Leasa eller köpa bil?

Hej!

Det är så att jag just nu är i ett läge där jag känner att jag behöver en pendlarbil i vardagen till olika aktiviteter för att underlätta vissa dagar.

Eftersom jag aldrig ägt en egen bil förut & inte har så bra koll på hur räntan är osv och hur man ska tänka kring bil. Jag är just nu inne på att leasa en bil, och då tänker jag runt 3000/månaden. Sen förstår jag att försäkring inte alltid ingår men det hade ju varit skönt, annars kan jag sträcka mig några hundralappar.
Är det värt att leasa i dagens läge eller ska man köpa bil? Om jag ska köpa bil vill jag ha en som håller några år tänker jag, och då kommer jag förmodligen behöva ta ett billån (finns det andra bättre alternativ så får ni gärna tipsa om det).

Alla tips uppskattas!

Hej, privatleasing kan vara ett bra alternativ när det är kampanjpriser men kan också vara fruktansvärt dyrt.

Jag har själv både privatleasat, köpt med lån och köpt kontant.

Vet inte i vilken omfattning du tänker ta hand om bilen, men privatleasing kan bli kostsamt om man inte håller sig inom normalt slitage. Själv är jag noga med mina bilar så det har aldrig varit något bekymmer.

2 gillningar

Tack för svar!

Jo, har läst om det gällande privatleasing. Jag är ganska ordningsam av mig så det här med normalt slitage oroar jag inte mig jättemycket för. Det är väl mer det om det kommer bli billigare/dyrare i månaden. Vill gärna komma undan så billigt som möjligt i månaden. Sen vill jag inte köpa en för billig bil för då kan det ju kosta mer om man behöver laga etc.
Men leasing lockar också lite för att då slipper man det här med att kolla att bilen fungerar som den ska, tänker framförallt om man köper privat. Har inte jättebra koll på bilar nämligen. Men då tänker jag att bilhandlare hade varit bättre även fast det kostar lite mer. Finns väl garanti där om jag förstått rätt.

1 gillning

Ja, kan inte riktigt svara på vad som är bäst. Har själv privatleasat sedan 2016, 4e bilen på privatleasing just nu.

Skulle jag köpt bilen jag leasade först 2016 med lån som nu hade varit avbetalat sedan länge och behållit den tills idag hade det med all sannolikhet besparat mig många tusenlappar. Men åkt ny och fräsch bil hela tiden.

Kanske blir det köp nästa gång, då jag gärna skulle behålla samma bil längre än 3 år.

Okej. Men vad är det som gör att det lockar att leasa om du säger att det skulle bli billigare att köpa en bil? Är det smidigheten? Och hur mycket billigare tror du det skulle bli om du köpte den bilen du leaser för tillfället? Skiljer det sig mycket?

Om det inte skiljer så mycket så hade jag nog valt att leasa just pga att det är väldigt smidigt och man slipper allt med säljande, sänkande värde på bilen etc.

Just att sälja bil är enkelt om man kan tänka sig att gå via de aktörer som köper eller förmedlar privatbilar (KVD, Riddermarks, viköperdinbil m fl).

Gällande värdeminskningen så är den givetvis inbakad i leasingkostnaden. Med råge.

Beroende på dina behov och ditt nyttjandemönster så kan det väl kanske vara smidigt att leasa. Men för “runt 3000 i månaden” blir det ju ingen lyx direkt, utan det blir dt absolut minsta och billigaste som står att uppbringa. Om det passar dig så kan du ju jämföra med vad det skulle kosta att köpa motsvarande. Förmodligen rätt mycket mindre, särskilt om du är flexibel med hur sexig bilen måste vara.

Det beror på hur man räknar, nuvarande bil som jag leasar är en Kia Sportage. På den kampanjen som var på privatleasing så var det “billigare” att köpa / leasa bilen om man slog ut det på 3 år så som jag räknade med värdeminskning osv.

Däremot om man slår ut det på 6 år, alltså 2 leasingbilar eller köpa en, så är det helt klart så att det lönar sig att köpa. För mig finns det egentligen ingen rimlig förklaring, har nog bara gillat att hämta ut en ny bil var 3e år. :sweat_smile:

Här är min egna hobbyberäkning som jag gjorde då :see_no_evil: (värdeminskning 40% på 3 år)

Sen är det väl så, att det egentligen är ganska sjukt med båda alternativen att betala runt 250 000 under 3 år för att köra bil. Kör 4500 mil på 3 år… ganska dyra mil!

Svarar mig själv, hade ett annat alternativ för mig själv att kontantköpa typ en VW Golf eller motsvarande för 150 000 kr. En bil som egentligen räcker för oss.

Här är kostnaden jag höftade fram då över 3 år.

Värdeminskningen är inte alltid inbakad med råge, eftersom det finns kampanjer där generalagent, leasingbolag, handlare osv pressat ner priset.

Privatleasing kan alltså vara “lönsamt” jämfört med att köpa bil, men 4 av 5 gånger stämmer det som du säger. Ta exempelvis kampanjer på kinesiska elbilar, kostar ca 450 000 kronor att köpa, men 3000 i månaden att leasa. Den är helt omöjlig att räkna hem ett köp av den bilen kontra privatleasing.

Jo, om man får tag på en sådan bil med faktiska totalkostnader på 3000:-/mån. Det brukar dra iväg lite när man vill ha försäkring, vinterhjul etc. Men visst kan det löna sig att hugga på nån desperat kvartalsstängningskampanj.

