Söker lite råd från er här på forumet.
Jag söker en ny bil då jag använder den mycket och söker något nyare, bekvämare och som jag slipper skruva själv på då tiden inte finns.
Är 24 år och har netto inkomst på ca 30 000kr.
Har ett otroligt billigt boende på enbart 3000kr delat på två då vi hyr av bekant. Utöver detta har jag ca 6000kr i andra kostnader så ca 9000kr i månaden.
Resterande idag går mot spar och konsumtion.
Jag försöker räkna hem en BMW 330e åt mig själv, åker idag V50 D2.
Kostar ca 2000kr i bränslekostnader, lite reparationer dyker upp nu och då och räknar vi in service osv snittar vi ca 3000kr.
BMWn är en ny demo bil som jag dessutom lyckades pruta på. Kostnaden för bilen inkl allt hamnar på ca 7000kr, billån 20% K-insats, 50% restvärde.
7000kr är inkl drivmedel då jag kommer pendla med enbart el där jag har en kostnad på 500kr i månaden.
Inser ju självklart att kan köpa en smartare bil rent ekonomiskt och att detta är lite lyxkonsumtion, men då jag har ett bilintresse räknar jag in denna kostnaden som hobby också.
Vad säger ni om detta? Har framtidsplaner med att fortsatt spara vilket jag idag har ett skapligt sparande trots eventuella bilköpet. Men vill också köpa hus is framtiden och parallellt äga bilen. Siktar på att äga bilen i ca 7-10 år.
Jag hade aldrig gjort det. Sjukt mycket att lägga nästan 25% av nettolönen på en bil.
Jag hade valt en mellanväg och inte gått från gammal v50 till sprillans ny dyr bil.
Du får gärna visa hur du kommer fram till 7000kr - känns lågt för en max finansierad bil.
Helt klart ska man använda pengarna man får in i sitt liv och inte bara spara undan allt. Men att ta lån för att köpa bil är för mig galet, spara undan först och köp sen.
Kanske inte svaret du ville ha, men där har du mina tankar!
Svårt att inte svara i denna tråden utan att färga svaret för mycket…
Men jag tycker du ska tänka såhär:
Att köpa bil bland det absolut sämsta ekonomiska köpet du kommer göra och lägger du en liten peng på bil så blir smällen begränsad och desto mer pengar du lägger desto värre smäll.
Perspektiv…
BMWn
600tkr-120tkr och du finansierar den på 10år. Räknade fram en genomsnittlig kostnad per månad på 4626kr/mån för ett 480tkr lån på bilen.
Om du istället sätter in 4626kr/mån på en vanlig indexfond med snittavkastning 8% över 10år så har du 737tkr! Och om du började sparandet med att lägga undan dina 120tkr så hade du haft 943’000kr efter 10år - dock ingen BMW!
Och om du ändå mot all förmodan köpte BMWn så får man ju hoppas du är nöjd med bilen även efter 10 år och att den förhoppningsvis gått upp i värde
Emotionellt känns det skönt att köpa sin drömbil, men rationellt så är det frågan ifall pengarna som du lägger ut på annat exempelvis i en indexfond.
Hur mycket är räntan? Är det över 7 procent skulle jag inte jag ta billån, istället skulle jag söka en billigare bil och spara pengar till den hör drömbilen. Jag misstänker också det är en ungdomsfas, som sin tur försvinner med åldern.
Jag har också haft ett billån med hög avbetalning summa varje månad. Jag upplevde att jag hade en finbil, men jag kunde inte investera eller konsumera det jag ville på grund av höga summan som jag skulle betala varje månad.
Så länge inte bilen kostar så mycket att det hindrar ditt övriga liv, dvs resor, underhållning osv så kör på. Hur mycket du har sparat i en indexfond när du slänger in handduken/sminkat en biskop, kommer inte avgöra hur lyckligt liv du levt. Inte för att bilinnehavet kanske är det avgörande heller, men man lever bara en gång så varför chansa har just varit och lagt ett bud på min drömbil, så kanske lite färgad av det
Hmm…
Batteriet i denna 330e är på 12 kWh. om du kör mycket på batteri kommer du nöta rejält mycket mer på det än om det vore en ren elbil . Hårdare belastning på cellerna och många cykler.
Vissa biltillverkare LEXUS och Toyota har lyckats få batterierna långlivade och inte helt orimligt dyra när dom behöver bytas. Andra tillverkare verkar inte bry sig så mycket. Ingen koll på hur BMW batteriet kommer klara sig men inte vettigt pris på det.
