Bilköp

Hej alla ekonominördar! Jag hoppas på att ni kan hjälpa mig att bli lite klokare.

Jag vill köpa en bil, det är ingen investering, inget jag behöver, jag vet, det är endast rent nöja för min del, men jag vill veta vilket sätt som rent ekonomiskt är bäst när det kommer till bilköp.

Bilen i fråga kostar ca 500000kr, min månadslön är 25000kr netto (utan att jobba övertid). Jag äger en bostadsrätt som i nuläget är värd ca 500000kr med en hyra på 3500kr/månad. Jag månadsparar 4000kr (16%) hos lysa och 1500kr på ett bankkonto. Jag har en buffert på 2 månadslöner (50000kr).Jag vill påstå att jag har hyfsat bra koll på min ekonomi. Om jag räknar på alla mer eller mindre fasta utgifter så hamnar dom på ca 15000kr/månad då har jag 10000kr över till bil och andra nöjen.

Bilen vill jag behålla länge minst 10 år, det finns några kända fel som går på ca 50000 i reparationer, jag planerar att spara ihop den summan so men buffert för enbart bilen.

Så om ni var i mina skor hur hade ni betalt bilen? Cash, 50% cash och resten lån? Låna hela summan? Låna 90% och betala resten cash? Andra förslag?

Eller ska jag bara inse att jag borde köpa en billigare bil och låta detta förbli en dröm?

 

Tack på förhand och jag hoppas att jag inte skrivit allt för knasigt…

Hej!

Min åsikt är att det är idiotiskt att köpa en bil för 500000 även om man har fem miljoner på kontot.

Men man har så klart olika intressen här i livet. Men en bil som tar dig från punkt A till punkt B kan du givetvis få mycket billigare (det har du kanske redan också). En väldigt dyr bil är ren lyxkonsumtion och det ska du givetvis inte låna pengar till. Så du ska spara ihop summan. Sedan ska du inse att det är dumt att bränna pengarna du ägnat mycket möda åt att spara ihop på en bil. ?

1 gillning

Många här inne är helt emot att köpa en ny bil det är som att gå barfota på söndrigt glass. För min del så handlar detta med att leva ett rikt liv inte att ha mest pengar när jag är gamal o grå. Jag och min fru köpte en ny bli gick på 225000 kr och det ger mig säkerhet och väldigt mycket glädje . Den ger mig ett rikt liv vilket allt detta handlar om . Jag investerar mycket nu för det är nergång på marknaden och betalar vad jag ska på bilen blir mer sen när börsen går upp. Du själv kan bara bestämma vad du ska göra men kan bara säga att jag pendlar på motorväg varje dag när jag jobbar så då vill jag ha en pålitlig bil . Har stort intresse för film o musik så pengar går till detta också tar jag bort allt detta och bara sparar o investerar så lever jag ett fattigt liv inte ett rikt liv som nu. Lycka till med vad du beslutar.

Köp bil, det är kul och en njutning. Helst 3 år gammal då har den gått ner 50% i pris och det är fortfarande 80% kvar av bilen. På 5-6’ mil hinner bilen bli knappt inkörd. Casha in 20%, låna resten på bostaden så blir det billigast. Testa bara hos Motormännen så bör det blir en helt ok affär!
Ha så kul med din nya leksak!

1 gillning

Rent ekonomiskt så är det mest effektiva att köpa en japansk bil från 90-talet. Corolla, civic och dylikt. För mig är min Corolla E12 billigare att äga än ett månadskort för kommunaltrafik.

Räknade med att få kommentarer om att en bil är ett dumt köp, men jag ser det så här, bilar är ett intresse jag har, älskar att köra och tvätta dom, att då lägga stora summor pengar på en för mig drömbil känns ganska rimligt för det är något som kommer ge mig glädje.

T.ex, datorspel och datorer är ett annat intresse jag har, jag byggde ihop en dator för 35000kr och jag har fått väldigt många timmars glädje tack vare den. även om en begagnad dator för 5000 hade varit tillräckligt för dom allra flesta så vore inte det tillräckligt för mig.
Å andra sidan så spenderar jag inte pengar på att gå ut och dricka varje helg, jag köper inte nya dyra kläder hela tiden, jag byter inte mobil så fort det kommer ut en ny, jag är sällan ute och reser osv osv.

För vad är egentligen meningen med pengar? Enligt mig så är dom till för att spenderas på saker som förgyller ens liv.

1 gillning

Det är kul med bilar och det går att hitta roliga pris värda bilar för 200-300000 kr istället för 500000 som är lika kul och kanske går att sälja för inte så mycket mindre sen när den ska säljas.

Ja, bilintresset förstår jag (även om jag inte delar det), men en hobby är en hobby och det tycker jag inte man ska låna pengar till. Om man gillar att fixa med bilar så kan man nog hitta en betydligt billigare leksak.

Att spendera sina pengar på saker som förgyller ens liv är inte fel, men då ska det vara pengar som man har, inte pengar som man lånar.

Kolla på Bmw alpina B3 sällsynt som fan och riktigt go bil å köra. Du kan hitta en 4 år gammal för de priset. Dock importeras dom från Tyskland. Har funderat å hämta en själv men måste spara ihop lite mer. Viktigt å tänka på dock är att importbilar kostar mer i försäkring. Sen ska du givetvis bara hämta en som de står accident Free på när du letar. Köpa aldrig krockad bil. I Tyskland är dom extremt hårda med det. Är bilen krockad får de aldrig stå accident Free. Bilarna där är i mycket bättre skick än i Sverige på grund av att dom sällan körs korta sträckor och motor och annat div körs in i rätt temperatur. Dom tar även bättre hand om service där nere på grund av att de är billigare.

