Förmånsvärde 2023 - Varför väljer ej fler äldre bilar?

Som rubriken lyder, varför väljer inte fler äldre bilar från säg 2021 när de väljer en förmånsbil via företaget? Jag kollar på skatteverkets egna uträkningar, och det är mkt billigare med en bil från säg 2021 vs en ny från 2023. Ta tex en valfri Volvo från 2021 med hybrid, mot en i 2022/2023, skillnaden blir rätt stor.

1 gillning

Som jag förstått det måste förmånsvärdet för en bil i grunden vara lägre än vad det kostar den anställda att leasa bilen för att det ska vara förmånligt. Annars kan man lika gärna betala ut mer lön och låta den anställda stå för bilen. Om bilen är begagnad faller kostnaderna för att leasa bilen, men förmånsvärdet är detsamma som om bilen var ny, och det kan då ganska snabbt bli så stor skillnad att det inte längre lönar sig. Så visst blir bilen billigare, men incitamentet att ta den som en förmånsbil försvinner lite.

4 gillningar

Exakt som ovan.

Vill du betala 4000 för en begagnad bil eller 4500 för en splirrans ny?

Ska vara väldigt stor skillnad för att du ska välja den begagnade bilen.

Bättre då att köpa bilen begagnad själv.

På leasing hade jag lätt tagit den begagnade. Finns väl ingen anledning att betala en enda krona extra för att hyra en 0-3 år gammal bil istället för en 3-6 år gammal?

Men det var inte det som @hanes skrev. Poängen var att det bara lönar sig att ta bilen som förmånsbil ifall Skatteverket har räknat fel på förmånsvärdet. Schablonen som man beskattas på ska vara lägre än vad bilen faktiskt kostar. Enligt @hanes resonemang så är schablonen högre än leasingkostnaden på begagnade bilar. Då är det bättre att ta ut pengarna som lön och skaffa bilen privat.

Det uppstår ett så kallat survivorship bias där den som väljer begagnad bil inte syns i statistiken för förmånsbilar. Personerna kan fortfarande ha förhandlat om dessa pengar som ersättning för sitt jobb. Till exempel kanske en arbetsplats erbjuder dig att välja mellan förmånsbil eller lönetillägg. Den som tar en nyare bil väljer då förmånsbilen medan den som vill ha en begagnad tar lönetillägget.

Utrustning: 50k
XC40 2021 R-design T5 laddhybrid, I trafik före 2021 juli.
Förmånsvärde: 5768kr

vs

XC40 2022 R-design T5 laddhybrid, I trafik efter 1 juli 2022.
Förmånsvärde: 6878kr

XC 40 2023 laddhybrid Ultimate.
Förmånsvärde: 7646kr

Skillnaden:
2021 vs 2022 modell: 1100kr
2021 vs 2023 modell: 1878kr
2022 vs 2023: 768kr

Jämför du 2021 vs 2023 modellen, är det nästan 2k i mindre förmånsvärde, hittar du en lågmillare 2021 borde det väl vara absolut bäst, eller missar jag något förutom att du inte får känslan av en ‘ny bil’?

Köpa/leasa 2021’an privat, kommer kosta betydligt mer än att köra den som förmånsbil via firman.

1 gillning

Tror dom flesta väljer en ny för denna lilla skillnaden i förmånsvärde

Ja det är möjligt, men om man tar väntetiderna på många bilar i beräkningen, då förstår jag inte varför man inte kör mer begagnat. När man får bilen direkt + betalar mindre förmånsvärde per månad.

Kanske är inte bilhandlare sugna att släppa bilar som är begagnade på företagsleasing?

1 gillning

Företag vill oftast av praktiska skäl inte hålla på med begagnade bilar. Garantier, momslyft, serviceavtal, risk för reparationer, behöver helförsäkring tidigare, däcksbyten osv. Sen är förmånsvärdet samma år efter år även fast själva bilen blir allt äldre och mindre värd. Så därför blir det nya bilar generellt, framför allt på större företag med ramavtal osv.

Men precis som noterat kan det finnas en del pengar att spara på att välja en lite äldre bil om man har möjlighet. Även skatten via Bonus & Malus blir ju lägre efter tre år om det är en diesel/bensinbil.

(Fordonsskatten läggs på förmånsvärdet i förmånsvärdesberäkningen)

Just nu när det varit många förändringar av regelsystemet kan det slå ovanligt mycket beroende på exakt registreringsdatum och tillverkningsår.

2 gillningar

Ja, det blir ju mer och mer förmånligt ju äldre bilen blir. Man slipper ju betala alla reparationer själv.

Då menar du om man valt en nästan likadan som ny fast kanske ett år äldre med lägre förmånsvärde så får man njuta av det lägre förmånsvärdet år efter år. Å andra sidan får du oavsett det betala samma förmånsvärde som när den var ny bil även fast du åker omkring i en allt skruttigare bil.

Gör tillverkaren däremot en prissänkning och får in det i Skatteverkets listor kan det bli tvärt om som det är nu på Tesla Model Y. En Model Y tillverkad under 2022 har närmare 10 000 kr/år högre förmånsvärde än en likadan tillverkad 2023.

1 gillning

Vilka familjeförmånsbilar är förmånliga 2023?

1 gillning

Nej, jag menar att ju mer bilen går sönder desto mer förmånligt är det att slippa betala reparationerna själv.

Jag har en bra utrustad VW från 2017 som kostar mig ca 4000 i förmånsvärde. Alla reparationer m.m. i firman. Prisvärt eftersom jag helst inte vill lägga 250 000 kr privat för en bil. Men bolagets pengar är ju “mindre värda”.

Jag har möjlighet till byte av tjänstebil var tredje år. I sommar får vi en Kia EV6 som kommer kosta oss 5000kr/mån i förmånsvärde. Saftigt men vi kör som idioter och sparar i slutändan på denna än att köra bensin/elbilen vi har idag.

Utöver den ekonomiska biten så finns det ett visst bilintresse i familjen där vi anser det värt att betala för lyxen. Hade säker kunna spara 2000kr/mån om vi gjorde det mest ekonomiska valet, alla kostnader inräknade.