"Har jag råd" med detta bilköp rent konkret?

Ok, ska försöka förklara min rubriksättning.

Jag förstår att en ekonomisk situation är väldigt olika och varierande beroende på boende, lån, utgifter, lön osv… tänkte bara om lite input här på forumet eventuellt kunde underlätta.

Är lite smått sugen på att uppgradera mig i bil-svängen. Bilen i fråga kostar runt 300k.

Fast inkomst ca 21k efter skatt + övertid när så sker.
Boendekostnader 7k-9k / månad inkl mat. Ett par tusen går att spara varje månad åtminstone…

Har i dagsläget i rena sparpengar ca 400k.
Sedan ytterligare 150k på ISK.

Man brukar ju säga att 3 månadslöner bör man ha som minst i buffert för oförutsedda utgifter, så där ligger jag ju bra till…

Allt som allt skulle inbyte nuvarande bil ge en restskuld på ca 119k.
Tanken är att betala av allt direkt och inte ta ett lån och ta återstående belopp direkt från sparpengarna.

Då skulle sparpengar+ISK gå från ca 550k till 431k efter bilköpet.

Jag vet att i grunden är det upp till mig själv att bedöma om jag anser att det är värt det. En bil tjänar man ju sällan några pengar på. Behöver jag den verkligen? Nej, men samtidigt finns känslan att man måste unna sig något ibland, man lever bara en gång osv… Bra bil och vore riktigt kul att äga.

För att göra frågeställningen lite enklare, undrar jag: hur hade DU gjort om du varit i denna situation med dessa ekonomiska förutsättningar? Hade du unnat dig bilen och ansett det vara värt det om du verkligen kände dig sugen på den?

Mvh

Varför vill du byta bil? Hur är skicket på den gamla?

Oavsett hur du finansierar bilen är en bra fråga att ställa sig om du har råd/vill betala för underhållet och driftskostnader.

Personligen hade jag köpt den med sparade pengar. Räntor på billån är inte roliga just nu vilket skulle försämra din i nuläget ganska svaga balansräkning (driftkostnaderna tillkommer fortfarande!) så du skulle ha svårt att med säkerhet få samma avkastning på ditt eget kapital som räntekostnaden är.

Känslan av att äga sina fordon är också mycket bättre rent psykologiskt. Jag har provat båda delar. Även när man kunde få ett blancolån på 2% för några år sen och blrsen tuffade på med mångdubbla avkastningen kändes det ändå bättre när jag senare löste lånen.

2 gillningar

Bil är nästan alltid en förlust affär utom speciella bilar… Låne räntan är högre än spar räntan så bättre å köpa bilen av sparade pengar…

1 gillning

Skicket på den gamla är helt OK.

16000 mil, nyligen bytt kamrem… Volvo V70 2014.

Vill mest byta då jag hellre vill ha en automat än manuell låda, vet att de drar lite mer soppa.

Siktet är inställt på en V60 runt 2021 års modell med 4000-5000 mil på mätaren max.
Årsskatten är i princip samma, strax över 1000kr. Sen är den kanske lite dyrare att försäkra dock…

Självklart innebär alla bilar driftkostnader och ev. reparationskostnader. Ville bara få lite input hur ni gjort, hade ni slagit till och sett det som ett rent personligt unnande?
Investering är ju knappast att tänka på då bilar sällan ger vinst i slutändan…

Köper jag den är det definitivt att betala allt direkt, utan lån. Med 4000-5000 mil på mätaren lär den bli i min ägo i många år, kör max 1000-1500 mil per år…

På frågan hur jag hade tänkt: Med en lön på 21k i månaden så betyder det att jag måste jobba heltid i 1.2 år får att ens få ihop pengarna, givet att jag kan lägga varje krona på bilen. Nu får du ju inte över 21k i månaden, så om vi räknar på att du får över 5k så betyder det att du går till jobbet i 5 år för att betala den där bilen. Detta är alltså hur jag tänker, inte hur andra bör tänka. Ser bil som något extremt ovärt och inget jag vill slösa min tid på att tjäna pengar till. Min senaste bil kostade lite under en månadslön när jag köpte den för 5 år sedan.

