Oense om bilköp

Hej :slight_smile:

Jag och min sambo är oense om bilköpet. Vi behöver dock en bil i vardagen, det är en sak vi är överens om :stuck_out_tongue:

Min sambo vill helst köpa en ny bil med argument att det ofta blir extrakostnader med begagnade bilar som gör att det gär jämt ut med nypriset.

Min sambo vill allra helst ha en ny Volvo eftersom de ska ha bra säkerhet generellt. Sambon har heller inga problem med att ta ett billån till en ny bil.

För mig är säkerhet också viktigt men att köpa en ny Volvo tycker jag är alldeles för dyrt. Jag vill helst inte ta ett billån utan spara ihop till en bil, alternativt köpa en billigare bil så lånet inte blir på flera hundratusen kronor.

Jag tror det blir billigare med exempelvis en begagnad Volvo trots att det kan bli lite fler verkstadsbesök, men är ingen expert på bilar direkt…

Alla goda tips på hur vi ska lösa detta genom kompromiss eller tips på billigare bilar med bra säkerhet mottages tacksamt :slight_smile:

3 gillningar

Personligen hade jag köpt (har ingen bil länge) en runt 3 år gammal bil med rimliga mil (5-6000) och ett märke/modell känd för att vara problemfri. Då har den rasat det värsta i värdet och har sannolikt många problemfria år framför sig.

En ny bil behöver inte vara problemfri. Om det är en ny modell så kan den komma med rätt mycket barnsjukdomar. Vis av egen erfarenhet :slight_smile:

Sen kan du ju kompromissa på att det blir en Volvo. Du bestämmer hur gammal den får vara (och lovar åka till verkstaden med den).

6 gillningar

Jag kan varmt rekommendera @Skogstomten
Han kan bla hjälpa er räkna fram TCO på en äldre bil jämfört med en ny. TCO som är de intressanta och iblsnd ser man att skillnaden på en ny och några år gammal inte är så stor. Men elbil så kan det bli billigare med en ny jämfört med begagnad volvo om man kör mycket.

Lycka till

5 gillningar

Kollar ni 2015 framåt skulle jag inte oroa mig för säkerhetsskillnader mellan märken

Om bil uslingarna håller eller inte är bara ren chansning, folk i min omgivning är nog på verkstaden mer en jag med sina nya bilar för flera hundratusen oftare än vad jag är med mina 15tusen kronors bilar.

80% av forumet kommer säkert rekommendera elbil.

Jag brukar ge bensin mazda som rekommendation, bränslesnåla och verkar vara ganska driftsäkra, dessutom ganska bra prisad imot många andra märken.

4 gillningar

Volvo Selekt är en bra kompromiss om du vill ha en begagnad Volvo med bra garanti.

2 gillningar

Hon behöver nog inte vara orolig för äldre Volvobilar enligt Folksam är dom bland dom säkraste bilar man kan köpa…

1 gillning

Jag hade köpt en ny, då får man senaste tekniken och garantier. I min erfarenhet är det lite skillnad i kostnad mellan ny och gammal bil, det är mycket dyrare att hålla på att reparera en gammal bilmän vad man tror. Därför kan man lika gärna ha en ny som iallafall fungerar

1 gillning

Jag hade lätt köpt en Polestar. :racing_car:

2 gillningar

Låter inte billigt :exploding_head:

1 gillning

Intressant, tack!

1 gillning

Tackar tackar!

1 gillning

Grejen är att de flesta inte räknar. De bara ser någon verkstadskostnad på 12-15 tkr och tänker då “aldrig mer!”, men inser inte att en ny lite finare bil är hundratusentals kronor mer. T.ex. som gubboboff ovan…

En tre år gammal Volvo V60 är avsevärt mycket billigare att äga i 3 år än en helt ny, samtidigt som den är nästan lika säker. Inte minst då du kanske köper en begagnad bil med hög trimnivå (och de bästa säkerhetstilläggen för den tiden), men köper du en ny kanske du väljer bort de dyraste säkerhetstilläggen.

T.ex. kostar en ny V60 Recharge T8 (plugin-hybrid) med “plus”-paketet i en snygg färg och med panoramatak och dragkrok runt 686 tkr., men en motsvarande (T8, teknikpaket, färg, panorama+dragkrok): Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m. kostar 470 tkr.

En ny bil har visserligen garanti, men värdeminskningen och förlorat alternativvärde (dvs. pengar du skulle kunna ha liggandes i indexfonder) överstiger vida alla tänkbara realistiska reparationskostnader.

4 gillningar

Ofta men inte alltid, (särskilt inte för elbilar) kan begagnade alternativ vara ekonomiskt billigare.

Däremot får man kanske lägga mer på ”besvärskontot” som jag brukar kalla det. Mer fixa & trixa, lämna & hämta på verkstad, hitta prisvärd mekaniker som använder prisvärda delar, skruva själv, lägga tid på lära sig osv.

På nya/nyare bilar som man kanske byter vart 3:e år handlar det mer om att värdeminskningen står för en stor del av kostnaden. Samtidigt i den ekonomiskt positiva ändan med ny/nyare bil slipper slipper man helförsäkring, kanske slipper kosta på däck, minskar risk/besvär/kostnad med trasig bil, (fulla garantier), lägre bränsleförbrukning, lägre skatt, längre mellan serviceintervallen, få stora servicepunkter aktuella osv

Många jämför därmed äpplen & päron eftersom man sätter ekonomiska värdet för ”besväret =0kr”. Motsatsen är t ex en konsult som värderar sin ”besvärstid” som utebliven debitering på 1200kr/tim.

1 gillning

Volvo är som rysk gas. Jag vill inte finansiera Kinas krig mot Taiwan. Men din flickvän bryr sig inte?

1 gillning

Jag vet inte hur man hänvisar dig till mitt andra inlägg. Men läs gärna mitt inlägg i denna tråd.

De har fortfarande ett ganska högt pris trots åldern, men det är av en anledning, de är väldigt bra bilar.

Lycka till!

När vi kollade på bil 2019 så var det billigare med en ny Kia kombi än en 3 år gammal Volvo.

Vi köpte den nya Kian med 7 års garanti.

Vad är er summering efter 3 års ägande då? Var det billigare priset på Kian värt det?

Än så länge har vi inte haft något problem efter 8000 mil med Kian, varit väldigt smärtfritt bilägande :innocent:. Haft en repation som garantin tog samt vanlig service.

Ingen anning om det skulle vara bättre eller sämre med en begagnad Volvo men jag är iaf helnöjd med Kian som pendlingsbil samt familjebil.

Inte varit något som helst problem att få med sig allt för två yngre barn + utrustning för en veckas tältande på en camping.

5 gillningar

Leasa en billigare ny bil?

Är ni bara två borde väl en enklare bil, typ MG5 eller till och med en Volvo xc40 funka?

1 gillning

xc40 är väl ändå inte att räkna som en liten eller enkel bil?

Jag hade nog tittat på en Mazda 3 eller Toyota Corolla, brukar bara god kvalité på dessa märken, Mazdan har dessutom 10 års garanti. 3 år gamla borde vara lagom för att slippa det största nybilminskningen.

3 gillningar