Värdeminskning bilmodeller

Hej, jag har i dagsläget en privatleasing men funderar på att köpa begagnad bil som är ca 3-4 år gammal. Jag undrar om någon känner till något ställe eller webbplats där man kan hitta sammanställd information om årliga värdeminskningar för olika bilmodeller. Bonus om det även finns estimerade kostnader för service, byte av reservdelar

Jag vet att man kan söka manuellt på sidor som Blocket för att jämföra priser, men jag är nyfiken på om det finns något ställe där denna typ av information redan är sammanställd.

Tack för snabbt svar jag har tittat bla på V60 , letar efter något som är ca 3-4 år, vi vill ha en relativt ny bil även om jag inser att det inte är det mest kostnadseffektiva. Värt att tillägga att vi inte kör särskilt långt (men många korta sträckor) , kört ca 800mil på 2.5 år med vår leasingbil. Men, vore intressant att kunna benchmarka för att uppskatta vad den faktiskt kostnaden blir mellan olika modeller

Tror värdeminskning framåt är svårt att sia om och en snabb googling gav inte mig mycket. Nåt svepande om att Toyotas begagnatpriser står sig bäst.

Senaste 4 åren har ju begagnatpriserna näst intill vänt uppåt. Jag köpte i början av 2019 en två år gammal bil som då hade gått 2500 mil. Nu ca 5000 mil och 4 år senare hade prislappen hos handlare sannolikt varit densamma, eller som mest 10% lägre, även med det högre miltalet taget i beaktande.

Det jag ser kan påverka:
Bränslepriser/Elpriser och politiska beslut relaterat till det.
Nypriser/tillgång på nya bilar (vilket säkert har drivit en hel del av begagnatpriserna uppåt)
Beslut om miljözoner etc som gynnar elbilar.
Utbyggnad och enkelhet på laddstationer
Räntor, det har ju blivit mer kostsamt att låna till en nyare/dyrare bil och även mindre pengar hos hushållen att finansiera köpet. Detta tänker jag håller upp begagnatpriserna just nu, få vill köpa nytt för 500 tkr om du kan få bilen bättre begagnad för 300 tkr.

Men lite generellt tror jag att en taktik kan vara:

Köp en bil som många kan vilja ha. V60 låter inte dumt i mina öron även om modellen börjar bli lite till åren (kom 2018, facelift 2023). Dragkrok och kanske fyrhjulsdrift borde väl inte vara en nackdel. Crazy färg och ljus klädsel går för det mesta bort. Själv är jag förtjust i Audis Matrix-ljus och Volvo har nåt liknande vill jag minnas.

Själv kikar jag gärna på en ”ny model” så ur det perspektivet kanske nåt som kom runt 2020 vore optimalt. Modellen kommer kännas ”ny” fler år.

Vill ni ha lite extra trygghet se till att ni köper nåt som täcks av maskinskadeförsäkring i er helförsäkring under åren nu tänkt äga bilen. Som mest oftast upp till 10 år/15 000 mil. Kör ni så lite som 800 mil på ett par år (och tänker fortsätta med det) kan ni ju faktiskt köpa en bil med lite mer mil, men nyare årsmodell.

Som en annan skrev högre upp, köp en fin XC70. 2016 va sista året och hittar du en som är tillverkad i Maj så är det en av dem sista. Priserna är lite högt och lågt men generellt får du ge 200-250 för en classic Summum/Sport D4 AWD (saknas AWD så är det “nya” 4 cylindriga VEA motorn istället för hederliga 5an). Har även märkt att i regel så får du en likvärdig V60CC (2018) för runt 200 men oftast är milen lägre. Samma bil men mindre bagageutrymme. Över 300 får du ge för en vettig nyare V60CC (2020)

Man kan väl inte köpa en volvo för att vara ekonomisk. Dyr i inköp, service och behöver lagas. Bra andrahandsvärde i sverige för vi tror den är rejäl så ok där.

4 gillningar

Jag är bilhandlare till yrket, svårt att säga då allt är lite upp och ner just nu. Men senaste 2 åren är absolut toyota bäst, största plus är också att de är väldigt billiga i drift och inga större utgifter i service/bekymmer.

Skall tillägga att jag är behandlare, inget nybilsmärke.

Mvh

Något sådant har jag inte sett, borde vara väldigt svårt att göra och hålla uppdaterat.
Många begagnade bilar exporteras för att kronan är svag och priserna därmed låga för länder med Euro.

