Har en arbetsgivare som är väldigt mån om miljön, vilket lett till rejäla restriktioner i vilka bilar jag kan välja på.
Mitt leasingavtal på förmånsbilen löper ut om ca ett halvår så det är väl dags att agera nu.
Jag kör rätt lite i tjänsten numera (2-300 mil/år) och kanske tot 1200 mil privat. 3 ungar och jag tänker inte köpa en gammal skorv.
Följande gäller för mig och jag står inför 2 val.
Tacka nej till bilförmån. Då får jag ett bruttolönepåslag på 7000:- med tillhörande 30% tjänstepension. Netto i handen 3200:- och 2100:- i ITP-inbetalning som iofs behöver diskonteras med 15-20 år. Pengarna räcker ju inte till en räser direkt även om man på detta sätt slipper förmånsvärde och inlåsning under en leasingperiod där man riskerar förändrade spelregler.
Välja en förkonfigurerad bil från en lista där 90% av alternativen inte passar (typ Tesla M3) eller är för dyra (typ Audi e-tron) så då återstår bara VW ID4 GTX. Förmånsvärde brutto ca 4900:- netto 2660:-, inget lullull förutom drag. I detta alternativ står AG för installationskostnader för laddbox samt betalar all el (förmånsbeskattning sker så klart). Övrigt sedvanlig ”all incl” som t ex däckhotell, tvätt etc.
Undrar hur stor risk det är att regelverket för förmånsberäkning ändras så radikalt att denna EV blir skitdyr.
Rimligt faktiskt.
Iofs är en VW Id4 rätt beige, men så länge man vill hålla sig till hyfsat nya alternativ är det svårt att komma så mycket billigare undan. Då landar man rätt snabbt i att köpa begagnad Skoda eller Ford och hålla länge.
Svårt när man glidit runt i nyare Audi…
Vad som är skattesubventionerat har ändrats ofta så jag skulle inte bli förvånad om det ändras igen.
Om alla använde det förmånliga alternativet skulle statens inkomster krympa vilket i sig talar för att subventionen då tas bort.
Är arbetsgivarens miljöpolicy så hård att hybrider går bort helt?
Annars undrar jag om inte den här (eller nån annan A6 tfsi 55 e) gör att du får fortsätta åka trevligt, om än lite mer kostsamt. Om det är värt det kan du bäst svara på
Tycker själv den verkar fin! Skulle gärna ha möjligheten att köra kortresor på el och kunna tanka på bensinstation på långresa.
Om det måste vara el, finns Model Y som ett alternativ?
Tyvärr hel-el som gäller from nu. Hade siktat in mig på A6 hybrid annars
Tesla Y är ett alternativ men rätt mkt dyrare av någon anledning, min arbetsgivare har bra avtal med VW men inte Tesla så det blir en helt annan kostnad.
Det jag funderar på är väl hur bra en Id4 GTX är jmf med en privat bil i prisklass TCO <5000/mån. Rätt bra förmodligen.
Vet inte vilken pensionsplan ITP1 eller ITP2 du har. Men jag skulle under rådande vilkor skaffa en egen bil och ta lönen och pensionen just nu.
Det verkar att snart nya elbilar kan bli billigare i beskattning. Sen kan man utgå från det nya läget.
Bra input. Jag kommer inte plocka ut den nya bilen förrän efter de troligtvis mer förmånliga reglerna kommer. Kan ev bli än billigare än 2600:- netto kanske.
Det är redan det svårslaget för en ny familjebil med 300 hk, drag, och allt runtomkring med däckhotell, elstolpe som arbetsgivare betalar etc.
Även om jag tar mitt alternativ i cash och fixar privat bil är det svårt att komma billigare undan om man inte väljer något alldeles gammalt.
Jag hade gått på en id4 om barnen får plats i bak, som sagt svårslaget och få en ny bil med ny teknik till den kostnaden, det är ju också ett bekymmersfritt sätt och ha en bil. Vi har en större Volvo och kör liknande mil per år samt har tre barn, den har haft en TCO på en bit över 4000:-/mån och den är 11 år nu och har ägt den i 8år. Du borde kunna kompensera med eget pensionssparande
Mer än en gammal bil får du lätt för din budget och inte minst en modell som uppfyller alla dina behov.
Min AG insisterar på diesel och begränsar utbudet. Min körprofil är som din, men jag kör några gånger om året 150 mil på en dag. Så en hybrid skulle vara mest lämplig. Nu planerar jag att ta pengarna och köpar loss min tj-bil- som är av ‘rätt’ modell. Billigare och mer beprovad kan jag inte få det. Jag kommer att ha pengar över och för tj-resor blir det en hyrbil eftersom milersättningen är löjligt lågt (skattesats bara). Det måste ju vara win-win.
Jag undrar om vi ser kostnaderna här på samma sätt.
Enligt trådskaparen är valet mellan 3200 kr i plånboken + 2100 kr i tjänstepension.
Eller ha en ny fin elbil med inlåsning i många år och för detta skatta 2660 kr.
Jag påstår att nuvärdet av pensionsinbetalningen är minst 1000 kr.
Då får jag att bilen med dagens regler “kostar” 3200 + 1000 + 2660 = 6860 kr per månad.
Det kan jag inte ens med den bästa välmening få till billigt
Det är både kul och tragiskt att det kallas förmånsbil.
Det är bara tragiskt att staten ändrar reglerna för detta precis hela tiden…
Jag hade nog tittat på privatleasing vid någon kampanj, eller en lite äldre bil att äga privat
Du har ju helt rätt i sak. Ordet ”förmån” är inkorrekt även om det på många sätt är smidigt att slippa slita på en privat kärra.
Privatleasing av motsvarande typ av bil blir dock både dyrare och mindre smidigt. De priser man ser är exkl skatt, försäkring, vinterdäck etc och vill man ha samma ”all incl”-lösning blir det ung 7500:- för en ID4 GTX.
Men en 1-3 år gammal familjebil av vettigt snitt kan vara ett bra alternativ, absolut.