Inte teckna privatleasing på en MG4 som kostar under 330’ kontant men närmare 4000:-/mån att leasa.

1 gillning

Beror ochså lite vad för bil du söker, själv högg jag till på en helgkampanj som Ford körde.

Mest för jag vill testa privatleasing så har valt en budget variant förhoppningsvis( får se om 3 år när jag lämnar tillbaka.)

Enda kravet var att det skulle vara en kombi så valde en:

Ford fokus kombi E85, manuell( automat kostade 300kr/mån). 2000mil/år. Serviceavtal ingår. Försäkring 137kr/mån. Skatten 42kr/mån(503kr/år). ≈ 3200kr/mån.

Har köpt fina vinterdäck och fälgar själv för 6000kr. Vinterdäcken skulle kosta 450kr/mån om jag tog de i privatleasingen.

Än sålänge nöjd, får se efter 3 år hur nöjd mna är då.

Håll utkik efter kampanjer är väl mitt råd om du tänkt leasa.

Köp.
Lämnade tillbaka en leasingbil för två månader sen som jag plockade ut i november 2022. Det gjorde ont att betala onödigt dyrt utan möjlighet att ”minska” på kostnaden. Nej tack. Aldrig mer leasing.

Det är sant. Jag känner också att jag ville testa privatleasing och inte för mycket i månaden.

Såg att Renault har en kampanj där försäkring ingår de 6 första månaderna och kampanj på vinterdäck för endast 47 kr/mån. Är det en bra deal? Nya Renault Clio med allt det skulle kosta 3000 i månaden. Sen vet jag iofs inte vad försäkringen skulle kosta hädanefter. Och vet inte heller om det är fast eller rörlig ränta.

Men om man inte har råd med att köpa ut direkt? Hade du kört på billån då? Låt oss säga en bil för 90k. Då måste man ha kontantinsats osv. Är det billigare än att leasa?

Beror vad du vill ha för utrustning ochså, te.x om man vill ha backamera så kan det kosta extra etc. , vad är skatten kr/år, extra mil?

Bra pris på vinterdäcken.

Upplägningsavgift plus administratiosavgift tillkommer samt små kostnader i samband med nyregistrering på bilen om den är helt ny.

Jag tog fram en liten Excel-snurra och delade i den här tråden Vad ska vi köpa för bil? - Nr 38 av Gubbdjuret som du kan låna för att räkna lite. Observera att den är framtagen för att ta från sparade medel och inte lånade pengar.

Privatleasing behöver absolut inte vara en dålig lösning, det är inte helt sällan bilar “dumpas” ut på den marknaden för att frisera kvartalssiffror eller få volym på försäljningen utan att göra befintliga kunder förbannade. Ett aktuellt exempel på detta är nyss kampanjade Byd Atto 3 .

Det är fortfarande lite vilda västern med privatleasingavtalen och vad som ingår och inte. Normalt ingår inte skatten och den kan vara relativt hög även på småbilar om de är fossildrivna idag. Tänk även på att fossildrivna bilar har malusskatt de första tre åren. Försäkring och serviceavtal kan ibland ingå, men oftast inte. Vinterhjul väldigt sällan och om de är ett tillägg är det oftast mycket mer fördelaktigt att köpa dessa kontant vid sidan av och sälja när din leasing är avslutad. Om du tar ut en leasingbil utan serviceavtal finns det oftast en klausul att bilen ska servas på märkesverkstad och då har du inget val annat än att rätta dig efter deras priser.

De flesta större aktörer idag har skötselsguider och villkor för vad som är normalt slitage. Begär att få ut en sådan innan du signar något för att veta vilket skick bilen förväntas vara i när du lämnar tillbaka den.

Ta också höjd för att eventuella räntehöjningar påverkar din leasingkostnad. Och gå inte på bluffen med “förhöjd första hyra” eller liknande om du skulle signa för en leasingbil. Det är pengar du inte kommer se röken av ifall bilen blir krockad och inlöst av försäkringsbolaget.

Slutligen, ta en rejäl funderare på ifall du är säker på att ditt behov av den aktuella bilen finns under hela avtalstiden. Planerar du att flytta, byta jobb, få tillökning eller liknande så kan det vara dumt att vara låst vid ett leasingavtal.

3 gillningar

Verkar lite svårt just nu att jämföra med bilköp för några år sedan mtp den kraftiga prisökningen på begagnat som varit den senaste tiden. Vi köpte vår VW Golf (beg, c:a 2500 mil) för 6 år sedan och betalade 145,000 kr. Har sedan dess kört strax över 8,000 mil och motsvarande bil står idag i runt 110-125,000 kr.

Bilen har gått som en klocka alla åren utan några större kostnader så värdeminskningen har varit väldigt låg mtp det man varit van vid tidigare i livet.

”Billigare” blir ju en definitionsfråga eftersom du inte får en ny bil för 90’. Alltså haltar jämförelsen.
Men i de flesta fall är det billigare att köpa en bil, särskilt om du kan tänka dig en 1-4 år gammal och köra den lite längre.

Ja, samtidigt har inflationen ballat ur så det har ju inte enbart med bilen att göra. Vi köpte en vanlig tråkig bruksbil med ett år på nacken 2012, körde ca 12000 mil och sålde 2022 till 60% av vad vi gav för den. Det lär inte hända igen.

Jag hoppas man får länka här i forumet. Vad säger ni om denna kampanjen. Någon som vet om bilen är bra och testat den?

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Ford Puma “KAMPANJ PRIVATLEASING” Trend 1.0 EcoBoost 90hk Ma Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.