Jag har en Volvo V70, årsmodell 2012. Mätarställningen är på 21 380 mil och jag kör ungefär 6-7 mil om dagen 5-6 dagar i veckan. Den är kantstött och så, men rullar på ganska bra. Brukar tanka för runt 2.000:- i månaden. Försäkringen kostar 800:-/månad och serviceavtal kostar 400:-/månad.
Den går på bensin och är manuell.
Egentligen fungerar den bra, det tillkommer ju någon kostnad varje år (bromsar, byte av däck eller liknande). Men den är sååå tradig att köra i Stockholmstrafiken i jämfört med killens som är en elbil med massa härliga funktioner (exempelvis att den kör själv när man står i kö).
Bör jag byta bil eller är det ekonomiskt korkat? Om man skulle byta, vad bör man titta på för något? Min bil är ju inte direkt värd supermycket om man ska byta in och jag har inte så att jag kan betala en bil på stående fot heller.
Jag har inte råd att betala en kontant ja. Men vad jag vet finns det fler alternativ Jag har ekonomiska möjligheter att betala för en dyrare bil varje månad. Men tack för din synpunkt. Kanske precis ändå ett sånt här svar jag behöver…
Jag antar du menar km. Att byta bil är generellt dyrt. Nyhetens behag lägger sig fort dessvärre… Efter nån månad är den där självkö funktionen inte lika spännade längre. Att byta bil på 20t.mil är väl kansle inte så dumt ur ett rent driftsäkerhetsmässigt perspektiv. Speciellt med morderna motorer.
Nu är vi inte samma individer men jag skulle väga in driftskostnader i mitt fordon tungt. Storlek och utrustning kan vara saker som gör din bilekonomi betydligt bättre… roligare o resa för pengarna?
Manuellt är diftsäkrare och biligare o köpa och
Äga i snitt. Reptilhjärnan sköter resten om du inte är en sån där sms-förare då…?
Behöver du lastutrymme lika stort som en V70?
Har du laddningsmöjlighet för elbil hemma (du nämner att din kille har elbil)?
Om inte finns ju möjlighet att köpa en mindre elbil, t ex VW id.3 som finns att köpa/leasa till relativt låg månadskostnad. Med 150-200 mil per månad finns ju kanske 1500 kr per månad i minskad bränslekostnad.
OM du kör mest i stan förstår jag att du tycker manuella bilen är trist.
Jag har en manuell och en automat. Där ligger en stooor skillnad i bekvämlighet i stan.
Och du kan få ner bensinräkningen till hälften mot volvon med en modernare mindre bil och det blir klart lättare att parkera.
Din försäkring är ruskigt dyr för en äldre bil . Yngsta bilen vi har är 15+ år .
Jag har en försäkring hos IF som heter Trafik EXTRA. Kostar ca 165 Kr/ månad per bil. Täcker skador på tredje part , stöld, bärgning, Rättsskydd. Inget mer.
Räcker bra för mina bilar då jag skulle klara av även en totalskada peppar peppar om jag får otur jag sluppit hittils . Ofta är våra bilar värda max 50.000 Sek.
En mycket bensinsnål och pålitlig bil är ex Toyota Yaris . Vill man ha bra långlivade , snåla automaten blir det nog en hybrid som är extra snål i stan. Dom har (tyvärr) bra andrahandsvärde. Man får ge ca 140.000 för en fin 2015 med ca 10.000 mil på mätaren. Den går många år till utan strul.
Har en V70 2014, manuell diesel och gick i bytestankar, men sålänge den tuffar på blir den kvar. Snart 17000 mil, billig skatt, tror jag har den helförsäkrad för ca 400/mån. Det jag saknar är ibland automat samt adaptiv farthållare, men pendlar typ till och från jobb så ingen katastrof. Stolarna är så sköna så jag vill inte förlora dem!
Jag insåg att det är mycket roligare (på sikt förhoppningsvis) att istället lägga in pengarna man inte köper annan bil för i indexfonder. De kan öka i värde, en köpt bil lär så ej göra…
Obligatorisk Volvokommentar: 21000 mil? Då är den ju knappt inkörd!
I övrigt tänker jag: Kan du ladda hemma och tänker fortsätta köra långt, då kan det vara idé, men V70 är en jäkla bra arbetshäst trots allt. Min tuggar på mot 35000 mil.
Första frågorna är nog: Hur beroende av bilen är du och har du råd med en större reparation?Dvs, hur klarar du om motorn lägger av och bilen blir på verkstan en vecka med hyggliga kostnader? Den är trotts allt i åldern då sånt inte är otänkbart.
Jag tänker att du bör göra en ordentlig sammanslagning av hur många mil du kört och alla dina bilkostnader de senaste åren och slå ut det per månad så att du ser vad den faktiskt kostar dig.
Sen jämför du det med vad det skulle kosta dig att tex leasa en mindre bil.
Eller att köpa något som kanske ä 5 år och gått 7-8 tusen mil.
Därefterblir frågan. Är det värt de extra pengarna att ha en roligare bil? Är det värt det för att slippa oroa sig för ett större haveri?
Behåll bilen säger jag. Den verkar bra och rullar sannolikt länge till med lite omsorg.
800 låter dyrt för försäkring. Kör med endast trafikförsäkring tycker jag, bilen är 13 år gammal och inte så mycket värd i kr.
Om du har råd - köp en modern, snål, säker och bekväm automatare. Det kommer ge dig livskvalitet, vilket pengar är till för, tycker jag. Om du inte har råd, vänta tills du har det.
Jag tycker själv bilar är en djungel och oavsett vad man än tittar på så känns det alltid dyrt och som en dålig affär.
Jag kan inte mkt om bilar och om jag skulle skaffat ny nu (kör bilpool och taxi nu) så hade jag tagit ett möte med den där bilsnubben här på forumet (skogstomten tror jag han heter) som jobbar just med det. Sett över vilka vettiga alternativ det finns till mig just nu sett till mitt behov och vad jag tycker det max får kosta och vad som är mest ekonomiskt: köpa eller leasa.
Förstår dig fullt ut! Adaptiv farthållare eller mer avancerade självkörningsfunktioner är guld värt för komforten. Inget jag tröttnar på.
Med det sagt, har du inte pengarna så har du inte. Börja spara.
Du nämner att din kille har en bra bil. Har ni pratat om att byta bilar mellan er ibland? Att ni kör varannan dag med den bra bilen? Då håller ni nere utgifterna.
Jag tyckte att jag såg din lön i en annan tråd, 53tkr är väldigt stark ekonomisk motor. Varning! Det går också väldigt fort att öka utgifterna!
Att byta bil är en dyr historia, ännu mer så när du inte kan betala en bil på stående fot och du precis har kommit igång med ett långsiktigt sparande (ref till din tråd du skapade om LYSA).
Om vi leker med tanken på att ta ett lån på 250tkr och använda beloppet för att köpa en bil och rationaliserar det genom att du säger till dig själv “och sen ska jag köra den bilen i minst 10 år”. OK. Efter 10 år kanske du får 50tkr om du säljer bilen privat på blocket. Förhoppningsvis har du betalat av lånet under tioårsperioden.
Som en hjärngympa kan vi leka med samma tanke (att du tar ett lån på 250tkr) men istället tänka oss att dessa 250tkr investeras på LYSA. Beloppet efter 10 år är 492tkr tack vare ränta på ränta-effekten.
Det finns 100 andra tanke-exempel och sätt att leka med matematiken kring bilkostnader, dessa två valdes för att kittla dina hjärnceller kring huruvida ett bilbyte är ekonomiskt korkat eller inte.
Men här tycker jag det är viktigt att pausa hjärngympan och prata om mål och rikt liv. Sparar du pengar för att köpa bostad inom 5 år? Om det är ditt nästa ekonomiska mål, då blir det enklare att avstå från att byta bil. Går du runt utan ett tydligt sparmål så kan du filosofera kring vad ett rikt liv är för dig, i bemärkelsen “vad kan pengar användas till som förbättrar din upplevda livskvalité”.
Kanske finns lösningen i en kompromiss? Spara aggressivt i 1 år och oavsett belopp så använder du det som finns på kontot för att köpa en ny-för-dig begagnad bil som är automatväxlad och rymmer hundarna men drar lite mindre soppa/mil.
Kolla på privatleasing av nya Honda R5. Släpptes igår. TCOn lär gå jämt ut eller t.o.m bli billigare än din V70. Annars hade jag väntat på fler kampanjer på privatleasing i sommar eller mot slutet av året så ny EU lagstiftning gör att biltillverkare måste sälja x antal miljöbilar och gör de inte det får de straffa, så då säljer de hellre ut bilar till förlust, oftast genom privatleasing för att inte förstöra andrahandsvärdet.