Behöver råd angående mitt köp av begagnad bil V70 MY16

Svårt att hitta, faktiskt. Det närmaste du kommer är nog Skoda Superb. Den har gigantiskt bagageutrymme likt V70:n, men komforten är något sämre och inredningen likaså.

På pappret kanske ett lite bättre val, men att sälja din V70 och byta ut den mot en Skoda Superb är förmodligen ett dåligt val.

Tyvärr finns det inte så många alternativ som har lika bra komfort. En Toyota Avensis/Auris/Corolla eller liknande kommer att vara billigare och mer sällan gå sönder, men komforten är noterbart sämre (mycket mindre ljudisolering än v70:n, som har extremt lite kupebuller jämfört med nästan alla andra bilar). Mercedes E-klass och Audi A6 har lika hög eller högre komfortnivå, men de går i regel sönder ännu oftare än my2016-volvos och är dyrare, så de är inte riktigt några alternativ.

Skulle jag vara du så skulle jag nog hålla kvar i bilen, och vänta några år tills det finns vettiga el-kombis.

Ja, du kan komma undan billigare med andra alternativ, men jag lovar dig att det inte är kul att åka 45 mil i en Toyota (något jag själv gjorde senast igår! Jättebra bilar för det mesta, men bullernivån vid motorvägar är verkligen jobbig när man är van vid tystare bilar!).

Min bakgrund är att jag har kollat igenom i princip alla bilmärken på marknaden under de senaste året. Vill du ha en tyst bil så är Volvo, Mercedes, Audi och (vissa) Lexus i toppen generellt. Och det är noterbar skillnad mellan dessa och i princip alla andra märken (ok, frånsett Rolls-Royce och sådana märken…)

2 gillningar