9 gillningar

Rent konkret - ja, du verkar ha råd med bilen om jag förstår dina siffror rätt.
400kkr i sparpengar
150kkr i ISK

Bilen du kikar på kostar 300kkr & du har 400+150kkr = därmed funkar det, du behöver ju inte ens ta lån.

På din fråga om jag själv hade köpt bilen, ALDRIG! Men behöver inte gå in närmare på det, vi är alla olika & du tar dina egna beslut.

Lycka till!

Mvh,

7 gillningar

Stora frågan är väl hur dyr din nuvarande bil kommer vara i extra underhåll de närmsta 5åren(utöver service och löpande kost). Kommer du behöva lägga 25k om året på reparationer eller rullar den utan fel?

För mig är driftsäkerheten viktig när bilen är äldre än 3-4år. Jag vill kunna undvika fördyrande reparationer så långt det går.

2 gillningar

Jag har “köpt” flera nya bilar. “Glädjen” av ny bil går över efter 2-3 veckor. Det blir väldigt dyra veckor. Jag hade alltså inte med dina förutsättningar köpt bil. Jag hade hellre t ex rest jorden runt i ett halvår, vilket väl är ungefär vad pengarna räcker till om man är ensamstående. Är du tillsammans med någon kanske hälften så länge. Men svårt att prioritera åt dig :slight_smile:

Prylar är alltid övergående “glädje”, satsa på upplevelser istället är mitt råd.

1 gillning

Du har råd om du vill prioritera detta, men som andra skriver är bil en världslig sak och du kan ha roligare för pengarna, eller spara dem som denna sajt lite handlar om.
I vart fall är bil konsumtion och sånt betalar man kontant för. Punkt.
Själv har jag tjänstebil och tvingas byta alldeles för ofta. Om staten jävlas ett par snäpp till med förmånsvärdet, så ryker elbilen och jag siktar på en bensinslukare, typ xc90 v8, importerad från Tyskland för att maximera Sveriges koldioxidutsläpp.

2 gillningar

Nej. Den nya bilen kommer inte vara rolig så länge

Jag hade inte köpt en ny bil för att bara få automat. Men det är jag det…

Jag hade inte gjort det med tanke på lönen, men jag värderar bil ganska lågt.

Vet inte var gränsen lönemässigt skulle gå för mig för att köpa bil för 300k. Kanske runt 45 netto.

Är de bara växel lådan så går de att byta ju… :sunglasses:

V70 är ju bästa bilen. Kamrem bytt, går 17.000 mil till. Syrrans S80 vek in på 46.000 mil!

2 gillningar

Haha undrar vad det hade kostat

Den stora frågan här, som alla verkar missa, är väl varför du tänker köpa ytterligare en Volvo :wink:

Tekniskt sett har du ju uppenbarligen råd att köpa bilen men bilen kommer nog tappa mer i värde än vad du klarar spara undan per månad.

Om du ändå vill motivera köpet så kan du argumentera att säkerheten är mycket bättre på nya bilar med diverse automatiskta system för undvika kollision m.m

Den kan du ha lätt i 10 år till. Min V70 är från 2005 och har gått 36000 mil och den ska jag ha minst några år till om inte frugan får någon tokig ide om att byta. Har haft den i 12 år nu.
Rent konkret har du pengar till att köpa den nyare bilen men ekonomiskt är det en heltokig ide. Själv har jag kapital att köpa 2-3 helt nya Tesla men dom pengarna vill jag hellre ha till att sluta jobba tidigare.

Helt rätt! Det är som att stå och skyffla ner pengar i ett bottenlöst hål.

Om du är trött på bilen… ta en billigare men inte överdriven. För halva priset får du en bra bil som du kan ha under många år framöver.

Jag hade sålt v70 för att jag vill minimera risken att stå med en bil värd 120-150 tkr där ett större haveri kanske kostar mer än 50 tkr att åtgärda själv (då försäkringen inte längre täcker det).

Nån initierad på bilmodellen och den aktuella motorn kan säkert bedöma denna sannolikhet bättre än mig, men för min del räcker det med vetskapen att jag står själv med alla eventuella fel (och vill inte ta den risken).

Det verkar finnas gott om nyare v60 till salu. Vad har du för önskemål på den? :slight_smile: