Behöver råd angående förmånsbil. Fick erbjudande från AG att ta förmåns elbil. Jag ska bara betala förmånsbeskattning (3000 SEK med 50% skatt).
Det finns ingen ersättning om jag säger nej till den. Jag ska hyra bil eller använda kollektivtrafik under tjänsteresor i så fall.
Nu till min dilemma - jag äger redan en helt betald relativt ny (4 år gammal, 4100 mil) bensinbil som jag köpte före juni för 200 000 SEK, inklusive nya sommardäck.
Om jag säljer den nu kan jag få maximalt 150 000 SEK. Denna pengar ska gå direkt till långtid investering.
“Drivmedel” milsersättning med tjänstebil - 9,5 SEK/mil.
Tjänsteresor: 800-1000 mil per år (en lång resa varje månad),
1-2 gånger per månad 30 mils resa(kan ladda hemma)
Privata mil: 1000 mil per år.
Jag har möjlighet att installera en laddningsstation hemma för cirka 11 000 SEK.
Hmm. Tjänstemilersättning 9,5 SEK/mil.
löjligt lite. Jag fick det dubbla för 30 år sedan.
Kostar nog minst 30 Kr per mil att köra din privata bil i snitt.
Kanske 25 Kr för dom “extra” tjänstemilen.
Jag skulle tagit El-bilen.
Vad tror du bensinaren är värd om 3år när det är dags att byta din tjänstebil igen?
Om du förlorat 50k på 9mnd så är det 5,5k per mnd i värdeminskning. Kan tänka att du har ca 800-900kr i mnd för årlig service, försäkring och skatt?
Så befintlig bil kostar dig ca 6,5k per mnd utan att räkna in sparande för mellanskillnaden till nästa bilbyte om du vill ha bil utan lån.
Kan du då ta ut en elbil blir även kostnaden för privata resor lägre för dig. Så även om det är surt att ta en förlust så är det egentligen mental bokföring. Tänk att om du vill ha motsvarande bil som idag så behöver du spara ihop till värdeminskningen utöver de 6,5k som bilen kostar varje månad.
Dina kostnader kommer minska, men värderar du låga löpande utgifter över större engångsutgifter så skall du behålla bilen. Frågan till dig är om du vill spara och sedan lägga ut en massa pengar, eller lägga ut dem löpande?
Jag undrar om du inte har räknat med för hög värdeminskning på din bil. Fossilbilar har hållit värdet extremt bra de senaste åren. Min VW Sharan köpte jag ny för 400 kSEK för snart tre år. Exakt likadana (utrustning, ålder, ungefärligt miltal) bilar kostar i dag lika mycket hos Riddermarks och andra försäljare. Rimligen borde det vara enkelt att få 350 kSEK om jag skulle sälja den.
Orsaken är att nya fossilbilar har stigit väldigt mycket i pris och att skatten är extremt hög de första åren. Är din bil fyra år så har den gått ned till normal skatt och borde vara eftertraktad om det inte är en väldigt udda modell.
Jag tycker absolut det är värt det med de siffror du presenterar. Jag försöker motivera det med nedanstående kalkyl där ett antal siffror är grovt uppskattade då jag inte vet vilken bilmodell du har.
Kostnad för tjänstebil: 36 000 per år (+ laddstation 11 000 som jag nog bortser ifrån då den har en livslängd på 10 år?)
Ersättning tjänstemil (egen elkostnad 2 kr/kWh inkl nätavgift) (800 * 7,5) 6000 kr
Nettokostnad 30 000 kr per år
Inbesparade kostnader på privatbilen:
Försäkring: 5000 per år?
Service: 3000 per år?
Skatt: 2000 kr per år?
Bränsle 0,6 l per mil (drar den mer?) : 10 800 (1000 mil privat, 18 kr per liter) - 4000 kr el (2 kWh/mil, 2 kr per kWh)
Värdeminskning 40 % på tre år (80 000 om jag startar på 200 000) 26 700 (eller 12 000 om vi bortser från de 50 000 eftersom de redan har inträffat, 30 000 på två och ett halvt år)
Inbesparat: 28 800 eller 43 500 kr
I den här kalkylen innebär sämsta utfall en ny elbil kostar dig 1400 kr per år, i bästa fall ger den här kalkylen att du sparar 13 500.
Tydligt är att värdeminskningen är den stora inbesparingen.
Vad som inte är med i kalkylen är:
Däckhotell
Självrisker vid skador som tas på din försäkring
Reparationer
Biltvätt
Alla dessa poster kan du normalt få på tjänstebilens kostnad utan att det drabbar dig.
Dessutom får du en sinnesro av att du har fastpris på din bil och slipper oroa dig för oförutsedda händelser. Jag hade tjänstebil under 14 år fram till 2021. Förra året så drabbades jag av skrapskador 3 gånger (2 var självförvållade). Det kostade mig 24 000 kr i självrisk. Hade jag haft tjänstebilen kvar hade jag betalat noll kr för det.
Tycker det låter konstigt att ag inte ger någon kompensation om du skippar bilen. En helt ny bil kostar ju förmodligen 7000-15000 i månaden för dem. Administrativt borde det ju vara enklare eller åtminstone likvärdigt att ge högre lön än att stå med en extra bil. Slutar du är de ju fast med en bil tex.
Vet du anledningen att du inte kan få högre lön istället för bil? Går det att förhandla? Om inte så är tjänstebil det solklara valet enligt mig.