Utifrån min erfarenhet av att äga bilar för nöjes skull och att faktiskt pendla dagligne 20mil samtidigt som man har en snäv budget är tummregeln köp inte en bil som är dyrare än halva din årsinkomst. Optimalt är 1/3 av din årsinkomst då det mellan tumme o pekfinger kostar dig 1/3del av din månadsinkomst. +bensin.

En bil är bland det sämsta du kan köpa rent ekonomiskt. Det ökar på dina fasta utgifter varje månad ganska rejält, speciellt om det är en dyr bil.

Jag sålde av min bil för ett år sedan och har åkt kommunalt sedan dess. Bättre för miljön, konditionen och plånboken.

Vill du VERKLIGEN ha bilen (nyhetens behag kommer försvinna rätt snabbt), så är mitt förslag att vänta tills du kan köpa den utan lån. Risken är annars att du hamnar i en situation där du inte ens går plus om du skulle sälja bilen igen utan hamnar i en skuldfälla.

Om det mest handlar om att köpa en NY bil, och det är ju klart det ger en häftig känsla, i alla fall i början, så kanske man kan testa att leasa en bil om det mest handlar om att “känslan att ha en ny bil”. Då får du testa på hur det är med just en ny bil innan du tar det stora steget och lånar en halv miljon!

Jag är en “bilentusiast” som i yngre dagar spenderade ohyggliga summor på bilbyten och framförallt drift/underhåll.

Jag hade tittat mer på driftkostnad än kostpriset… Ta med alla parametrar så som värdeminskning, däckbyten, bundet kapital/ränta, bränsle, försäkring, skatt, service, besiktning, reparationer etc… När du då kommer fram till t.ex 6000kr/mån är det bara att ta ställning… Är det värt det?

Du har ju fått en hel del input så här långt om att inte köpa så jag tänkte komma med argument för att köpa rent ekonomiskt.

Köp av en riktig lyxbil gärna något sportigt fast som är begagnat är bland det bättre bil affärerna du kan göra, flera gånger kan man få tag på en bil som säljs för lika mycket eller mer efter några år när du har använt den. Samt brukar säkerheten vara ganska hög.

Angående cash eller inte får man väga vad du tror dina investeringar genererar, får du mer i procent på dina investeringar än lånet kostar så är det ekonomiskt bäst att låna så mycket du kan på bilen. Mycket rabatt på börsen brukar innebära att man kan få några procent högre avkastning än normalt (normalt bör ju vara 7-8% i indexfonder lr liknande).

Intressant, kan du ge lite exempel på “lyxbilar” som genererat avkastning när de blir äldre och har gått flera mil? Även lite tester för säkerheten på dessa bilar i jämförelse med andra bilar då min egen erfarenhet är ju äldre bil desto sämre säkerhet.

Som jämförelse. Jag köpte en Hyundai I30 som var ett halvår gammal. Använde den som pendlarbil 10 mil varje dag till jobbet. Sålde den efter fem år. Räknar jag in soppa, värdeminskning, försäkring och alla andra utgifter kostade den mig ca 300k på fem år = 60k/år = 5k/månad. Detta var helt utan lånekostnad. Jag köpte den för runt 150k och sålde den för 50k. Så 200k är kostnaden utöver värdeminskning för en bil som är otroligt besinsnål.

Bilen är en BMW M3 från 2010, med rätt utrustning och färg samt tar väl hand om bilen så borde det inte vara allt för stor förlust. Jag vill dock äga bilen så länge som möjligt, minst 10 år, jag tänker att bilens värde inte borde spela så stor roll ju längre man äger den, men jag kanske tänker helt fel.

Yes, det är indexfonder jag investerar i, vi säger att dom snittar på 7% avkastning varje år, då är alltså ett billån på 3% ok för jag tjänar ju 4% (minus inflationen).

Ofta kallat car hackig, enklare att länka till en Youtube film om detta. How to drive an Exotic Car for Free (Top 10 Best Cars) - YouTube

Angående säkerheten var det inte tänkt att det skulle jämföras mot en ny bil, utan snarare andra äldre också begangnade bilar (med äldre menade jag snarare ett flertal år).

Något jag nu kom på att jag glömde skriva i mitt första inlägg är att bilen är redan 10 år gammal och därmed har tappat en hel del värde. Det är en BMW M3 från 2010, en väldigt speciell bil som har potential till att öka i värde i framtiden (ingen självklarhet dock).

Jag har ett stort bilintresse, det här är ren lyx för min del, det är inget jag behöver, det är något jag vill ha.

 

Jag kanske borde fundera på hur jag kan tjäna mer pengar än på hur jag ska ha råd att köpa bilen…

Podden ”the money guy show” har en vettig tumregel gällande bilköp.

20-3-8-regeln

 

för din vanliga vardagsbil gäller:

Du lägger minst 20% i handpenning.

Du betalar av hela bilen på maximalt 3 år.

Du amorterar med maximalt 8% av din inkomst.

 

För en lyxbil gäller samma regler förutom att bilen ska vara fullt betald på maximalt 1 år.

 

Klarar man inte detta så är bilen för dyr enligt dem. Och enda anledningen till att låna en del av pengarna är att du kan använda lånet som en förhandlingsteknik för att få ner priset på bilen. Eftersom bilhandlaren har bättre marginal på lånen än på bilen.

 

Vill du verkligen ha bilen tycker jag definitivt att du ska köpa den.

 

men sluta inte pensionsspara! Det är därför du maximalt bör amortera med 8% av din inkomst. Resten fortsätter du köpa aktier för på lång sikt.