Hej!
Jag och min sambo funderar på om det är rätt läge att byta bil nu, eller om vi borde vänta ungefär 18 månader tills vår nuvarande bil är helt avbetald.
Vi kör idag cirka 1 400 mil per år, mest vardagspendling och kortare resor. Vår plan är att byta till en Skoda Kodiaq plug-in hybrid (PHEV) som vi fått offert på för 551 000 kr inkl vinterdäck. Vi har dock kvar runt 80 000kr på bilen (lån av svärföräldrarna) så vi hade tänkt sälja bilen till Toveks i Borås för 250 000kr, och sedan betala 80 000kr så bilen är betald. Sedan sätta in resten, ungefär 200 000kr in i Skoda Kodiaqen.
Jag har räknat lite och ser att våra dagliga körningar skulle kunna gå till 90 % på el. Räckvidden på el är ungefär 12 mil, så det räcker för nästan all vardagskörning.
Jag undrar alltså: Är det smartare att byta till en PHEV redan nu (slutet av 2025), läste dessutom att plug-in-hybrider får högre skatt start 2026, eller borde vi vänta till 2027 när bilen är avbetald? Just nu får vi 250 000kr för vår nuvarande bil, minus 80 000 vi har kvar på den. Så 170 000kr, jag vet inte om vi kommer kunna få mer eller mindre för den om 18 månader?
Lite fler detaljer:
Körning: 1 400 mil/år
Nuvarande bil: Skoda Octavia Combi, 2023, Style utrustningsnivå, bensin, 3800 mil.
Kostnad för nuvarande bil är 6800kr/mån och då räknar jag försäkring, skatt, bensin och serviceavtal.
Ny bil: Skoda Kodiaq iV 2025, plug-in-hybrid. 0 mil.
Kostnad för nya bilen är 4800kr/mån och då räknar jag också in försäkring, skatt, laddning/tankning och serviceavtal.
Ett tillägg är att efter 3 år så finns en restskuld/restvärde på nya bilen på ungefär 240 000kr.
Laddning hemma (ingen publik laddning planerad)
Ny EU-regel som träder i kraft 2027 som påverkar bensinpriset, vissa säger det kommer höjas med 2kr, vissa säger 5kr, stegvis varje år, är det panik då att sälja sin bensinbil innan 2027?
Jag är mest nyfiken på hur ni andra resonerar — är det värt att byta nu för att börja spara på bränslekostnader direkt, eller är det klokare att vänta tills den gamla bilen är betald och marknaden för PHEV/elbil mognat ännu mer?
Nej jag kanske stirrar mig blint på att vår månadskostnad går ned från 6800 till 4800kr. Och jag vill ju så gärna ha en laddhybrid då jag vet att våra resor alltid håller på el räckvidden. Men ja, jag får fylla i en TCO, men känns som att Kodiaqen blir billigare att byta till just NU, runt 2000kr/mån besparing, men att behålla Octavian längre än 18 månader (då den är betald) så blir den billigare. Men vi har alltid bytt bil var 3e år. Så frågan är väl mest om det är mest fördelaktigt att byta bil just nu, när det känns som vi får ett OK pris för vår nuvarande Octavia, jämfört med om 18 månader. Jag vet inte hur ni andra känner gällande bilköp just gällande de kommande bensin/dieselpris höjningar som är på ingång eller om det bara är jag som är nojjig haha.
Tror du tittar för mkt på månadskostnaden. Oavsett om du har lån på bilen eller inte så är kostnaden för den ca 15% av värdet/år grovt räknat.
Så rent krasst kan man säga att bytet från en bil för 250 000 kr till en för 551 000 kr blir en kostnadsökning på (551 000-250 000)*0,15 = 45 000 kr/år eller 3700 kr/mån. Kan du göra en sån besparing på bränsle då det är det som blir fördelen? Jag skulle säga nej på det om det handlar om 1400 mil/år.
Marknaden är hyfsat smart. Vad som händer 2026 och 2027 kan även andra läsa sig till så jag tror inte marknadspriset kommer störtdyka ett specifikt datum då en ny lag går igenom.
Som han ovanför skrivit gör en riktig TCO för detta. Men orkar/vill du inte så kan jag utan att räkna på det säga att det blir dyrare med 500 000 kr bilen än den för 250 000 kr.
Om du ska göra det är en helt annan fråga. Trevligt att köra ny och fin bil, och jag personligen tror att det är en fördel för miljön att byta till en bil som kan gå på el. Men en bra affär är det inte
Beroende på hur länge ni vill “äga” bil, kom ihåg att jämföra med privatleasing.
Ofta kan totalkostnaden (TCO) bli lägre över 3 år än att köpa nytt om man ändå tänkt byta med 3-4 års intervall. Framförallt Skoda har ofta bra kampanjer, såg exempelvis att det går att få Skoda Superb Laddhybrid för ca 5000 per månad, borde ge en TCO på strax över 6000 per månad och alla pengar kvar på konto.
Kom ihåg att göra skillnad på KOSTNAD och UTGIFT, 4800 per månad i utgift är inte alls samma sak som 4800 i kostnad. Jag tror den faktiska kostnaden för bilen ovan mer är omkring 7000 per månad.