Själv köpte jag en 2020 Nissan Qashqai i maj som gått 4000 mil, för 200 000 kr, med aut (dubbelkopplingslåda). Lagom stor bil tycker jag, ganska tyst och bekväm, bekvämt insteg, inget lågt tak så man måste böja nacken för att kliva in i.

Den här hemsidan från ett företag som försäkrar maskinskador längre än dom flesta bolag gav förut mycket detaljerad information. Inte lika bra numera. Men en hel del info ändå.
Bla lista på dom 100 bästa bilarna men minst problem senaste 12 månaderna per bil i snitt…
100 i Index är genomsnittsvärdet för alla jämförda 250 bilmodeller. Betänk att bilar med lite finesser som kan strula och billiga delar får typiskt bättre värden. Ex en TOYOTA IQ med index 3 ! . (Strular typ aldrig och kostar lite att fixa)…

Kan var bra att veta att Tyska större premiumbilar ofta ligger på 250 till 350 i index minns jag från detaljerade listor som inte längre visas och dom allra sämsta bilarna som visas har runt 500 i index :scream: Bla 2 BMW och 2 Mercedes modeller.
Annan källa är… “Länsförsäkringars maskinskadestatistik från 2020”. Där redovisas även feltyper och mycket detaljer.

4 gillningar

Jag hade samma tänk som du för några år sedan och köpte då en Opel Astra. Jag ville specifikt köpa en nyare bil för ett överkomligt pris och det var den modell jag hittade som motsvarade den kravspecen. Jag körde den i några år och det var en rimligt bra bil. I olika tester har den specifikt omnämnts som en bil som är billig att äga.

En kompis köpte en Volvo V50 istället och det kändes som en ungefärligen likvärdig bil, även om den har starkare motor. Hans bil var dock betydligt äldre än min.

Men de är ju minst 8 år gamla? Trådstartaren söker 3-4 år gammal bil.

1 gillning

Äh. En 240 är ännu bättre.

4 gillningar

Håller helt med. Hittar man en lågmilare av sista årsmodellen 2016 då är det ett väldigt bra köp. Visst,prisbilden är hög men det är ok för min del. Jag hittade en XC70 - 15 med 12000 mil,har haft den två år nu helt problemfri. Volvo Originalservice 2.995 kr. Lastutrymmet är ju underbart,sväljer massor!

Går i liknande tankar. Men hur resonerar ni kring värdeminskning ICE vs BEV vs hybrider?

Om man inte kör så långt (under 1000 mil per år) minskar ju argumentet för billigare drivmedel. Men är det också stora skillnader på andra stora kostnader, värdeminskning t.ex, som man bör beakta? Undrar lite hur andrahandsmarknaden kommer utveckla sig för respektive kategori drivmedel, för BEV har väl den generella prispressen från nya aktörer och prissänkningarna från Tesla t.ex. inneburit extra press.

Hur resonerar ni?

Tänk inte så mycket😀.

Kolla blocket och se vilka modeller som ryms i din budget vad gäller ålder och peng, motorstorlek. Kolla lite tester/googla och köp. Klart!

Jag resonerar som så att man omöjligt kan veta vilken drivlina som tappar mest eller minst i värde, speciellt inte när vi har nyckfulla miljötalibaner i riksdagen.

Men vi vet att mindre bilar är billigare att äga och köra jämfört med stora.

Den logiska slutsatsen är att inte köpa en större bil än du behöver och att köra den så lite som möjligt om målet är att hålla nere bilkostnaden.

Bästa värderingshjälpen!

1 gillning

När jag köper en bil så gör jag det utifrån vilka behov jag har, typ av bränsle, samt vilket märken som är aktuella,(ofta, men inte alltid, helt subjektivt), osv, inte utifrån vad jag kan sälja den för om 3 år…

Värdeminskning funderar jag inte ens på, då jag i regel har bilar såpass länge att det ändå inte går att förutse.

Senaste åren har visat att det blivit svårare att förespå värdeminskningen på bilar. Politiska beslut om skatter och bonusar påverkar. Nya elbilars prisutveckling är svår att spå. Omvärldshändelser som pandemier och krig kan påverka tillgången på nya bilar.

Jag tror så här, köp en bil som du har råd med. Med god marginal. Räkna med att den kan falla jättemycket i värde oavsett, gör den inte det får det bli en glad överraskning. Dyr bil = stor risk. Enklare/billigare bil = mindre risk.

2 gillningar

Speciell värdeminskning senaste åren.

Köpte en passat för 3 år sen, 3000 mil för 220k

Sålde den för 190k till handlare förra månaden, den ligger ute för 209k.

Så knappt någon värdeminskning.

Men de kommer nog ikapp nu framöver

1 gillning