vi inte så mycket förutom att vi alla en dag ska dö.
Dagligen i mitt arbete på en avdelning med stora dyra kameror, cancerutredningar och tråkiga prognoser så påminns jag om detta.
Jepp många av oss lever ganska avskärmade från döden och därav kanske “glömmer” bort att morgondagen ej är lovad.
Första gången jag fick inse detta själv var när jag i väldigt ung ålder fick gå igenom en jäkla massa procedurer etc vid olika sjukhus för att kolla vad felet var med min kropp.
Är idag hyffsat frisk (lite skavanker men går att leva med) där o då vid sjukhuset och även fick se folk i min egna ålder 20-30 med cancer etc så insåg jag att jag ej kan sitta och räkna kallt med att pensionen inträffar.
Men samtidigt vill jag ej leva dag för dag jag trivs bäst när jag ändå får så frön för framtiden men ändå se till att unna mig på vägen.
Men det är helt klart olika livsfilosofi. Inte så roligt att vara 70 och bara ha sparat och haft tråkigt hela livet heller, oavsett hur pigg man är.
Nä, jag förordar en bra mix av att leva nu, och samtidigt sätta undan för bra ålderdom också, men att vara miljonär som 70-åring ser jag inget syfte med.
Tycker absolut du ska skaffa en bil om det kommer att berika ditt liv, nen gör en ordentlig kalkyl på kostnader (billig bil - > ev dyrare reperationer, men mindre värdeförlust, osv
Finns kanske alternativ som nämnts som är bättre än att äga, som nämnts i tråden.
Börja inte räkna på ev avkastning på de pengar som går till bilen, då kan man ju aldrig köpa något om man ska värdera det efter hur den summan ev förräntar sig på 20-30 år.