Vilken värdeminskning är rimlig att räkna med nu i teknikskiftet?
För brukade 50% på tre år stämma rätt bra.
Tänker då på nya elbilar samt nyare begagnade typ 3 år gamla bensin o dieselbilar.
Nya elbilar? 30? 40? 50? % värdeminskning
Nyare begagnade diesel och bensinbilar? 50-60%?
Det finns ett avsnitt om nästan just detta:
Kanske inte besvarar din fråga helt, men det finns nog många kloka kommentarer som hjälper
Just idag skulle jag säga att det är svårt att avgöra.
Du kanske kan ta rygg på leasingbolagen?
Min bil har gått upp i pris sen jag köpte den 7 månader sedan.
Köpte då en 2,5 år gammal plug-in hybrid och idag kostar motsvarande bil (inklusive extra milen den gått) 0-15% mer hos bilhandlarna.
Jag skulle säkert inte få samma pris om jag sålde privat, men det skulle vara dyrare att köpa samma bil hos bilhandlare idag än jag köpte den för 7 månader sedan.
Jag har haft min XC60 D4 AWD - 2017 i 5 år och värdeminskningen är c:a 50%.
Min Mazda 6 bensin från 2017 har tappat ca 34% på 5 år.
Om man jämför vad den var värd för 1 år sedan och idag så har den inte tappat något i värde utan snarare ökat. Har bilpriser (KVD säljstatistik) som källa så viss felmarginal.
Har ju litegrann förstört TCO kalkylen nu när man vill skaffa en elbil. Utan att räkna på värdeminskning så är de ju en billig bil att äga även om man kör 2000 mil om året.
Det är ju en extremt konstig andrahandsmarknad just nu, med långa leveranstider på nytt och brist på begagnat.
Dessutom händer det så mycket på elektrifieringsfronten att jag aldrig vågat köpa en EV nu. Kanske inte en ny fossilbil heller.
Med det sagt. Jag har bestämt att byta över till hel-el på en av familjens bilar. (Visserligen en förmånsbil men det spelar mindre roll, annars hade jag kört Privatleasing)
Familjens bil nr två blir antingen en mindre bensinare (köpt, ca fem år gammal med ambitionen att köra till den dör) eller en leasad EV.
För att jämföra kostnader och få en uppfattning om just värdeminskning brukar jag laborera med filter på Blocket. Man kan ju titta på ett antal modeller man är intresserad av och jämföra priser för 0, 3 och n år gamla bilar. Det ger ett hum åtminstone.
Jag tycker det ser ut som att den gamla regeln ”50% värdeminskning på 3 år” är helt passé. Snarare 50% på 5-7 år, beroende på modell.
Vi kan väl konstatera att priserna generellt har ökat de senaste två åren.
Hur bilpriserna utvecklas framåt är väl inte helt lätt att sia om. Det är många variabler som rör på sig. Elpriser, bränslepriser, halvledarbrist med förlängda leveranstider, bonus/malus, utbyggnad av laddinfrastruktur, kilometerskatt etc. Alla lär väl påverka i nån utsträckning.
Bonus malus föreslås nu höjas ytterligare från 1 juni 2022. Nedre utsläppsgränsen sänks från 90 gram till 75 gram. Exemplet en ny mindre bensinbil som släpper ut 120 gram och kostar 2500 kr i årsskatt idag kommer att kosta över 4100 kr de tre första åren efter höjningen. Det kommer nog i så fall fortsatt hålla begpriserna under armarna.
Tack
Ni resonerar ungefär som jag och jag inser att det är svårt att säga exakt. Min bil har nästan samma värde idag som 2018 vilket ju är osunt.
Funderar på att köpa en ny elbil och då är det ju väldigt stor skillnad på 30% eller 50% värdeminskning.
Vi kommer att köpa en ny bensinbil under året. Jag tror att värdet kommer att hålla sig ganska bra på den eftersom färre och färre bensinbilar säljs och det kommer förmodligen att dröja länge innan det är rimligt för alla att ha en elbil.
Om några år är det kanske svårt att köpa en ny elbil så kanske blir den bilen vi köper nu den sista bilen jag köper. Så länge jag jobbar behöver jag absolut ha bil men när jag slutar jobba kan vi kanske “klara” oss utan.
Porsche Macan från 2019, köpte demobil på 600 mil för 670’ juni -19, sålde precis för 550’ 5000 mil senare, så 18% ner på ca 30 månader.
Min erfarenhet senaste 5-7 åren är att 50% är lågt räknat räknat, mer legat mellan 60% restvärde på 3 år. Då på nya bilar. Köper man en bil som är 1-2 år kan man säkert få till det ännu bättre.
En bekant fick precis betala 200k över nypris för en beggad bil då leveranstiden på en ny tydligen är uppåt ett år. Ett övertagande av en beställning av en porsche 992 med leverans i april såldes för 300k utöver bilens pris.
Kortfattat kanske man inte ska ha dessa tider som benchmark för hur framtiden ser ut.