Kollar man i USA kostar ett nytt 12kWh batteri häraden 80.000 Sek nytt till BMW:n om det gamla degraderats väl mycket. I Sverige brukar priserna var än högre. Inget kul alls om det behövs med tiden och drar ner andrahandsvärdet.
Jag har dåliga erfarenheter av Tyska VAG bilar med åren. Efter ca 10 år och redan innan 10.000 mil började det ena efter det andra djävlas.
Bromsproblem( skivor ,ok, sköldar) . Hjullager , givar/sensorproblem, Avgasbälgar som spricker , kabelstammar som böjs sönder och måste bytas. Svensk vinterfukt som letar sig in i kontakter, Plastprylar som börja spricka och läcka under huven, Vattenpumpar i plast som börjar spricka sönder pga Svensk vinters temperturcykler.
Jag har inga bra tips till dig. Själv är jag totalt ointresserad av sportighet i kurvorna du kanske gillar . BMW är inte min grej öht…
En äldre, billig, pigg, tystgående, rymlig och bekväm sedan uppskattar jag.
Breda låg profildäck => Dyrt, obekvämt och , bullrigt.
Om din lön var dubbelt så hög så skulle jag ändå rekommendera en hälften så dyr bil
Dyra bilar minskar snabbt mycket i värde.
Åker du långa sträckor ofta så är nog Volvo bra pga sköna säten så du inte förstör ryggen. En inte så gammal Volvo är redan det rätt så dyr.
Du är ung, verkar ha en ok inkomst och jag gör ett antagande att den är stabil/trygg (inte driven av bonusar, rörliga delar), gott kassaflöde. Klart du ska köpa bilen, du har tid att spara!
Livet är för kort för att alltid vara rationell. Om du dessutom har ett intresse för bilar och det får dig att må bra så tycker jag inte du ska sätta dig i en tråkig octavia eller dylikt.
Jag prutade ner min 330e som jag hämtade ut som förmånsbil i jan 2020 till 490-510k, nånstans där var det om jag inte minns fel.
Batteriet i den generationen tog mig 19-20km på sommaren och runt 10 på vintern. Jäkligt kul bil att köra, men när jag lämnade tillbaka den så köpte jag en toyota corolla kombi privat för 200k.
Jag tjändade/tjänar betydligt mycket mer än du gör och jag skulle aldrig köpa en bil i den prisklassen privat. Det är inte värt det om man har som mål att bo i hus och ha en viss mån av ekonomisk frihet.
Ber om ursäkt om jag kanske är lite hård, men vad exakt är det för bilintresse du har? Kan vara något jag missar, men på vilket sätt får du leva ut ditt bilintresse genom en helt vanlig familjekombi som egentligen inte är någonting annat än dyr? Kan det vara så att bilintresset egentligen ligger i ett intresse av att du vill att det du kör runt i ska se bra ut? Jag menar komfort får du ju i en bil för 1/4-del av priset och då har du bra mycket pengar över för att serva/repa på verkstad de gånger det behövs.
Det är verkligen en jättejättedålig ide, av massa anledningar.
De störtdyker i pris. Kolla på blocket. En begagnad är ett bättre köp.
Just 330e-batterier är kända för att gå sönder, och de är SJUKT dyra att fixa. Allt annat på BMWn är också rätt dyrt att reparera.
Det är inte direkt en kul bil. 4 cylindrar men ändå hög vikt? Nya BMWs har dessutom noll styrkänsla. Om du köper en drömbil, visst, men har du en 330e som drömbil så tycker jag verkligen att du borde drömma lite hårdare…
Et tips kan ju vara att faktiskt spara ihop hela summan kontant istället, se hur lång tid det tar och hur sugen du är på att likvidera hela din fondportfölj efter att du nått upp till hela summan.
För de tre första åren lär summan ligga på 10-12k per månad för den bilen.
Lägg de 7000 i en global indexfond och bygg en förmögenhet som kan ackumulera relativt tidigt i livet. Du är ung. En sådan bil blir svår å toppa sedan ändå, börja inte med en sådan
Förutom boendet ska allt köpas cash. Köp en billig bil cash och lyxa till det ibland med att hyra en cool weekendbil för att sätta en guldkant i livet men ta aldrig, aldrig ett billån eller annat konsumtions lån!