Bilköp

Hmm, mina kommentarer verkar försvinna efter att jag postat dom… Nåja, men jag tackar för all input! Det har gett mig lite mer kött på benen!

Den där 20-3-8-regeln lät intressant, ska räkna lite på det, tack för tipset!

Du har fastnat i en loop i din hjärna. Du söker, läser tester och forum. Du har redan bestämt dig och försöker nu rationalisera köpet och få godkännande av andra. Du kommer kanske inse att det hela var ett misstag men då är du redan ägare. Du inser att du låtit ditt ego styra ditt liv och nu sitter du med svarte Petter. Det blir som en cementklump runt dina fötter som drar dig djupare ner i det kalla mörka vattnet.

Hoppas den är manuell och att däcken är fräscha! Lycka till med bilköpet!!

Bara en fundering. Här är en bil på blocket för betydligt mindre än 500k:

https://www.blocket.se/annons/halland/bmw_m3_coup__3750_mil/89274610

Vet inte om den bil du har sett ut har några speciella egenskaper som den där saknar men det skiljer drygt 100k i pris.

Jag tror du underskattar dina månadsutgiftert att börja med. Har du använt dig utav Tink för att se vad du faktiskt spenderar över ett år då vissa utgifter beror på säsong? Tex sommar semester, extra semestern, skidresan, påsk till föräldrar, renovera huset, stora festen med polarna, oj jag behöver ny dator?

Så du har sannolikt inte 10.000 att lägga undan till din fina bil. Kanske snarare hälften eller mindre?

Jag är inte den som säger köp den inte! Tvärtom! Är det din dröm, ja drömmar är ju till för att leva för. Men då kommer nästa grej. Att nå drömmar med lån, tex att resa jorden runt på ett lån, det är ren katastrof. Det är lite för lätt att ta ett lån och få drömmen idag, för man underskattar lätt hur mycket man faktiskt kommer få kämpa för att betala för drömmen. Ungefär i stil med - äh det fixar jag!

Steg ett skulle jag säga är spara ihop hälften av beloppet, och känner du fortfarande på samma sätt gå då och börja räkna vad det faktiskt kostar att äga den per månad.

Gör en total cost of ownership, och slå ut den per månad. En bil är ofta MYCKET dyrare än de flesta tror, för det finns en drös av små till medelstora utgifter man inte tänker på. En vanlig Volvo kostar en 45-50 kr milen. Min 10 år gamla Prius runt 25-30. Sedan har du alternativ kostnaden, dvs att du väljer bort att få ränta på dina pengar. Så på 500.000 plus en massa utgifter för bilen k övrigt så tackar du samtidigt nej till ränta på säg 700.000 kr i form av fond avkastning. Samtidigt skall du istället för att få ränta, betala ränta - så skillnaden blir ännu större. Så förlust på ränta på runt 50k i intäkt per år samt räntekostnader på ca 20k. Det betyder ca 70k per år i ränteskillnad du tackar nej till om du köper bilen istället för att investera pengarna. Det kan vara något du tycker är ok, men det skall vara ett medvetet val att du säger nej till 70k/år i inkomst.

Känner du fortfarande att det känns Ok efter att du verkligen fått koll på vad kalaset kommer kosta OCH att du faktiskt lagt ned en massa blod, svett och tårar för att få fram 250k. Go for it :slight_smile: Själv hade jag hellre sprungit ett lopp barfota på krossat glas - men jag har andra drömma än du har. Och det är helt ok :slight_smile:

Lev din dröm nu,sedan är det för sent livet är inte enbart till för att kolla bankboken.
Snåla människor skapar inga jobb.
Efterfrågan på produkter ger dig inkomst.

Hej,

Nu när det har kommit en del svar på själva ekonomiska delen tänkte jag ge lite feedback på just valet av bil, eftersom jag jobbar med vintagebilar.

