Bilköp 24-åring, tips och råd!

Toyota Aygo/ Peugeot 107/ Citroen c1 , kul billig och kostar ca en månads lön Toyota Motor(good shit). Fronta min i 80 stel i nacken men åkte till jobbet dagen efter. Köp känn på den sälj/ge bort om du inte gillar den. Har blåst om porchar och teslor. Fan va tjuriga dem blir. Ingen sexig bil dock…

Hej!

Ska ge dig min feedback baserat på mina egna erfarenheter. Har haft möjlighet att köra flera bilar i mitt arbete (haft flertalet fina förmånsbilar). Kan säga dig att jag nog ALDRIG hade köpt dessa privat.
Det är en väldigt snabbt övergående känsla, det är roligt & spännande i början när man plockar ut bilen. Men den känslan övergår ganska så fort.

Ett tips är hyr bilen. Gick in på MABI hyrbilar och testa att se vad det kostar. Du kan få en BMW 330e för ca. 15.000kr för en hel månad. Lägg till full försäkring så är du uppe på 20.000kr för en månad. Testa att äga bilen under en månad, jag tror du kommer inse att det nog inte är värt pengarna.

Tror också att du gör dig en björntjänst genom din beräkning. Du nämner 7.000kr/månad. Men det är en sanning med modifikation, då du har ett restvärde på 50%. Är det ett garanterat restvärde?
För om du tänkt behålla bilen efter upplägget så måste du fram med de 50% som restvärdet är. Kanske värt att baka in detta i din månadskostan för att få fram den verkliga kalkylen gällande vad det kommer kosta att få loss bilen.

Lägg hellre 20.000kr som läropeng där du hyr bilen och inser att den kanske inte är värd pengarna, än att ingå avtal att köpa bilen och inse att det kanske inte var rätt beslut.

Lycka till!

Mvh,

7 gillningar