Hej! Behöver råd från kunninga personer angående bil.
Jag äger en Volvo V70 2011 Eco, knappt 14 000 mil, drar ca 4,5/mil. Den kostar i lån 2100 kr/mån (och vi har för tillfället inte pengar så vi kan betala av allt). Den är i jätte fint skick, jag arbetar i bilbranschen så tar hand om den väl. Skatten ligger på 1520 kr/år och försäkring 4700 kr/år, besiktning ca 400 kr/år, och service runt 2500 kr/år (men det är ju olika vid olika miltal).
Har jag möjligtvis missat något mer i fasta kostnader?
Om inte så blir detta 34 320 kr/år = 2860 kr/mån
Sedan tillkommer givetvis andra kostnader som nya däck som jag kommer behöva köpa snart, ca 5000 kr där. Och i våras körde någon smitare in i min bil så jag fick lacka om ena sidan vilket innebär 3000 kr där trots försäkring. Det kommer alltid fler kostnader som man inte väntar sig.
Nu har jag en köpare så om jag säljer till honom går jag i princip plus minus noll mot lånet, ca 5000 kr i vinst men inte mer. Då är alternativet följande:
Jag kan ta en leasingbil genom mitt jobb, då blir det en Volvo V40 eller S60, helt ny, drar samma som V70n alltså 4,5 eller mindre/mil.Allt är inkluderat, däck, service, skatt, rubbet. Och den kostar mellan 3200-3600 kr/mån och jag har den två år sedan kan jag välja ny leasingbil eller köpa egen.
Vad tycker ni jag ska göra?
Vi kommer vilja ha ny bil ändå om några år så vi kommer inte köra V70n till den ska skrotas ändå, vad är bäst? Om jag tar leasingbil och slutar på mitt företag inom två år så behöver vi ju köpa en annan bil, är det helt omöjligt att hitta en lika bra deal som den jag har på V70n nu?
Ni som är väldigt ekonomiska och förnuftiga, vad hade ni gjort?
(Säg inte “köp en golf -84” eller “åk buss” för det kommer inte hända, haha).
Vänligen!