Just BMW M3 är en väldigt speciell bil. Det är en av de modeller som i äldre varianter ökat mest i pris tillsammans med Porsche 911. Dock är din ganska ny 2010 så den kommer minska mycket innan den stannar för att EVENTUELLT öka igen (Tänk din en värdekurva som ett bakvänt J, en U-kurva är för optimistiskt…). Glöm dock inte att en M3 kostar mer att hålla i bra skick än en vanlig bil och försäkring är mycket högre. Och vill du behålla värdet på en M3 ska du inte fuska på service.

Som jämförelse kan du tittat på BMW M5 som i V10 versionen från 2005 stannat runt 250k. Men man ska veta att det kostar 50k att byta kopplingen.

Så gissningsvis kommer du tappa 250-300k i värde innan den når platån och kanske ökar igen.

Om detta är vad får dig njuta av livet, kör! ?

Jag köpte en 1963 års triumph spitfire, hade 1/10 av din budget men istället för banken utan ränta köpte jag något kul. Den ger troligen mer uppmärksamhet än en M3a.

Som bilentusiast sneglar man på dyra lyxbilar men en COOL bil som ingen riktigt vet något om går man fram och snackar man får “kompisar” vid bensinpumpen etc.

Vill mna bara ha något snabbt köpte jag 2010 en 10 år gammal Jaguar XJR, kostade 74000 idag kostar den 74000. 0-70-0 jämte en Ferrari 355a och jag hade 2 passagerare i bilen, helt jämt gick det. Den är så billig att skrotar jag den runt en stolpe så shit hapends, man vågar använda kompressor V8 alla hästkrafter. Hela bilen kostar som kopplingen till M3.

Det som gör bilägande billigt är modeller med forum där man får tips, samt billiga entusiastsidor som tillhandahåller delar till även äldre bilar där det finns en marknad. Porsche jaguar Volvo, BMW… Då kan man som entusiast äga coola bilar utan kostnad.

Har även en Pinifarina Peugeot 605, ascool 90-talsbil. Dock bara jag som gillar den, alla andras är skrotade finns inte ett lampglas att få tag på, den är helt omöjlig att äga. Kostade dock bara 19 000 med all of everything i utrustning. Men skroten väntar då delar saknas.

Valet M3 är ju en dröm, men fråga vad du vill ha av bilen, en 850 CSI manuell låda från mitten 90-tal får du billigare, den har stigit med 200 000 kr i värde anses vara en av världens bästa BMWs och lär stiga ännu mer än kostnaden om du inte behöver en bil och kör sparsamt med den.

En bil man inte behöver kan vara som ett konstverk, rätt modell rätt historik och bilen blir dyrare och dyrare för varje år.

Idag kostar typ alla porsche 911 500 000 kr, för ett par år sedan kostade de från 170-800 000

Till sist hamnar man ju i frågan vad man vill göra med sina pengar och sitt liv. Men visst kommer en dyr bil att sluka en stor del av dina pengar, och därigenom en stor del av ditt liv eftersom du måste jobba ihop pengarna. Men bara du kan ju svara på om det är värt det. Jag tycker nog att det låter rätt galet att köpa hobbybil för 500k när du tjänar 25k netto. MEN, det är min personliga åsikt, inte rätt eller fel.

Rent ekonomiskt så är det nog bäst att låna en stor del av pengarna om du kan få bra ränta, t.ex. genom att låna på bostaden, och istället investera pengarna du skulle köpt bil för. Men ser att din lägenhet inte är värd så mycket i förhållande till bilen, om det inte blivit en nolla fel någonstans. Men kanske det skulle gå att låna halva lägenhetens värde och använda till bilköp? Måste du ta ett lån med högre ränta uppemot 3-4% är det nog inte lika säkert att det är en bra idé längre. Då skulle jag nog försöka betala så mycket som möjligt kontant.

Sedan fick du 3k permånad tillbaka på skatten för resa till/från jobb? Så 2k per månad för att pendla 10mil om dagen med bil. Billigt tycker jag. Jag pendlade 14mil per dag en längre tid i en gammal Toyota jag köpte för 17k. Bytte 2 glödlampor under tiden jag ägde den. Billigare än ett månadskort på Skånetrafiken i total kostnad när jag gjorde av med bilen.