Be ChatGPT räkna totalkostnaden med era förutsättningar vid köp.
Var det en ca. 3 år gammal bensinare? Annars går det inte att jämföra. Är helt övertygad om att köpa en 3 år gammal bensinare för 200-300k och äga i minst 10 år är det bästa alternativet, om man vill ha ett ekonomiskt ägande, speciellt om man kör mindre än 2 000 mil om året. Vi har ju Europas billigaste bensin i Sverige.
Ja, alltså dilemmat är ju såhär - antingen säljer man vår nuvarande bil (Octavia Combi, vanlig bensinare) och investerar i en Kodiaq PHEV, laddhybrid. Eller så väntar vi 18 månader och säljer vår Octavia, och investerar i en laddhybrid då, och förhoppningsvis behålla den längre än bara 3 år. Så ja, jag vet att det är billigast att köpa en 2-3 år gammal bensinare, men det är vad vi har i dagsläget.
Om man kan strössla lite pengar omkring sig, köp ny bil. Om man är ekonomiskt tänkande - köp inte ny bil utan behåll den du har längre och köp sedan en fräsch begagnad istället.
det kliar regelbundet för mig att köpa ny bil. Sen brukar jag kolla ett avsnitt eller två på Ramsey show på YouTube för en reality check och behåller min gamla bil
Att köpa ny bil vart tredje år är ju galenskap rent ekonomiskt. Men en del tycker det är värt det.
Helt ärligt, så är jag trött på att köra en liten combi. Jag saknar SUV, sitta högt upp och allt som kommer med. Grejen är den med att erbjudandet vi fått för 4500kr/mån är inkl serviceavtal så behöver inte oroa mig för att något ska se, skulle jag tro.
4500 kr per månad är alltså avbetalningen och ränta på lånet? Med restvärde 240k efter tre år och efter ni puttat in 170k initialt i bilen? I så fall behöver du nog räkna med de 170k utslaget över 36 månader för att få en något sånär rättvisande kalkyl.
Vägen till rikedom handlar mycket om att vara nöjd med det man har, och att vara tacksam.
Hur kommer det sig att du bytte bort tidigare SUV, som du saknar, till din combi som du har idag?
Tror du på riktigt att du blir långsiktigt lycklig av en SUV? I så fall - Kör! Men medveten om att det kommer kosta mer än en miljon mer över 10 år jämfört med att du bara behåller din bil idag i 10 år.
Den miljonen investerat skulle kunna bli 3-6 miljoner under de 10 åren.
Rika tillsammans på riktigt
Slänger med denna, som påminnelse kring vad som gör många personer lyckliga:
För att få 1 miljon efter 10 år så skulle månadsbesparingen vara i storleksordningen 5 000-6 000 kr/mån. Så mycket dyrare tror jag inte SUVen är. Men kan säkert vara en halvmiljon
Gällande 2-3 år gammal bensinbil som bäst ekonomiskt så skulle jag hävda att det är ännu bättre att skaffa en 2-3 år gammal Peugeot e-2008 för typ 180 000 kr. TCO enligt chatgpt så är det ca 36 kr/mil på e-2008 och 54 kr/mil för Skodan.
Ja definitivt att en 2-3 gammal bil är mer ekonomiskt, grejen är ju den att min fästmös föräldrar byter bil var 3e år, det vill hon med. Alltså är ett bil-byte aktuellt om 18 månader (när vi haft Skodan i 3 år) men anledningen till att jag gjorde detta inlägg var för att få lite råd och synpunkter, fick idag en offert på en Skoda Kodiaq iV, demobil, gått 600 mil. Fullt-utrustad ladd-hybrid, med vinterdäck inkl för 529 000, en månadskostnad på 5000kr/mån inkl allt. Försäljaren säger att det är riktigt bråttom att bestämma sig nu, då det är folk i “kö” som väntar på bilen. Är det ett superbra erbjudande eller inte haha?
Vad är allt? Är din kontantinsats inräknad t.ex.? Demobilar brukar ju vara bra utrustade, som du skriver fullutrustad, så vill man ha en (nästan) ny kodiaq så är det säkert en ok deal.
Men det spelar nog ingen roll vad någon svarar här. Det kommer kosta rätt mycket mer pengar att byta från er befintliga bil till något av förslagen i tråden. Men ni verkar vilja byta ändå och det är era pengar så det är väl bara att köra.
Vad blir kostnaden för en begagnad/2-3år gamla version av den nya bilen?
Om det är just PHEV funktionen och inte nybilsdoften som du är ute efter
Är det nybilsdoften så kommer det aldrig att vara en bra affär vad du än gör så kommer det kosta mer över tid med väldigt få undantag i speciella situationer.
Har självklart försökt hittat en 2-3 år gammal version av Skoda Kodiaq iV, men verkar som den inte fanns som laddhybrid innan 2025. Är väl mest en laddhybrid som klarar 10mil på el som är aktuellt, och såklart en SUV med stort bagageutrymme. Och kändes som det var en bra deal, men kanske inte.